Pozvánky na oslavu desiateho výročia vzniku najväčšej slovenskej leteckej spoločnosti už boli odoslané, keď vo svete prepukla epidémia Covid-19 a pribrzdila plány tejto mladej spoločnosti. Za 10 rokov od svojho vzniku a prvého letu s Boeingom 737-400 sa spoločnosť etablovala na trhu ACMI prenájme lietadiel a svoje lietadlá prevádzkovala pre nespočetné množstvo renomovaných leteckých spoločností. Martin Dichler sa o súčasnej situácii v AirExplore rozprával s jej zakladateľom a riaditeľom Martinom Štulajterom.

 

AirExplore oslavuje tento rok svoje 10. výročie za obvzlášť tažkej situácie v letectve. Ako túto situáciu zvládate?


Asi by som to, čím prechádzame nenazval “oslavou”. Očakávali sme, že tohtoročná sezóna bude jedna z najsilnejších doteraz a patrične sme sa na ňu pripravovali. Počas zimy sme investovali nemalé finančné prostriedky do údržby lietadiel, inštalácie požadovaných komunikačných a navigačných prístrojov a nutných opráv. Pripravovali sme sa na rast flotily a s tým aj na adekvátne zvýšenie počtu zamestnancov. Prenajali sme si ďalší Boeing 737-800 a v trošku odvážnom kroku rozšírili flotilu aj o prvý Airbus A320. Tieto všetky kroky si vyžiadali značnú časť z finančných rezerv, ktoré sme mali. A zrazu, len niekoľko dní predtým, ako mala pre nás začať letná sezóna, v ktorej sme očakávali značnú časť našich príjmov prepukla pandémia Covid-19 a prakticky cez noc zlikvidovala civilné letectvo na celom svete. Pre našu spoločnosť táto situácia nastala v najhoršom možnom momente. Napriek tomu, že portfólio našich klientov je relatívne diverzifikované, kvôli pandémii sme stratili objednávky v každej časti sveta, kde sme bázovali naše lietadlá. Aby sme túto situáciu zvládli, pristúpili sme k výraznému zníženiu personálnych nákladov a snažíme sa prerokovať podmienky leasingových zmlúv na naše lietadlá. Dúfame, že nám to umožní ustáť situáciu až do doby, kedy sa dopyt po leteckej doprave aspoň čiastočne obnoví a o naše služby bude opäť záujem.


Koľko lietadiel teda v súčasnosti prevádzkujete?


V súčasnosti prevádzkujeme sedem lietadiel a flotilla mala v roku 2020 narásť až na deväť lietadiel.


Všetky vaše lietadlá sú teraz zaparkované na letisku v Bratislave?


Šesť lietadiel z našej flotily je v súčasnosti odstavených v Bratislave, jedno má ešte stále prenajaté Icelandair. Toto lietadlo je teda zatiaľ bázované v Keflaviku na Islande.

AirExplore B737-800 OM-FEX


Tesne pred vypuknutím pandémie COVID-19 ste hľadali nové stewardky. Ako sa odvtedy vyvinula situácia? Koľko máte v súčasnosti zamestnancov a podarí sa AirExplore udržať tieto pracovné miesta?


Pre našich takmer 300 zamestnancov využívame rôzne formy zamestnania. Bohužiaľ, ako jeden z prvých krokov sme museli pristúpiť k výpovediam pre zamestnancov v skúšobnej lehote a tých, ktorí sú zamestnaní na živnosť. Zákonník práce na Slovensku poskytuje pre zamestnancov na trvalý pracovný pomer rozsiahlu ochranu a jediná možnosť je hľadať so zamestnancami obojstrannú dohodu. Musím povedať, že sa nám vo veľmi krátkej dobe podarilo dohodnúť sa na upravených pracovných podmienkach so všetkými zamestnancami. Prišlo k dosť radikálnemu zníženiu ich platov, no až na pár výnimiek nemusí nikto z nich v súčasnosti prichádzať denno denne do kancelárie. Napriek tomu si veľmi vážim flexibilný prístup našich zamestnancov pri zmenách pracovných zmlúv. Ukazuje to, že aj oni chcú, aby naša spoločnosť toto ťažké obdobie prežila a aj to, že naša spoločnosť bola počas desiatich rokov jej existencie vždy férový zamestnávateľ.


Odpoveď na nasledujúcu otázku bude asi ťažká: Ako moc veríte tomu, že AirExplore súčasnú krízu prežije?


Pravdupovediac, jednoduchá odpoveď na túto otázku je, že neviem. Faktorov, ktoré ovplyvňujú prežitie každej jednej spoločnosti je v súčasnosti strašne veľa. Hlavná otázka je, ako rýchlo sa obnoví dopyt po leteckej doprave a v akom rozsahu. Môžeme špekulovať a vytvárať optimistické a pesimistické scenáre, no faktom ostáva, že žiadna letecká spoločnosť nevie dopyt počas nasledujúcich mesiacov nijako ovplyvniť. Jediné, čo môžeme urobiť je všetko, čo je v našich silách v snahe prežiť čo najdlhšie a veriť, že to dopadne dobre. Sám za seba môžem povedať, že verím tomu, že dopyt po našich službách sa obnoví a že naša letecká spoločnosť prežije.


Vo veku 25 rokov ste boli jedným z najmladších zakladateľov leteckej spoločnosti v Európe. Prečo ste vtedy verili, že v tomto segmente ACMI prenáujmu budete úspešní?


S odstupom času môžem povedať, že mladosť má svoje výhody ale aj nevýhody, čo sa týka biznisu. Na to, aby ste vytvorili úspešnú spoločnosť, musíte mať dobrý nápad v správnom čase, ideálne nejaké skúsenosti a hlavne ochotu riskovať. Keď ste mladý, ste ochotný viac riskovať ale máte aj menej skúseností. Niekto starší, s viac skúsenosťami by práve kvôli nim nebol ochotný toľko riskovať. Predtým, než som založil AirExplore som pracoval v dvoch leteckých spoločnostiach a videl som, ako rastie dopyt po ACMI prenájmoch, no zároveň neexistovalo veľa spoločností, ktoré by mali snahu tento segment trhu podchytiť. V rokoch 2008-2010, kedy všetky letecké spoločnosti na Slovensku krachovali som videl príležitosť založiť spoločnosť, ktorá by sa dominantne venovala segmentu ACMI prenájmov a využiť potenciál ľudí, ktorí v letectve dovtedy pracovali. Čas ukázal že to nebol chybný krok. Vytvorili sme etablovanú a rešpektovanú spoločnosť. Samozrejme so šťastím, ale aj s veľkým množstvom skúseností a extrémnym množstvom času, ktorý sme investovali do tohto projektu. Takže je to pre mňa aj osobne veľmi ťažké pozerať sa na to, ako sa celé naše 10 ročné úsilie rozpadá, hlavne keď súčasná situácia nenastala našou vinou.


Ak sa teraz obhliadnete späť, vynímajúc súčasnú krízu, ktoré boli najdôležitejšie momenty v 10 ročnej firemnej histórii?


Zosumarizoval by som to na tri udalosti – dodávka lietadiel, zmena flotily z B737 Classic na NG počas našej spolupráce s Ryanairom v roku 2014 a nakoniec rozhodnutie zaradiť Airbusy do našej flotily v roku 2020.


Samozrejme, najťažšie bolo získať naše prvé lietadlo, nakoľko sme boli spoločnosť bez akejkoľvek histórie a nie práve so silným finančným zázemím. Leasingové spoločnosti ani banky nemali záujem podporiť náš projekt, nakoľko letectvo bolo celosvetovo v kríze a my sme boli len skupinkou leteckých profesionálov bez financií, zato s dobrým nápadom. Našťastie, našli sme vlastníkov lietadla v Nemecku – pána Guntera Eheima a jeho manažéra Uda Wernera, ktorí nám dali príležitosť stretnúť sa a odprezentovať projekt AirExplore. Keď tento dlhý a zábavný príbeh skrátim, tak môžem povedať že sa rozhodli veriť nášmu projektu a zverili ich Boeing 737-400 do našich rúk. Toto lietadlo nám slúžilo dobre počas piatich rokov a nakoniec sme sa stali jeho vlastníkmi. Neskôr sme ho predali inému prevádzkovateľovi a financie z predaja sme použili na splátky nášho prvého Boeingu 737 NG.


To ma privádza k druhému míľniku. Boeingy 737NG stáli viac ako dvojnásobok B737 classic, ktoré sme dobre poznali. Ale rozhodnutie prejsť na NG-čka bolo nevyhnutné, riziko bolo v načasovaní. V tej dobe sme na ACMI kontrakt prevádzkovali lety pre Ryanair. Pre nás to znamenalo veľkú výzvu, nakoľko sme museli adoptovať rovnaké postupy aké Ryanair používal na ich relatívne mladej flotile Boeingov 737NG a museli sme byť schopní dodržať tak rýchle rotácie na letiskách ako oni. My sme to dokázali s ich pomocou aj na starých B737 Classic. Keď následne prejavili záujem pokračovať v spolupráci s nami aj o rok, rozhodli sme sa prenajať si Boeingy 737 NG, aby sme sa typom lietadla a kapacitou priblížili k nim. Bol to správny krok, pretože tým pádom mohli využiť plnú kapacitu našich služieb na NG-čkach. Veľa ľudí ani nevie, že naše lietadlo bolo prvým, ktoré Ryanair využil keď otvoril bázu v Bratislave. Dohodli sme s nimi špeciálne podmienky, aby nás bázovali v Bratislave, boli tu logické synergie a myslím, že ich to neskôr presvedčilo bázovať v Bratislave aj ich lietadlá. Tento prípad ideálne zobrazuje ako môže ACMI prenájom umožniť leteckým spoločnostiam otestovať si trh. V súčasnosti prevádzkujú v Bratislave svoje vlastné lietadlá a myslím, že veľmi úspešne. Spolupráca s Ryanairom aj nás posunula na vyššiu úroveň, nakoľko sme mohli do flotily zaradiť ďalšie Boeing 737 NG a okrem rastu flotily sme rástli aj profesionálne. Pre mňa to bol jeden z naj projektov. Personál Ryanairu bol veľmi profesionálny ale sadli sme si aj po osobnej stránke. Dali nám veľkú lekciu o zmysle každej leteckej spoločnosti – lietajte bezpečne, načas a v rámci stanoveného rozpočtu.


Tretí míľnik je zaradenie Airbusov do flotily a verím, že dostaneme príležitosť vidieť, či to bol dobrý krok.

AirExplore Boeing 737-800 OM-KEX


Za 10 rokov existencie sa AirExplore pustil do veľa výziev. Misie v Nigérii, Iraku, Afganistane, Palau a let okolo celého sveta. Ktorú výzvu považujete za doteraz najväčšiu pre vaše posádky?


Uskutočnili sme tak veľa projektov, že je ťažké vybrať jeden z nich, ktorý by bol výnimočný. Naše lietadlá boli bázované v Pacifiku, Ázii, na Blízkom Východe, v Afrike či Južnej Amerike. Pristávali sme na stovkách letísk a za všetkých poveternostných podmienok. Naše lietadlá boli bázované vo veľkých metropolách, menších mestách, či na letiskách úplne uprostred ničoho, na malebných ostrovoch, v turistických destináciách alebo na miestach, kde prebiehali občianske vojny či vojenské operácie. Evakuovali sme ľudí počas Arabskej jari z Egyptu, Tunisu či Lýbie. Naše lietadlá boli bázované v Baghdade či Kábule. Každý jeden z týchto projektov mal svoje špecifiká. Našou úlohou bolo prekonať problémy a dodať služby, ktoré naši klienti očakávali. Môžem povedať, že v každom jednom prípade sa nám to podarilo a som na to patrične hrdý.


Počas posledných dvoch rokov rástol trh s ACMI prenájmom lietadiel exponenciálne, hlavne pre problémy okolo Boeingov 737MAX, ktoré po dvoch smrteľných haváriách nesmú vzlietnuť. Mal z tejto situácie prospech aj AirExplore?


Treba si uvedomiť, že zákaz vzletu pre MAX-y platí od marca minulého roka a všetky naše kontrakty sme mali dojednané už niekoľko mesiacov predtým. Rešpektovali sme zmluvy s našimi klientami a fakt, že sa pre uzemnenie MAX-ov dostali do ťažkej situácie sme nebrali ako možnosť vynútiť si dodatočne lepšie podmienky. Kvôli uzemneniu MAX-ov sme však uskutočnili omnoho viac letov ako sme pôvodne plánovali, čiže nám to prinieslo dodatočné tržby. Druhá strana mince však je, že kvôli vyššiemu náletu prišlo aj k väčšiemu opotrebeniu našich lietadiel a tak sme do nich museli časť peňazí opätovne investovať, aby sme ich dostali opäť do “formy”. Očakávali sme však, že aj v roku 2020 uskutočníme veľa letov ako náhradu za uzemnené Boeingy, ale ako to vyzerá, tak v súčasnosti budeme mať skôr opačný problém.


Očakávam teda správne, že ste mali aj na toto leto podpísané dlhodobé kontrakty na prenájom lietadiel?


Áno, mali sme podpísané zmluvy na všetkých 9 lietadiel, ktoré sme plánovali prevádzkovať. Celkovo sme boli pripravení na veľmi úspešnú letnú sezónu. Investovali sme značné prostriedky, aby boli naše lietadlá počas sezóny spoľahlivé, komfortné a aby dobre vyzerali. Investovali sme do tréningu personálu – toho súčasného aj nového. Investovali sme veľa do príchodu Airbusu 320 a do zlepšenia našich interných procesov, aby sme boli schopní našim klientom dodať rovnaký alebo lepší produkt aj s väčšou flotilou. Ale ako som povedal, len niekoľko dní predtým, než sme mohli zožať úrodu za naše úsilie, sa život v letectve de facto zastavil. Úprimne, je to pre mňa ťažké to zvládnuť, ale život v letectve je už raz taký. Je rýchly a tak ako v lietadle samotnom, raz ste hore a raz ste dolu.

Palau Pacific Airways B737-800 OM-FEX


Spomínali ste, že po prvý krát v histórii vašej spoločnosti ste mali do flotily zaradiť Airbus 320. Predpokladám správne, že to teda nenastane?


Zmluva na prenájom je podpísaná a z nej vyplývajú aj naše záväzky. Ale nemôžeme zatvoriť oči ani pred realitou v ktorej v súčasnosti žijeme. Verím, že sa nám podarí nájsť kompromis s lízingovou spoločnosťou a že nájdeme zhodu medzi tým, čo je očakávané a čo je v súčasnej situácii možné.


Na záver si dovolím jednu trošku uvoľnenú otázku – na narodeniny si môžete niečo priať, čo by ste si priali na narodeniny vašej leteckej spoločnosti?


Pokiaľ viem, tak aby sa moje prianie splnilo, tak ho nesmiem prezradiť. Takže poviem, že som značnú časť môjho života strávil v AirExplore a to, čo sa v súčasnosti deje mi láme srdce. S luďmi, s ktorými pracujem mám asi najlepšie zážitky v mojom živote. Verím, že prežijeme súčasnú krízu a že s nimi ešte čo to v AirExplore zažijem.



 



Author:

Martin Dichler



  • Zatiaľ žiadne komentáre. Buďte prvý
Ak chcete komentovať, musíte sa prihlásiť
Powered by Komento