Írska spoločnosť CityJet po ukončení prevádzky Superjetov pre Brussels Airlines pristúpila v januári k radikálnemu kroku, kedy prevádzku lietadiel ukončila a lietadlá vrátila leasingovej spoločnosti. Všetkých 7 kusov tak skončilo odstavených na letisku v Dubline. Vyzerá však že lietadlá predsa len nájdu uplatnenie v Európe.

 

Podľa aktuálnych informácii sa ich novým prevádzkovateľom stanú Adria Airways. Tie prevezmú nielen súčasných 7 Superjetov po CityJete, ale prevezmú aj zvyšných 8 lietadiel z objednávky CityJetu, ktoré ešte neboli vyrobené / dodané.

Adria zatiaľ neposkytla bližšie informácie na akých linkách chce tieto lietadlá prevádzkovať. Okrem pravidelných liniek sa Adria špecializuje prioritne na ACMI prenájom lietadiel a snaží sa uplatniť aj mimo svojho hlavého hubu v Ljubljane. V súčasnosti prevádzkuje menší hub v Tirane ako aj Prištine a donedávna prevádzkovala lety z nemeckého Padderbornu do Londýna, Viedne a Zurichu. Pre pretrvávajúce finančné problémy však Adria túto bázu v januári zrušila. Rušeniu letov sa nevyhlo ani množstvo letov z Ljubljany, kde dopravca zrušil linky na ostrov Brač, do Bukurešti, Dubrovniku, Dusseldorfu, Hamburgu, Kieva, Moskvy, Varšavy a Ženevy.

Aj z tohoto dôvodu visí nad touto transakciou viacero otázok, pričom hlavnou ostáva - čo s týmito lietadlami bude Adria robiť.

EDIT REDAKCIE:

Adria si po privatizácii v roku 2016 hľadá svoje miesto na trhu, no za posledné roky sa jej ho nepodarilo nájsť. Neuspela na báze v poľkom Lodži a rovnako nešťastne dopadlo aj angažmá vo Švajčiarsku, kde Adria kúpila krachujúcu spoločnosť Darwin. Tá napriek snahe o reštrukturalizáciu nakoniec zbankrotovala. 

Adria sa tak podstatne viac sústreďuje na ad-hoc lety a na prevádzkovanie dotovaných liniek v zmysle motta - vy zaplatíte, my lietame. Pokiaľ letiská či samosprávy dostatočne dotujú linky, tak Adria tieto prevádzkuje, no zatiaľ ani na jednej báze nedosiahla trvalý úspech. Aj z tohoto dôvodu je Adria v relatívne veľkých finančných problémoch a prevzatie flotily Superjetov je riadnym prekvapením.

Dovolíme si však menší tip pre vedenie bratislavského letiska. Pre Slovensko môže Adria ponúknuť zaujímavé riešenie. Slovinský dopravca má po akvizícii Superjetov viac ako nadmernú kapacitu a bude sa ju snažiť niekde umiestniť. Bratislava by pritom nemusela byť zlým riešením - v prípade dotácii zo strany štátu / letiska / samosprávy by Adria vedela ponúknuť kapacitu na vnútroštátnej linke do Košíc a do budúcnosti by z bázy v Bratislave mohla ponúkať aj ďalšie destinácie, ktoré v súčasnosti nepokrýva ani Ryanair ani Wizzair. 

 

 



Author:

Maroš Marko



Komentáre ( 1 )

  • Děkujeme za radu uvedenou v editu ke zprávě, ale.... možnost spolupráce se společností Adria (stejně jako s jinými, zejména v souvislosti s vývojem v ČSA v loňském roce) byla zvažována a diskutována s regionálním zastoupením již před více než půl rokem, ale prozatím to není na pořadu dne. Společnost Adria již delší dobu řeší své směřování a další strategii a proto úvahy o možném bázování na Slovensku (což je do určité míry předpoklad pro provoz BTS-KSC, vzhledem k tomu, že dopravce na Slovensko nelétá) nebyly na pořadu dne. Pokud skutečně dojde k naplnění zatím předběžných dohod o zařazení letadel SSJ do flotily, tak asi bude prostor pro nové posouzení takového projektu, bude ale záležet na slovenské straně, jak tento projekt případně podpoří a bude spolufinancovat. Rozhodně to však nemohou být letiště, kdo by něco takového dotoval, to není ani jejich úloha, ani na to nemají prostředky.

    0 Like Short URL:
Ak chcete komentovať, musíte sa prihlásiť
Powered by Komento