95 rokov na nebi

9. február 1923 sa považuje za oficiálny dátum vzniku ruského civilného letectva, keď Rada pre prácu a obranu vydala uznesenie "O zmocnení úradu centrálnej leteckej flotily zaoberať sa technickým dohľadom nad leteckými spoločnosťami a založením Rady pre civilné letectvo."

17. marca 1923 vznikla otvorená akciová spoločnosť "DOBROLET" (Ruská spoločnosť pre dobrovoľnú vzdušnú flotilu). Hlavným cieľom tejto obchodnej organizácie bolo rozvíjať civilnú leteckú dopravu v krajine pre potreby národného hospodárstva. Od tohto dňa Aeroflot, ako nástupca spoločnosti DOBOROLET, počíta svoju históriu.

Znak Dobroletu od A.Rodchenka z roku 1925

V dvadsiatych rokoch 20. storočia po skončení prvej svetovej vojny európske krajiny čoraz viac využívali leteckú dopravu na civilné účely; preprava cestujúcich, pošty a nákladu. Rusko udržalo krok so svojimi susedmi s letmi do zahraničia, zvyčajne prevádzkovanými pomocou prebudovaných bojových lietadiel.

Dňa 1. mája 1922 boli zahájené lety na prvej medzinárodnej trase - Moskva-Königsberg (časť Nemecka v tej dobe) a neskôr sa rozšírila aj na Berlín. 15. júla 1923 bola zavedená prvá pravidelná domáca linka medzi Moskvou a Nižním Novgorodom. 25. februára 1932 bola založená centrálna správa civilnej leteckej flotily a "Aeroflot" bol prevzatý ako oficiálna skratka civilnej leteckej spoločnosti.

1.júna 1947 sa uskutočnil prvý pasažiersky let typom IL-12, a začiatkom roka 1948 boli zaradené dvojplošníky AN-2.

V roku 1956 Aeroflot zaradil do svojej flotily prvé prúdové lietadlo TU-104, ktorým prevádzkoval ruské domáce a medzinárodné lety.15.9.1956 sa uskutočnil prvý komerčný let na linke Moskva – Irkutsk a 12.10.1956 prvý medzinárodný let Moskva-Praha.

Zároveň v apríli 1959 boli do prevádzky zaradené lietadlá IL-18, zo začiatku lietali na vnútroštátnych linkách.

1.6.1960 bolo otvorené letisko Moskva - Sheremetyevo s primárnou úlohou zabezpečenia medzinárodných letov. Vo februári 1962 sa lietadlami IL-18 a AN-12 uskutočnil prvý let na Antarktídu. Kapitáni oboch lietadiel dostali ocenenie „Hrdinovia socialistickej práce“

Koncom päťdesiatych rokov 20. storočia, TU-114, v tom čase najväčšie lietadlo na svete vybavené účinnejšími turbovrtuľovými motormi, absolvovalo dôkladné testovanie a spoločnosť Aeroflot ho uviedla do obchodnej prevádzky v máji 1959 na linke Moskva-Chabarovsk, v roku 1967 sa lietadlo ukázalo na pravidelnej linke Moskva- Tokyo. Rovnako v tomto roku absolvoval Aeroflot otvorenie linky Moskva – Montreal s lietadlom typu IL-62 .

Aeroflot Tupolev Tu-104 CCCP-L5415 Aeroflot IL-18 RA-75598_1

31.12.1968 absolvoval svoj prvý let nadzvukový Tupolev 144.

V januári 1971 bola v rámci Medzinárodnej leteckej dopravnej správy zriadená ústredná správa medzinárodnej leteckej dopravy Aeroflot a stala sa jediným podnikom, ktorý je oprávnený prevádzkovať medzinárodné lety. V zahraničí bola letecká spoločnosť známa ako "Aeroflot Soviet Airlines"

27.5.1972 otvoril Aeroflot jednu z najdlhších liniek Moskva – Rabat – Havana – Lima – Santiago de Chile. Na tomto lete používal lietadlá IL-62.

V roku 1980 bol Aeroflot menovaný ako generálny dopravca účastníkov XXII. Olympijských hier v Moskve. Nové medzinárodné letisko, Sheremetyevo 2, schopné súčasne vybaviť 31 lietadiel akéhokoľvek druhu, bolo postavené s cieľom privítať športovcov a hostí z celého sveta. Oficiálne slávnostné otvorenie sa uskutočnilo 6. mája.

V roku 1981 boli do flotily zaradené širokotrupé lietadlá IL-86 a boli používané okrem diaľkových letov aj na linkách do európskych destinácii ako Praha, Budapešť alebo Viedeň. Mohli sme ju vidieť aj v Bratislave na pravidelnej linke z Moskvy.

Aeroflot IL-86 RA-86096_1 Aeroflot TU-154 CCCP-85411_1

V roku 1991, po páde Sovietskeho zväzu, začali bývalé sovietske republiky a regióny v Rusku zakladať svoje vlastné letecké spoločnosti. V júni toho istého roka bola vytvorená Aliancia pre komerčnú výrobu "Aeroflot Soviet Airlines", ktorá bola 28. júla 1992 premenená na otvorenú akciovú spoločnosť "Aeroflot Russian International Airlines". Zároveň letecká spoločnosť začala prevádzkovať zahraničné lietadlá. Prvé zahraničné lietadlá, ktoré sa objavili v spoločnosti Aeroflot, boli prenajaté A310-300 vyrábané spoločnosťou Airbus Industry. O dva roky neskôr spoločnosť získala lietadlá Boeing 767-300ER, ktoré spĺňajú najvyššie ekologické a hlukové normy. V roku 1994 letecká spoločnosť zaradila do svojej flotily ruské lietadlá tretej generácie Il-96-300, ktoré plne dodržiavajú normy týkajúce sa hluku stanovené Medzinárodnou organizáciou civilného letectva.

Koncom roka 1995 si letecká spoločnosť prenajala pre nákladnú dopravu DC-10-30F, ktoré neskôr nahradila strojmi MD-11F.

Aeroflot IL-96 RA-96005_1 Aeroflot Cargo MD-11 VP-BDQ_1

V súčasnosti flotila Aeroflotu zahŕňa :

Sukhoi Superjet 100       45

Airbus А320                   79

Airbus А321                   39

Airbus A330                   22

Boeing 737-800 NG        41

Boeing 777-300ER         17

 

 

Za poskytnutý materiál ďakujeme zastúpeniu leteckej spoločnosti Aeroflot vo Viedni.

Fotky z archívu Slovakaviation.sk

 

  • Zatiaľ žiadne komentáre. Buďte prvý
Ak chcete komentovať, musíte sa prihlásiť