Rovnako ako hokejisti HC Lev Poprad v minulom roku, bude aj HC Slovan Bratislava pre svoje lety v rámci KHL využívať služby spoločnosti Holidays Czech Airlines. HCC by pre lety Slovanu mala dať k dispozícii lietadlo A320 s kapacitou 180 miest. Podľa stránky bratislavského klubu počas najbližšej sezóny pri presunoch hráči nalietajú vyše 50 000 km. KHL okrem letov HCC priláka do Bratislavy aj zaujímavých visitorov pri domácich zápasoch Slovanu. V rámci septembra Slovan odohrá celkovo 7 domácich zápasov:
6.9. Slovan - Donbass (KHORS MD83 5.9. 15:30)
|
Viedenské letisko je na najlepšej ceste dosiahnuť aj tento rok rekordný výsledok čo sa týka počtu prepravených cestujúcich. Jeho služby v júli využilo celkovo 2 192 715 cestujúcich, čo predstavuje oproti rovnakému mesiacu minulého roku nárast o 1,9%. Najvyšší nárast pritom zaznamenali linky z východnej európy, kde počet cestujúcich vzrástol o 5.5%. Rast zaznamenali aj linky do západnej európy (1,7%) ako aj linky na blízky východ (1,2%). Počet tranzitných cestujúcich vzrástol o 1% na 729 000. Napriek pomalšiemu rastu v júli sa však môže viedenské letisko pochváliť nárastom počtu cestujúcich o 6,8%, keď jeho služby za prvých 7 mesiacov tohto roku využilo 12 615 576 cestujúcich. Podľa prognózy letiska by však v druhej polovici tohto roku malo prísť k značnému spomaleniu rastu, ktorý by sa mal pohybovať na úrovni približne 4% v porovnaní s minulým rokom. Negatívny vývoj zaznamenala rovnako ako po minulé mesiace preprava carga, kde bol medziročný pokles výrazný - o 10,2%. Negatívne sa zároveň vyvíjal počet pohybov ako aj priemerná MTOW, pričom letisko očakáva že tento trend bude naďalej pokračovať.
|
Bránami bratislavského letiska prešlo za prvých 5 mesiacov tohto roku 399 857 cestujúcich. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2011 to predstavuje pokles o 14,1%. Z hľadiska pohybov je pokles ešte výraznejší, keď ich počet klesol až o 16,8%. Zlé výsledky letiska mierne skrášli aspoň rast prepravy nákladu, ktorý za prvých 5 mesiacov zaznamenal nárast o 14%. Alarmujúci je rozsah poklesu počtu cestujúcich - spomedzi 169 letísk združených v ACI je pokles cestujúcich v Bratislave jeden z najväčších. Horšie na tom za prvých 5 mesiacov tohto roku boli už len letiská v Girone (-28%), Montichiari (-29,1%), Ohrid (-22,3%), Klagenfurt (-22,1%), Arad (-20,2%) a Cluj (-15,8%). Pre porovnanie - počet cestujúcich ktorí využili letisko Schwechat stúpol za rovnaké obdobie o 8,1%. Vyplýva to zo štatistík portálu Anna.aero (zdroj ACI). Oficiálne štatistiky bratislavské letisko prestalo od januára zverejňovať na mesačnej báze, ale ako však vyplýva z dát, tieto údaje sú k dispozícii a sú naďalej zverejňované prostredníctvom medzinárodných organizácii. Oficiálne zverejnenie a vyjadrenie letiska k prepravným výkonom za prvý polrok očakávame v najbližších dňoch.
|
Symbolicky v piatok 13.júla, o 13.hodine a 13.minúte, bola slávnostne otvorená druhá časť nového terminálu bratislavského letiska, ktorou sa zavŕšila radikálna modernizácia odbavovacích kapacít pre cestujúcich. Letisko sa tak po vonkajšej ako aj vnútornej stránke posunulo o niekoľko desaťročí vpred a ponúka svojim cestujúcim všetky potrebné služby na úrovni 21.storočia. Slávnostného otvorenia sa zúčastnil štátny tajomník MDVRR SR František Palko, medzi pozvanými hosťami nechýbal primátor Bratislavy Milan Ftáčnik ako aj ďalšie známe tváre a desiatky novinárov. Ako prví prešli novou príletovou halou cestujúci linky FR 9822 z Ríma-Ciampina, odletovú časť nového terminálu si však mali možnosť vyskúšať už všetci cestujúci odlietavajúci po 8.hodine ráno. |
Austrian Airlines sa v rámci znižovania nákladov rozhodol unifikovať flotilu, ktorú postupne opúšťajú Boeingy 737 a sú nahradzované lietadlami z dieľne Airbusu. Tento týždeň do Viedne dorazili prvé dva Airbusy A320, ktoré boli donedávna prevádzkované Finnairom. Konkrétne sa jedná o lietadlá registrácii OH-LXG a OH-LXE, ktoré boli vyrobené v roku 2002. Do konca roku sa očakáva príchod ešte piatich Airbusov A320 ktoré nahradia zvyšné Boeingy 737. Bohužiaľ niektoré z nich (hlavne verzie 600) skončili či skončia na šrotovisku a budú rozobrané na náhradné diely napriek ich relatívne nízkemu veku.
|
Zdá sa, že meniace sa priority slovenských dovolenkárov, ako aj vývoj v niektorých leteckých spoločnostiach, prinášajú do Bratislavy bohatšiu paletu zahraničných dopravcov, ktorí toto leto vozia Slovákov k moru. Okrem už štandardných hráčov v podobe Sky Airlines (každý štvrtok do Antalye), Tunisair (každý štvrtok do Monastiru) a Bulgarian Air Charter (niekoľko sérií letov) pristávajú túto letnú sezónu v Bratislave premiérovo aj Balkan Holidays Air (každých 10/11 dní do Burgasu), Freebird Airlines (každú sobotu do Antalye), AMC Airlines (každý štvrtok do Hurghady a každých 10/11 dní do Sharm-el-Sheikhu) a Syphax Airlines (každých 10/11 dní do Monastiru, prvý let plánovaný 6.7.). Niekoľko letov uskutočnilo aj Air Cairo do rôznych egyptských destinácií, či však bude pokračovať je zatiaľ neznáme. Už do rozbehnutnej sezóny pribudol ďalší dopravca. Po dvoch samostatných letoch v polovici júna bude až do 23.augusta lietať každý štvrtok aj Tunisair Express do Tunisu, a to na charterové lety netypickým typom CRJ-900 (kapacita 87 miest). Tento dopravca nahradí na pôvodne plánovanom lete do Tunisu a Tabarky spoločnosť Travel Service, nakoľko touroperator zrejme nie je schopný naplniť kapacitu jeho Boeingu 737-800. Tunisair Express bude v Bratislave pristávať vždy o 23:00 a odlietať o 23:30 h. |
Hoci slovo „smoker“ má v prvom rade iný význam, medzi spottermi sa ním označuje (väčšinou staré) lietadlo, ktoré pri priblížení na pristátie ako aj pri vzlete zanecháva za sebou výraznú dymovú stopu. Okrem starších sovietskych typov lietadiel (napríklad AN-12) sú však takéto zážitky v dnešnej dobe na európskych letiskách už veľmi vzácne. Kto však v nedeľu 24.6.2012 sledoval prílety a odlety z dráh bratislavského letiska, mohol byť popoludní prekvapený hneď niekoľkokrát. Naše hlavné letisko totiž navštívili tesne po sebe hneď dva stroje západnej výroby, ktorých rok narodenia vzbudzuje u väčšiny spotterov úctu k staršiemu. |
Austrian Airlines po vyhrotení konfliktu s odborovou organizáciou lietajúceho personálu v súčasnosti bojuje s akútnym nedostatkom posádok a na zabezpečenie viacerých liniek potrebuje pomoc od ostatných dopravcov LH Group. Dôvodom je nedávne vypovedanie kolektívnej zmluvy a prechod letovej prevádzky pod Tyrolean, od čoho si rakúsky dopravca sľubuje patričné zníženie nákladov. Na tento krok však reagovalo odchodom vyše 100 pilotov (s odstupným až do výšky 500 000 EUR!) a 200 stewardiek, čo pred letnou sezónou patrične skomplikovalo prevádzku Austrianu. Z tohoto dôvodu musia pri zabezpečení pravidelných letov vypomôcť Austrianu ostatní dopravcovia zo skupiny LH Group, pričom na svoje si prídu aj spotteri. Swiss vypomôže Austrianu s jedným Bae RJ, Augsburg Airways jedným ERJ-195 a Lufthansa pomôže okrem jedného Boeingu 737 aj jedným Airbusom A340-300. Práve ten bude zabezpečovať počas celého júla pravidelnú linku z Viedne do Dubaju ktorú Austrian za bežných okoľkostí prevádzkuje so svojim Boeingom 767-300. Nie je pritom vylúčené že pre nedostatok posádok príde počas leta k rozšíreniu výpomoci o ďalšie lietadlá. |
Letná charterová sezóna 2012 sa ešte iba dostáva do najvyšších obrátok a už dnes možno povedať, že ak som si vlani myslel, že mieru chaosu minuloročného leta ťažko niečo prekoná, mýlil som sa. Ak sme pred pár mesiacmi informovali o plánovaných charterových letoch z Bratislavy, dnes už tieto informácie z väčšej časti neplatia a len skutočný vizionár by si dovolil predpovedať, ako sa letná sezóna bude ďalej vyvíjať. |
Pokiaľ nemáte ešte plány na tento víkend tak by vás mohol zaujať práve letecký deň na letisku v Slavnici ktorý sa bude konať v sobotu 9. júna na letisku AK Dubnica - Slavnica. Letecký deň je braný trošku v inom duchu ako doterajšie NLD v Piešťanoch alebo na Sliači ktoré sa pýšili hlavne modernými prúdovými stíhačmi. Hlavnými protagonistami leteckého dňa v Slavnici sú totiž historické lietadlá ako legendárny Spitfire, TBM 3R Avenger, Zero či Mig 15. Prisľúbený je aj display slovenského L-39 či Mig 29. Bližšie informácie vrátane zoznamu všetkých účastníkov nájdete na stránke Aviatikteamu - www.aviatikteam.sk |
Stál raz toľko ako bolo plánované, dokončený bol štyri roky neskôr ako bolo pôvodne plánované kvôli čomu muselo odstúpiť predstavenstvo letiska - aj tak by sa dal definovať terminál SkyLink ktorý dnes, 5. júna, slávnostne otvoril svoje brány pre cestujúcich. Náš korešpondent Martin Dichler bol pri otvorení nového terminálu viedenského letiska.
|
Už v utorok 5. júna otvorí svoje brány na viedenskom letisku nový terminál Skylink, ktorý prinesie značné navýšenie kapacity letiska a cestujúcim poskytne zvýšený komfort a umožní zníženie minimálneho prestupného času na 25 minút. Pri dĺžke 450 metrov a celkovej ploche vyše 150 000m2 poskytne na 3 úrovniach dostatočný priestor pre stále rastúci počet cestujúcich. Terminál od 5. júna bude niesť meno Austrian Star Alliance Terminal, respektíve bude označovaný aj ako "check-in 3". Meno Skylink oficiálne používané nebude možno aj vzhľadom na jeho asociáciu so škandálmi pri jeho výstavbe. S výstavbou Skylinku sa začalo ešte v roku 2005 a mal byť pôvodne dokončený už v roku 2008. Jeho dokončenie sa tak omeškalo o 4 roky a výstavba sa predražila z pôvodne plánovaných 366 mil. EUR na astronomických 830 mil. EUR, kvôli čomu došlo aj k zmenám vo vedení letiska (samozrejme neobišlo sa to bez zlatého padáka). Vedenie bolo zároveň kritizované za výberové konanie, v ktorom výherca nakoniec prevzal architektonické riešenie kancelárie Frank & Partner ktoré vo výberovom konaní neuspelo. V roku 2009 za takto "zmanipulované" výberové konanie uložil rakúsky najvyšší súd letisku pokutu vo výške takmer 600 000 EUR. Ako už meno terminálu naznačuje - jeho hlavným užívateľom bude domáci dopravca Austrian Airlines ako aj všetky letecké spoločnosti patriace k združeniu Star Alliance. Vzhľadom na uvoľnenú kapacitu v termináli 1 a 2 sa začne s ich postupnou rekonštrukciou. |
Viedenské letisko pokračuje v značnom raste, minimálne čo sa týka počtu cestujúcich ktorí využili jeho služby. V období Január-Apríl 2012 vzrástol počet cestujúcich na 6 375 573 čo je o 9,3% viac ako v rovnakom období minulého roku. Letisko je tak na najlepšej ceste dosiahnuť tento rok najvyšší počet cestujúcich vo svojej histórii. Prispieť k tomu by mal aj nový terminál Skylink ktorý svoje brány otvorí už budúci mesiac. Zaujímavé su aj údaje o počte pohybov, kde je badateľný pokles o 1,1% čo je potešiteľná správa hlavne pre letecké spoločností - pri mierne nižšom počte pohybov prepravili podstatne viacej cestujúcich. V negatívnom trende naopak pokračuje preprava carga - za Január-Apríl došlo k poklesu o takmer 10% oproti minulému roku, čo je zjavne zapríčinené hlavne zníženým dopytom po preprave carga vzhľadom na ekonomickú krízu. Radi by sme Vám v tomto kontexte priniesli porovnanie s výsledkami bratislavského letiska, ktoré sa však tento rok rozhodlo zverejňovať svoje štatistiky na polročnej a nie mesačnej báze (ako tomu je zvykom všade vo svete). Informácie o počte prepravených cestujúcich či carga sa tak dozvieme s najväčšou pravdepodobnosťou až v auguste. |
To vyplýva z dnešnej tlačovej konferencie spoločnosti Air Berlin. Samozrejme predmetom tlačovej konferencie neboli okrídlené potvory z rodu Diptera ale "muchy" na lietadlách spoločnosti FlyNiki ktorá je dcérskou spoločnosťou Air Berlin. V rámci zjednotenia brandu tak prichádza k zmene sfarbenia lietadiel FlyNiki, ktoré zdobila práve obrovská mucha. Tá sa na liedadlá dostala v rámci konceptu mena spoločnosti - FlyNiki sa dá preložiť ako - lietajte s Nikim (Laudom) ale aj ako - Mucha Niki. Bohužiaľ pre nás to znamená že z oblohy sa vytratí jedno z najzaujímavejších sfarbení ktoré je možné v súčasnosti vidieť. Air Berlin síce plánuje ponechať značku FlyNiki no zvyšok brandu z oblohy zmizne. Od októbra lietadlá FlyNiki dostanú červeno-biely náter Air Berlin, avšak budú stále niesť znak rakúskej spoločnosti. Vizualizáciu nového sfarbenia nájdete ďalej v článku. Svoj názor na túto zmenu môžete vyjadriť aj v novej ankete. |
Po dlhotrvajúcich jednaniach medzi vedením Austrian Airlines a odborovým zväzom pilotov došlo tento týždeň k definitívnemu rozhodnutiu previesť celú letovú prevádzku Austrianu na Tyrolean Airways. Celý prechod by sa mal realizovať k 1.6. 2012. Rozhodnutiu predchádzali dlhodobé jednania medzi vedením Austrianu a odbormi ohľadom novej kolektívnej zmluvy ktoré sa v pondelok skončili neúspešne. Konzern Austrian ktorý dlhodobo vykazuje značné straty pozostával z celkovo 3 spoločností - Austrian Airlines, Tyrolean a Lauda Air, pričom každá z nich mala svoje AOC, licenciu a personál sa riadil vlastnou kolektívnou zmluvou. Kým Lauda air bol začlenený do Austrianu, Tyrolean naďalej fungoval ako regionálna odnož ktorá prevádzkovala lietadlá do 110 cestujúcich. Vedenie Austrianu sa znažilo znížiť personálne náklady v rámci Austrian Airlines a začiatkom roku bola z jeho strany vypovedaná kolektívna zmluva ktorá pilotom dávala nadštandardné výhody (napr. odstupné až do výšky 500 000 EUR podľa seniority, automatické zvyšovania platu bez ohľadnu na výsledky spoločnosti, vyššie diéty atď.). Prechodom letovej prevádzky pod Tyrolean a tým pádom aj pod výhodnejšiu kolektívnu zmluvu vedenie Austrianu očakáva značnú úsporu personálnych nákladov. Cestujúci by túto zmenu nemali postrehnúť - azda jedinou viditeľnou zmenou by malo byť odstránenie nápisu Arrows z lietadiek Tyroleanu ktoré sa od štandardného sfarbenia Austrianu líšia nápisom Austrian Arrows. |
Politika na stránky o letectve moc nepatrí, no občas politici prídu s návrhom ktorý by naozaj mohol pomôcť práve rozvoju letectva. Dnes nová vláda prezentovala svoje programové vyhlásenie, ktoré spomína aj práve rozvoj letectva na slovenských letiskách. Plné znenie tejto sekcie: "Vláda v záujme udržateľného rozvoja leteckej dopravy v súlade s európskou dopravnou politikou a medzinárodnými záväzkami podporí zvyšovanieúrovne bezpečnosti leteckej prevádzky a bezpečnostnej ochrany civilného letectva. Vláda vytvorí systém podpory leteckej dopravy vo verejnom záujme. Dôležitý bude ďalší rozvoj letiska Bratislava ako najvýznamnejšieho leteckého dopravného uzla na Slovensku a regionálnych letísk ako nástrojov rozvoja regiónov a cestovného ruchu." Zaujímavá je v tomto ohľade práve myšlienka podpory leteckej dopravy vo verejnom záujme. Tento systém funguje už dávnejšie vo viacerých štátoch EU pod názvom "public service oblication". Štát poväčšinou určí ktoré linky sú vo verejnom záujme a vyhlási výberové konanie na prevádzku danej linky. Dopravca ktorý výberové konanie vyhrá dostane následne od štátu väčšinou priamu finančnú pomoc na prevádzku danej linky, na druhú stranu je dopravca povinný danú linku počas dohodnutého obdobia prevádzkovať aj v prípade že je spojenie stratové. Počas obdobia kedy je daná linka vyhlásená ako PSO získava zároveň dopravca na nej monopolné postavenie. Myšlienku podpory leteckej dopravy touto formou hodnotíme ako pozitívnu, uvidíme akú podobu systém podpory leteckej dopravy nakoniec dostane a hlavne ktoré linky dostanú status linky vo verenjom záujme. V neposlednej rade uvidíme aké finančné prostriedky budú aj na podporu liniek k dispozícii v dobe kedy vláda šetrí na každom rohu. Bližšie informácie o PSO si môžete prečítať v popise na Wikipédii |