Trislander: Dizajnérsky a konštruktérsky podivín končí svoju púť

Trislander, lietadlo nezvyčajnej koncepcie, končí. Posledný lietajúci kus (G-BEVT) spoločnosti Aurigny Air Services ešte stále obsluhuje krátke linky medzi ostrovmi Guernsey, Alderney a Jersey ale jeho posledný let s pasažiermi na palube sa uskutoční v sobotu 20. mája 2017. Toto lietadlo bude umiestnené na historickom letisku v Duxforde v Cambridgeshire ako súčasť zbierky Duxford Aviation Society (British Airliner Collection).

 

Nedávno vyradený G-RLON bude zase vystavený v múzeu Solent Sky v Southamptone. Ďalší vyradený kus, známy ako „Joey“ (reg. G-JOEY), bude tiež vystavený, ale ešte nie je známe kedy a kde ale chceli by ho v Oatlands Village v Guernsey. Najmä deťmi milovaný Joey je známy aj vďaka na červeno namaľovanému nosu a ako hrdina v sérii detských kníh.

 

Trislander registrácie G-RLON.

 

Trislander sa teda definitívne stáva leteckou minulosťou. Aspoň na teraz, pretože sa objavili správy, že Trislander Pressure Group spoločnosti Aurigny chce presvedčiť vládu, aby poverila výrobcu Britten-Norman postaviť päť úplne nových Trislanderov. Uvidí sa, čo z rokovaní bude, ale aktuálne majú vyradené Trislandery nahradiť na linkách ostrovov Dorniery 228. Spoločnosť Aurigny však tvrdí, že Trislander je na ich podnikateľské zámery vhodnejší stroj ako Dornier a preto by rada pokračovala v tradícii s týmito čudesnými lietadlami, ktoré neodmysliteľne patria ku koloritu malých letísk Normanských ostrovov. Že by program Trislander mohol vstať z popola je ale málo pravdepodobné, nakoľko firma Britten-Norman opustila výrobný program týchto lietadiel už pred vyše 30 rokmi. Pre oživenie faktov uveďme v skratke históriu tohto stroja.

 

Lietadlo registrácie G-BEVT je posledný lietajúci Trislander.

 

Lietadlo Britten-Norman BN-2 III Trislander má 18 miest pre pasažierov a trojicu motorov, pričom prostredný je umiestnený priamo na smerovke. Dokáže pristávať a vzlietať na krátkych dráhach dlhých aj menej ako 500 metrov a na nespevnených povrchoch. Výroba bola sústredená na ostrove Wight. Prvý let sa uskutočnil 11. septembra 1970 a o necelý rok, v júli 1971, vstúpil do služby v Guernsey u Aurigny. Výroba skončila v roku 1982 po vyrobení a dodaní 73 kusov. Pilatus Britten-Norman následne predal licenciu na výrobu firme International Aviation Corporation (IAC) na Floride. Plán bol vyrobiť u IAC 12 lietadiel z dielov dodaných od Britten-Norman. Tieto stroje mali byť certifikované na prevádzku na území USA a niesť meno Tri-Commutairs. Z týchto plánov ale nakoniec nič nebolo. Trislanderu celkovo vzniklo postupne 5 základných verzií, ktoré sa líšili nosnosťou, dĺžkou nosa alebo počtom listov vrtulí. Spoločnosť Aurigny vybavila všetky svoje lietadlá vo flotile trojlistovými vrtuľami a motormi Hartzell HC-C3YR-2UF / FC8468-8R na krídlach, čím sa zvýšila maximálna vzletová hmotnosť. Na smerovke ostal dvojlist.

 

Aurigny používal verziu s trojlistovými vrtuľami na krídlach. Na obrázku G-BDTO.

 

Sedem desiatok vyrobených Trislanderov sa dostalo v minulosti k niekoľkým dopravcom v rôznych kútoch sveta ale najznámejší prevádzkovateľ, a zároveň prvý aj posledný, je spoločnosť Aurigny Air Services.

Ak máte v týchto dňoch cestu do oblasti kanálu medzi Francúzskom a Britániou, odskočte si aj na Normanské ostrovy (Channel Islands), kde ešte môžete vidieť posledného lietajúceho Trislandera.

 

Ťažkú zadnú časť treba pri odpočinku lietadla podložiť.

 

Záverečných päť letov sa uskutoční v sobotu 20. mája 2017. Budú to už len vyhliadkové lety pre záujemcov trvajúce 20 minút. Tri lety sú naplánované z Guernsey v časoch 9:00, 10:00 a 11:00 a dva lety z Alderney o 14:00 a o 15:00. Vstupné, alebo „letenka“, stojí 40 libier. Na každý let je k dispozícii 16 miest, ktoré môžete rezervovať na stránke aurigny.com podľa zásady „kto príde prvý“. Kto využije poslednú šancu preletieť sa na tomto krásnom divnom lietadle?

 

Text: Niki Kapsamunov

Foto: Filip Holoman

 

 

 

  • Zatiaľ žiadne komentáre. Buďte prvý

Pridajte váš komentár

Pridaj komentár ako hosť

0 / 1500 Character restriction
Your text should be less than 1500 characters

Najnovšie fotky

Očakávame

No events

Najnovšie komentáre

The replica watches were handcrafted, complicated, and designed with a very classic aesthetic. They ...
One of biggest misconceptions about Rolex is that machines build their cheap rolex watches. The rumo...
That he wanted various replica handbags uk for his wife, varying in size for different occasions and...
Celebrities started endorsing the product but not through sponsorship or advertisement deals but by ...
when she began appearing in longchamp outlet advertising campaigns.Several years later, she collabor...
Hosť - Maxwell
Rossiya airline is the really good because they provide the good facilities. Through the essay write...
Krasna reportaz, dakujem pani.