Cestovná kancelária Kon Tiki Sky, ktorá sa špecializuje predovšetkým na etnické a low-cost lety z bodu do bodu, zabezpečované zazmluvnenými lietadlami iných dopravcov, plánuje otvoriť toto leto viacero nových destinácií, medzi nimi aj Bratislavu. Na ich webovej stránke sú od 11.júna v predaji lety na trase Bukurešť-Bratislava-Bukurešť, ktoré bude zabezpečovať rumunská letecká spoločnosť Alfa Air Services. Plánuje sa nasadenie lietadla Avro RJ-85, avšak prebiehajú úvahy aj o zmene na typ Boeing 737. DOPLNENIE 1.5.2012: Tak ako som avizoval v samotnom článku, otvorenie tohto pravidelného charteru ešte prinesie asi veľa "zábavy", nakoľko len pár dní po uvedení letov do predaja si cestovná kancelária Kon Tiki Sky zrazu lety zmenila na Bratislava-Constanta, a to v dni utorok a sobota, potom zase zmenila časy lietania a posunula začiatok lietania až na 26.6.2012. Preto sa oprávnene obávam, či vôbec z týchto letov niekedy niečo bude, nakoľko ide o veľmi pochybný projekt, meniaci sa priam pred očami. Samozrejme, ak sa lety v akejkoľvek podobe nakoniec budú realizovať, budeme len radi. |
Letecká spoločnosť AirExplore nezapĺňa často headliny slovenského leteckého diania a počas svojej 2,5-ročnej existencie sa úspešne venuje viac lietaniu na zahraničných trhoch ako doma na Slovensku. O to systematickejšie však pracuje na svojom postupnom rozvoji a zatiaľ sa jej celkom darí. Na dnešnej tlačovej konferencii predstavil jej manažment zaujímavý projekt, ktorý, ak sa zrealizuje, prinesie spoločnosti nielen očakávané tržby ale aj istú dávku popularity. Do pilotnej kabíny jej lietadiel by totiž už čoskoro mal zasadnúť nikto iný ako Bruce Dickinson, sólový heavy-metalový spevák a frontman skupiny Iron Maiden!!! |
Napriek tomu že letný letový poriadok je už zopár dní v platnosti, podarilo sa viedenskému letisku prilákať ďalších dopravcov, ktorí spustia ešte počas jeho platnosti lety do dvoch nových destinácii. Prvou novou destináciou sú Minerálne vody, z kadiaľ bude jeden let týždenne prevádzkovať spoločnosť Rusline s 50 miestnym Canadairom CRJ200. Od 26. apríla by sme pestro sfarbený Canadair mali vidieť vo Viedni každý štvrtok s príletom o 9:00, čo je ideálny čas pre fotenie na dráhe 16-34. Odlet je plánovaný o hodinu neskôr, teda 10:00 miestneho času. Novou destináciou bude aj Štrasburg, z kadiaľ spustí od 3. júla lety Air France. Linka bude prevádzkovaná každý utorok, štvrtok a sobotu. Lety v utorok a štvrtok budú prevádzkované Embraerom ERJ-170 a pristávať budú na Schwechate o 12:35 a odlietať o 13:15. Lety v sobotu budú prevádzkované Embraerom 145 s plánovaným príletom o 13:15 a odletom o 14:00.
|
Letný letový poriadok je tu a s ním aj tradičné rozširovanie flotily slovenských leteckých dopravcov. V tomto roku by mali pribudnúť nové lietadlá u všetkých z nich. Ako prvý by mal prísť na rad Danube Wings, ktorý očakáva v piatok 30.3.2012 prílet svojho v poradí už štvrtého lietadla typu ATR-72, malo by niesť registráciu OM-VRD. Zatiaľčo jedno lietadlo bude vyťažené pravidelnými letmi z Bratislavy, ďalšie lieta pre švédsky NextJet a tretie by na leto malo mať základňu vo francúzskom meste Dole. Nakoľko Danube Wings má bohatú činnosť v oblasti ad-hoc charterových a ACMI letov, možno očakávať dobré využitie jeho lietadiel. Prevažne ACMI a charterový dopravca AirExplore taktiež očakáva dodávku druhého kusu Boeingu 737-400, ktorý v uplynulých dňoch dostal v Norwichi biely náter. Ide o stroj výrobného čísla 25839/2188 z flotily Holidays Czech Airlines, registrácie OK-WGY. Dňa 28.3.2012 sa vrátil do Prahy, kde dôjde ešte k úprave interiéru pred dodaním na Slovensko. Len pripomíname, že Boeing 737-300 registrácie OM-BEX lieta v prenájme u kambodžskej spoločnosti TonleSap Airlines a prvý stroj OM-AEX lieta na letoch AirExplore a ACMI prevažne v Európe. |
Dnešným dňom zahájila spoločnosť Norwegian lety na pravidelnej linke z Bratislavy do Osla. Boeing 737-300 registrácie LN-KKS pristál v Bratislave o 12:36 a priviezol prvých cca sto cestujúcich. Prvý let po absolvovaní obligatórnej slavobrány vítala veľvyslankyňa Nórska, jej excelencia pani Trine Skymoen. Cestujúcich potešil aj pohľad na slovenské devy ktoré ich vítali - netradične ozdobené - vikingskými helmami. Norwegian sa na linke z Osla do Bratislavy bude ukazovať každú stredu a sobotu, od 3. mája Norwegian začne prevádzkovať aj linku z Kodane ktorá bude lietať každý štvrtok a nedeľu
|
Vzácni návštevníci v Bratislave nemusia mať len podobu Boeingu 747, ktorý púta prirodzenú pozornosť aj laickej verejnosti svojimi rozmermi. Pre skutočných spotterov môžu tento titul spĺňať aj oveľa menšie lietadlá. Medzi ne určite patrí Antonov AN-32. Tento tvarovo neobvyklý dvojmotorový hornoplošník z konštrukčnej kancelárie OKB Antonova bol zalietaný v roku 1976 ako vývoj úspešného typu AN-26. Najmä vojenské požiadavky na použitie na letiskách s vysokou teplotou vzduchu a/alebo vysokou nadmorskou výškou stáli za zrodom tohto lietadla, ktoré dostalo namiesto obvyklých motorov Ivčenko AI-24 (použitých u typu AN-26) dvakrát výkonnejšie AI-20. Tie samozrejme poháňajú aj vrtule s väčším priemerom, a tak museli byť motory na rozdiel od svojho predchodcu umiestnené nad krídlo. Nový AN-32 tým získal neobvyklé elegantné tvary. Podľa údajov Wikipedie bolo vyrobených 361 exemplárov prevažne pre vojenské, ale aj pre civilné použitie a stroj zaznamenal široké uplatnenie aj v krajinách Latinskej Ameriky, kde je hornatý terén a horúce podnebie bežnou záležitosťou. Na európskych letiskách sú dnes AN-32 už veľmi vzácne. |
Prevádzkovať lety z/do Bratislavy začal v októbri 2005 linkou do Milána - Bergama, pričom do dnešného dňa na všetkých svojich 33 333 letoch do 26 destinácií v oboch smeroch previezol už celé Slovensko. Reč je o írskom dopravcovi Ryanair.
|
Vzhľadom na štátny sviatok v Maďarsku prekladá kuriérska spoločnosť DHL na 3 dni svoj mini-hub z Budapešti do Bratislavy. Od stredy 14.3. večera do pondelka 19.3. rána bude teda na našom letisku väčší pohyb carga ako obvykle. Namiesto štandardného Boeingu 757-200 vypraví DHL z Lipska do Bratislavy veľkokapacitný Airbus A.300, ktorý vo štvrtok 15.3. a v piatok 16.3. zostane v Bratislave stáť celý deň a do Sofie bude pokračovať menší Boeing 737-300 spoločnosti Swiftair lietajúci z/do Bruselu. V pondelok 19.3. bude A.300 zabezpečovať kompletnú rotáciu Lipsko-Bratislava-Sofia a späť. V stredu, štvrtok a piatok večer a nasledujúci pracovný deň ráno budú zamestnanci letiska Bratislava a spoločnosti DHL prekladať cargo z/na tri prípojné lety. Z/do Belehradu by mal letieť AN-26 spoločnosti CityLine Hungary (pravdepodobne registrácie HA-TCN), z/do Kluže poletí Saab 340 spoločnosti ABC Air Hungary (pravdepodobne registrácie HA-TAE) a z/do Aradu zase L-410 spoločnosti Air Max (pravdepodobne registrácie OK-SLD). Vo večerných hodinách bude prekládka z prípojových letov smerom do Lipska a v ranných v opačnom smere. Aj tento zvýšený objem carga by sa mal pozitívne prejaviť na rastúcich výkonoch nákladnej dopravy na letisku Bratislava. |
V nedeľu 25.3. vstupuje do platnosti letný letový poriadok, ktorým sa letecká doprava vo väčšine sveta bude riadiť až do 27.10.2012. V prípade bratislavského letiska bolo vždy letné obdobie bohatšie a zaujímavejšie na pravidelné aj charterové lety a neinak tomu bude aj tento rok. V pravidelnej doprave však dochádza k ďalšiemu poklesu počtu letov, spôsobenému najmä ukončením letov ČSA (ktoré v Bratislave pôsobili od konca júna do začiatku decembra 2011), ako aj ďalším znížením frekvencií zo strany najväčšieho dopravcu, spoločnosti Ryanair. Nasledujúce údaje vychádzajú z letov, ktoré majú jednotliví dopravcovia v predaji. |
Po naozaj dlhej dobe sa bratislavskí spotteri môžu tešiť na naozaj vzácneho návštevníka letiska - v štvrtok o 8:45 do Bratislavy zavíta Airbus A330-300 ruskej spoločnosti Vladivostok Avia. Na jeho palube sa budú nachádzať ruskí partneri spoločnosti Volkswagen, ktorí prídu do Bratislavy testovať nové vozidlo Up. A330 je v Bratislave pomerne vzácny typ lietadla. Okrem kedysi pravidelných návštev vo farbách Austrian Airlines na výcvikových letoch PeterP registruje len jednorazové návštevy strojov Garuda Indonesia, Eurofly, TAM či TAP Portugal. Po talianskom dopravcovi (ktorý nás navštívil v roku 2003) pôjde v prípade Vladivostok Avie len o druhú spoločnosť, ktorá tento typ v Bratislave predstaví na bežnom charterovom lete. Na našej fotografii je samozrejme menší A.320 v aktuálnych farbách spoločnosti.
|
Dlho očakávaný začiatok letov Slovakian Airlines sa opätovne odkladá, tentokrát možno nadobro. Viaceré zdroje nám potvrdili že Slovakian Airlines prišli o svoje jediné lietadlo - Boeing 737-500 s registráciou OM-BTS, ktoré 2. februára preletelo do Jerevanu. Za týmto krokom má stáť ukončenie záujmu o projekt zo strany Armavie, lietadlo sa tak pripojí do flotily Armavie v ktorej už je viacero Boeingov 737 od ČSA. Spoločnosť podľa našich informácii pre odstúpenie Armavie pristúpila k značnej redukcii počtu zamestnancov a bude sa ešte snažiť nájsť nového investora. |
Maďarský národný dopravca dnes s okamžitou účinnosťou zastavil prevádzku a zrušil všetky lety. Vyvrcholili tak dlhotrvajúce finančné problémy stratového dopravcu, ktorý posledné obdobie prežíval len vďaka finančnej podpore štátu. Situácia sa vyostrila po rozhodnutí Európskej komisie, ktorá označila finančnú pomoc za nelegálnu a prikázala Málevu vrátiť obdržanú finančnú pomoc a zároveň zakázala novú finančnú pomoc zo strany štátu. Silne zadĺžená spoločnosť pritom už dlhšie obdobie musela za niektoré služby na letiskách platiť v hotovosti. Po medializácii situácie Málevu zároveň prišlo k silnému poklesu predaja leteniek, čo bol asi posledný klinec do rakvy Málevu. S najväčšou pravdepodobnosťou sa v súčasnosti jedná o definitívny koniec Málevu v jeho súčasnej podobe a je nepravdepodobné, že sa nájde investor pre tak silne zadĺženú spoločnosť. |
Danubewings po minuloročnom neúspešnom prenájme lietadla ku Confort Airlines z Rovníkovej Guiney vyšle tento rok vrámci ACMI prenájmu jedno svoje lietadlo opačným smerom. Od začiatku februára až do 2. júna sa ATR 72 Danubewings vydá na dlhodobý prenájom do Švédska, kde bude prevádzkovať lety pre spoločnosť NextJet, ktorá sa ukázala aj v Bratislave počas majstrovstiev sveta v hokeji s lietadlom Bae ATP. Práve Bae ATP nahradí lietadlo Danubewings na pravidelnej linke zo Štokholmu cez Kramfors do mestečka Gällivare, ktoré leží na polárnom kruhu. Linka je v momente prevádzkovaná 2x denne. |
Viedenské letisko má za sebou úspešný rok 2011 kedy ním prešlo vyše 21 miliónov cestujúcich. Aj v tomto roku by chcelo vykázať niekoľko percentný rast, k čomu má prispieť rada nových liniek či navýšenie kapacity na existujúcich spojeniach. Noviniek vo Viedni je tento rok pritom dosť aj napriek nedávnej kritike vedenia Austrianu ktoré viedenské letisko označilo za príliš drahé. Prinášame vám preto stručný prehľad toho čo nás na Schwechate toto leto čaká.
|
Ako to už býva zvykom, tak na začiatku roka mnohé spoločnosti vyhodnocujú svoje výsledky za predchádzajúci rok. Výnimkou nie je ani viedenské letisko, ktoré minulý týždeň zverejnilo svoje výsledky za rok 2011, ktorý bol napriek pretrvávajúcej finančnej kríze veľmi úspešný. Bránami letiska v Schwechate za minulý rok prešlo totiž 21 106 292 cestujúcich, čo predstavuje nárast o 7,2% oproti roku 2010 a zároveň o najvyšší počet cestujúcich v histórii letiska. V roku 2012 letisko však ráta len s miernym rastom na úrovni cca 1%, k vyššiemu rastu by malo dojsť opätovne až v roku 2013. V júni tohto roka by mal byť s viacročným oneskorením otvorený nový terminál Skylink, ktorý by mal výrazne zlepšiť komfort pre cestujúcich a prilákať na Schwechat aj nových dopravcov na diaľkových linkách. Viedenské letisko zároveň prezentovalo aj výsledky letísk v ktorých má majetkový podiel. Zaujímavá je v tomto ohľade informácia o hospodárskom výsledku letiska Košice, ktoré v roku 2011 dosiahlo zisk na úrovni približne 1 mil. EUR. Viedeň má naďalej záujem zúčastniť výberového konania pri udelovaní koncesie na prevádzku letiska M.R.Štefánika v Bratislave a práve skutočnosť že Košické letisko dosiahlo minulý rok zisk, považuje predseda predstavenstva VIE Julian Jäger za významný argument v prospech viedenského letiska. |
Po relatívne úspešnej letnej sezóne, kedy Sirocco Aviation prevádzkovala s Fokkerom 100 pod hlavičkou holandského Denim Airu značné množstvo letov do prímorských destinácii, bolo okolo tejto spoločnosti relatívne málo nových informácii. V kuloároch sa rozprávalo o finančných problémoch, neuhradených faktúrach za prenájom lietadla, za služby letisku či iným dodávateľom. Že informácie boli do značnej miery pravdivé potvrduje aj rozhodnutie Okresného súdu Bratislava I ktorý na spoločnosť Sirocco Aviation s.r.o. vyhlásil konkurz. Veritelia môžu tak v lehote 45 dní od vyhlásenia konkurzu prihlásiť svoje pohľadávky. Končí sa tak krátka etapa počas ktorej táto spoločnosť poskytovala svoje služby. |