Mesto Poprad, ako jeden z akcionárov Letiska Poprad - Tatry, na minulotýždňovom zasadnutí schválilo dotáciu vo výške 50 000 Eur, o ktorú požiadala spoločnosť Holidays Czech Airlines na znovuotvorenie pravidelnej linky Poprad - Londýn. Podtatranský región by tak po takmer dvoch rokoch znovu získal cestujúcou verejnosťou najžiadanejšie letecké spojenie.
|
Ku každým narodeninám patria aj darčeky. Ten k prvému výročiu planecrazy.sk bol naozaj výnimočný - do Bratislavy za priam fantastického počasia a svetla prišiel Boeing 747-400 registrácie PH-MPR patriaci holandskej spoločnosti Martinair Cargo. Z Bratislavy odvezie nové vozidlá vyrábané v závode Volkswagenu - Up! Vzhľadom na to že počet vozidiel je dosť veľký, tak sa odvoz uskutoční v dvoch častiach - to znamená že návštevu v Bratislave si tento istý Boeing 747 zopakuje aj zajtra v priebehu dňa. |
V nedeľu 2.10.2011 zavíta po prvýkrát do Bratislavy lietadlo spoločnosti Delta Air Lines. Nepôjde však o pravidelnú linku, dokonca ani o transatlantický let, ich Boeing 767-300 privezie na palube hokejový tím NY Rangers, ktorý odohrá exhibičný zápas proti Slovanu Bratislava. Boeing priletí o 13:50 zo švédskeho Göteborgu a večer o 21:00 pokračuje do Zürichu, všetko pod číslom letu DL8955. |
Už dlhšie očakávané sa stáva skutočnosťou. ČSA ukončujú predčasne ku dňu 9.10.2011 aj svoje posledné dva lety týždenne z Bratislavy do Ríma pre nedostatočné využitie cestujúcimi. V zimnom letovom poriadku ČSA nebudú túto destináciu lietať, či sa vráti s letným letovým poriadkom v budúcom roku je zatiaľ otázne. |
V utorok 20.9.2011 o 14:15 h pristál na letisku v Bratislave historicky prvý Boeing 737-500 pre novú leteckú spoločnosť Slovakian Airlines. Lietadlo, ktoré predtým lietalo vo flotile ČSA pod registrovou značkou OK-CGK (výrobné číslo 28471/2885, rok výroby 1997), priletelo z britského Norwichu, kde dostalo nový elegantný náter. Stále pod arménskou registráciou EK-73771 vykonal Boeing najprv nízky prielet nad dráhou 22 bratislavského letiska, aby potom za krajne nepriaznivého počasia, za dažďa, vetra a nízkej teploty, pristál na dráhe 31. Po navedení riadiacim odbavovacej plochy na jej okraj došlo k vypnutiu motorov a po zapojení na ťahač bolo lietadlo dotiahnuté pred hangár C letiska Bratislava, kde sa konal uvítací ceremoniál. |
Zajtra, v utorok 20.9.2011 o 13:55 h je plánovaný prílet prvého Boeingu 737-500 do flotily Slovakian Airlines. Lietadlo priletí z britského Norwichu, kam odletelo pred týždňom za účelom aplikácie náteru svojho nového užívateľa. Dodávací let sa uskutoční ešte pod hlavičkou Armavie, nakoľko Slovakian Airlines bez lietadla zatiaľ nedisponujú osvedčením leteckého prevádzkovateľa (AOC), proces jeho vydania sa začne až po zaregistrovaní lietadla do slovenského registra. Stroj preto priletí taktiež pod arménskou registrovou značkou EK-73771. Po prílete lietadla sa na letisku M.R.Štefánika v Bratislave uskutoční malá slávnosť za účasti pozvaných hostí. Z príletu lietadla vám samozrejme prinesieme fotografiu hneď zajtra. |
V pondelok 12.9.2011 by sa mal uskutočniť let na pravidelnej linke Jerevan-Bratislava-Jerevan spoločnosti Armavia pod číslom letu U8 131/2. To už samo o sebe je významná udalosť, nakoľko s výnimkou slávnostného otváracieho letu dňa 17.januára sa arménskemu dopravcovi nepodarilo na tejto „pravidelnej“ linke letieť ani raz a linka bola oficiálne úplne zrušená. Napriek tomu spoločnosť teraz oznámila, že let dňa 12.septembra by sa mal uskutočniť, a to dokonca typom Boeing 737-500, čiže by malo ísť o lietadlo registrácie EK-73771, ktoré len nedávno Armavia prevzala po ČSA a preletela z Prahy do Jerevanu. Podľa informácií Slovakian Airlines by toto lietadlo v blízkej budúcnosti malo byť prvým členom ich budúcej flotily. Aký je účel tohto jednorazového počinu nám nie je známe, každopádne lietadlo je plánované v Bratislave v časoch 23:30 – 00:30 miestneho času. Upozorňujeme, že ide o informáciu od samotného dopravcu, vzhľadom na doterajšie konanie je možné všetko, aj že sa let nakoniec neuskutoční. UPDATE 9.9.2011: Po dnešnej zmene sa mi už zmysel celej akcie odhaľuje, došlo totiž k zmene odletu, namiesto návratu späť do Jerevanu zostane lietadlo v BTS do utorka rána, kedy by malo odletieť do britského Norwichu, pravdepodobne na prestriekanie do farieb Slovakian Airlines. Takto to už dáva nejaký zmysel... |
Po dlhšom čase opäť potešujúca správa pre bratislavské letisko. Ruská spoločnosť UTair rozširuje od 6.septembra svoje lety na trase Moskva-Bratislava na dennú frekvenciu. Okrem doterajších letov v pondelok, stredu, piatok a nedeľu tak pridáva aj lety v utorok, štvrtok a sobotu, a to v rovnakých časoch, čiže prílet do BTS o 12:45 a odlet z BTS o 13:50 h. Dôvodom je zrejme lepšie vyťaženie existujúcich letov ako sme všetci očakávali, nakoľko sa v priemere pohybuje okolo 60%, čo nie je na novootvorenú linku zlé. UTair prepravil v roku 2010 najviac vnútroštátnych cestujúcich v Rusku a zo svojej hlavnej základne na moskovskom letisku Vnukovo prevádzkuje hustú sieť domácich a teraz už aj zahraničných letov. Sekundárne huby sú v mestách Ťjumen, Surgut a Chanty-Mansyjsk. Ako jedna z posledných veľkých ruských spoločností ešte stále prevádzkuje aj niekoľko desiatok ruských typov lietadiel, vrátane TU-134A na obrázku. Lety do Bratislavy však bude naďalej zabezpečovať 48-miestnym Bombardierom CRJ-200. |
Lufthansa dnes 22.8. na letisku vo Schwechate krstila svoj Airbus A380 registrácie D-AIMG ktorý tak od dnes nesie meno Viedeň. Udalosť prilákala značné množstvo spotterov a fanúšikov letectva ktorí si prišli pozrieť prílet aj odlet obrieho lietadla, my sme samozrejme nemohli chýbať a tak vám prinášame čerstvé zábery z Viedne.
|
Ako sme už avizovali, od dnešného dňa 1.8.2011 sú všetky lety spoločnosti CCAS oficiálne prevádzkované pod obchodným menom SAM Air. K zmene obchodného mena spoločnosti na Sayegh Aviation Europe, s.r.o. došlo už pred mesiacom, avšak nové meno sa v prevádzke spoločnosti začalo používať až dnes. Zmena nastala už aj v obchodnom registri. Pridelené kódy spoločnosti – ICAO kód CCS ako aj IATA kód 9C (ktorý však spoločnosť využíva minimálne) – zostávajú v platnosti. Nakoľko SAM Air neprevádzkuje zatiaľ žiadne vlastné lietadlo, na svojich charterových letoch využíva jednak B.737-300 spoločnosti AirExplore (OM-BEX), ako aj oba Boeingy českej spoločnosti Czech Charter Airlines (B.737-300 OK-CCA a B.737-400 OK-CCB). Začiatkom letnej sezóny si na jednotlivé charterové lety prenajala aj lietadlá Tunisairu, Corendon Airlines, Dubrovnik Airline či Small Planet Airlines. Charterové lety do Antalye sú z obchodných dôvodov lietané pod kódom spoločnosti AirExplore. Spoločnosť má však vo svojom registri stále vedené lietadlo B.737-500 OM-CCB, ktoré najmä na českom charterovom trhu pôsobilo v minulom roku. UPDATE 8.8.2011 - Aj keď sa už zdalo, že SAM Air (donedávna Central Charter Airlines Slovakia) dolieta celú letnú sezónu 2011 výhradne s cudzími lietadlami, predsa len sa ešte môžeme dočkať prekvapenia. V utorok 2.8.2011 pristál na letisku Ferihegy v Budapešti Boeing 737-476 s americkou registráciou N249SY, ktorý oficiálne patrí americkej Bank of Utah Trustee. Vyrobený bol v roku 1992, nesie výrobné číslo 24439 a donedávna lietal u novozélandskej spoločnosti Jetconnect vo farbách austrálskeho Qantasu ako ZK-JTR. Ešte predtým nosil značky VH-TJN a lietal u Qantasu priamo v Austrálii. Novým prevádzkovateľom tohto lietadla by sa mala stať práve slovenská spoločnosť SAM air, a to, pokiaľ všetko pôjde podľa plánu, ešte v priebehu tohto mesiaca. Boeing by mal v Budapešti prejsť C-checkom a počas našej spotterskej návštevy v piatok 5.8. sme ho videli stáť pred hangárom Aeroplex of Central Europe v atraktívnej spoločnosti B.767-200 Malévu, B.737-300 SkyEurope Airlines, B.737-200 CityLine Hungary, CRJ-200 Malév Express a ďalších lietadiel, s červenou zvislou chvostovou plochou ex Qantas. |
Letisko M.R. Štefánika vybavilo v júni na prílete a odlete 174 812 cestujúcich, čo oproti júnu 2010 znamená pokles o 2% respektíve o 4182 cestujúcich menej. Letisku sa tak napriek novým linkám UT Airu a ČSA naďalej nepodarilo zastaviť pokles počtu cestujúcich. |
Hoci vonku „zúri“ aspoň podľa kalendára leto v plnom prúde, plánovanie letov na nadchádzajúcu zimnú sezónu, ktorá vstúpi do platnosti v nedeľu 30.10.2011, prebieha naplno už aj na letisku Bratislava. Prinášame vám preto informácie o tom, aké destinácie sú v súčasnosti plánované na zimné obdobie z najväčšieho slovenského letiska. Všetky informácie sú len predbežné, bez záruky a môžu sa ešte meniť, vychádzajú z informácií nahlásených leteckými dopravcami.
|
Letisko M. R. Štefánika vybavilo v máji na prílete a odlete 112 958 cestujúcich, čo je v porovnaní s májom 2010 o 8% (resp. o 9315 cestujúcich) menej. Nepodarilo sa tak naďalej zastaviť dlhodobý pokles počtu cestujúcich ktorý na svoj let využili služby bratislavského letiska. Pokles bol spôsobený hlavne v medzinárodnej preprave, naopak vo vnútroštátnej doprave došlo aj vďaka MS v hokeji k miernemu nárastu o 6%. Dominantným dopravcom s podielom takmer 82% je naďalej írsky Ryanair, nasledovaný Travel Service a ČSA. Zaujímavé tak budú prepravné výsledky za jún v ktorých už budú zahrnuté aj prepravné výsledky na novej linke UTAiru do Moskvy ako aj prvé dni prevádzky liniek ČSA.
|
O tom že Central Charter Airlines Slovensko nebude do budúcnosti používať meno svojej bývalej materskej spoločnosti sa špekulovalo už dlhšie. Na jednej strane česká CCA sa premenovala na Czech Connect Airlines a na druhej strane nový investor má so slovenskou CCA svoje vlastné plány. Nový názov spoločnosti však doteraz bol rovnakým tajomstvom ako do budúcnosti plánované linky CCA Slovensko. Podľa našich informácii však už o názve bolo rozhodnuté a CCA Slovensko by sa v najbližšej dobe mala premenovať na Sam Air. Sam Air však naďalej čaká na svoje prvé lietadlo, pričom podľa najnovších informácii ho ani v najbližších dňoch Sam Air nebude mať. Podotýkame že bez vlastného lietadla je možné držať AOC len obmedzenú dobu a tento termín sa nezadržateľne blíži. UPDATE 30.6.2011: K dnešnému dňu možno oznámiť, že spoločnosť už od Leteckého úradu SR získala predĺženie AOC (PeterP).
|
Albánska spoločnosť Belle Air odložila plány začať lietať do Bratislavy na neurčito. Pôvodný plán spustiť lety od začiatku letného letového poriadku nevyšiel a následne bol začiatok letov postupne odkladaný. V súčasnosti už nie je možné lety medzi Tiranou a Bratislavou na stránke albánskeho dopravcu rezervovať. Doplnenie - PeterP: Tak ja ešte dodám, že spoločnosť dnes oficiálne zrušila aj letiskové sloty v Bratislave až do konca letného letového poriadku a na zimný o ne ani nepožiadala. Napokon podľa názoru viacerých rozumne uvažujúcich ľudí, tá linka by ani nemala veľký obchodný zmysel. Trochu off-topic: ČSA bude lety do BRU a FCO v deň 3 (streda) lietať až od 7.septembra, ostatné (zatiaľ) bez zmeny.
|
Vo štvrtok 9.6.2011 presne o 14:44 miestneho času pristálo v Bratislave druhé lietadlo slovenskej leteckej spoločnosti AirExplore. Zatiaľ celý biely Boeing 737-382 výrobného čísla 24365/1695 bol vyrobený v roku 1989 a svoju službu začal u spoločnosti TAP Air Portugal. Postupne sa cez Air Maltu a KD Aviu dostal až k macedónskej spoločnosti Skywings International, ktorá ho v marci tohto roku vrátila majiteľovi, leasingovej spoločnosti ILFC. Po prílete z írskeho Shannonu sa nový prírastok hneď v ten deň zapojil do letového programu pre dopravcu Central Charter Airlines Slovakia, ktorý ani v tejto dobe nedisponuje žiadnym vlastným lietadlom a nakoľko so svojou bývalou sesterskou spoločnosťou CCA v Česku nemajú už nič spoločného, dočasným riešením je práve dlhodobý prenájom lietadla OM-BEX na niektoré lety CCAS. Prvým letom bola rotácia Bratislava-Hurghada-Taba-Bratislava (ďakujem za opravu informácie - pozn. autora). Nakoľko spoločnosť AirExplore má pre svoje lietadlo počas víkendov zazmluvnené lety z Talianska, na víkendové lety si bude musieť CCAS hľadať riešenie inde, a to až do definitívneho vyriešenia problému s chýbajúcim lietadlom. Prvý Boeing AirExplore OM-AEX lieta v prenájme pre poľského dopravcu Enter Air. |