Abeceda spottera IV - Postprocessing

Stalo sa vám niekedy, že ste si obzerali fotku a čudovali sa ako je možné, že daná fotka je taká perfektná? Určite áno. V našom každodennom živote sa stretávame napríklad s fotkami perfektných modeliek, ktoré nám prezentujú ešte perfektnejšie produkty. Pritom modelky a aj tie produkty vyzerajú v skutočnosti úplne ináč, za mnohé z nich by sme nedali ani 5 centov.  Na jednej strane za to môžu fotografi, ktorí majú vybavenie v hodnote tisícov EUR a na strane druhej profesionálny postprocessing. V postprocessingu sa odstráni všetko, čo nie je dokonalé – pehy, vrásky atď. – všetko sa vyretušuje a upraví do dokonalej podoby.

 

 

V dobe digitálnej fotografie už postprocessing nie je využívaný len v svete modelingu. Dnes už skoro žiaden fotograf nezverejní fotku bez toho, aby ju spracoval v niektorom grafickom programe. Pri fotení lietadiel je postprocessing rovnako dôležitý a vie nám pomôcť odstrániť malé chyby pri fotení či nedokonalosť nášho vybavenia. V poslednej časti abecedy spottera si povieme pár základných úprav, ktoré môžeme urobiť.

 

Na ilustráciu toho, ako moc môžeme pri fotení vylepšiť výsledný záber použijem záber Boeingu 767 SBA z Madridu. Fotka bola robená za naozaj nevhodného počasia a tak by výsledok bez úprav vyzeral dosť zle. Po aplikovaní trošku extrémnych úprav však fotka vyzerá priam fantasticky. Hádam jediný, kto by vedel povedať že to tak naozaj nebolo je Peter, ktorý stál hneď vedľa mňa a na poveternostné podmienky patrične hromžil.

 

Záber vľavo je bez úprav dosť škaredý. Po úpravách to vyzerá podstatne lepšie.

 

Tento príklad je trošku extrémny, no ukazuje, aké máme v dnešnej dobe možnosti. Fotku tak môžeme dať do podoby, ktorá sa nám páči. Ja osobne mám rád ak sú na fotke sýte farby, fotka je dostatočne ostrá, so silným kontrastom a nie je na nej viditeľný digitálny šum. Váš vkus môže byť pritom úplne iný, takže berte tento článok len ako návod na to, aké kroky môžete (ale nemusíte) pri úprave fotografií robiť. Ako vzor nám poslúži fotka A320 Royal Jordanian, ktorú som fotil vo Frankfurte.

 

Originál bez úprav


Na postprocessing v prvom rade potrebujeme vhodný program. V základnej výbave nášho fotoaparátu poväčšinou dostaneme softvér od výrobcu, ktorý nám umožní urobiť základné úpravy našej fotky. Poväčšinou však úpravy sú komplikované, ovládanie zložité a tak aj výsledok je poväčšinou nevyhovujúci. Najčastejšie sa tak pre úpravu využívajú rôzne programy od Adobe – Photoshop alebo Lightroom.


Spracovanie súboru bude závisieť od toho, v akom formáte fotíme. Pokiaľ fotíme v RAW, tak je spracovanie podstatne jednoduchšie. RAW súbor nám najprv otvorí Adobe Camera Raw (ACR) a až keď budeme s nastaveniami spokojní, tak až potom ho otvorí Photoshop alebo Lightroom.   Najprv však nastavíme mód spracovania na RGB/16 bit,  čo nám umožní precíznejšie úpravy. V ACR sú úpravy veľmi jednoduché – môžeme meniť vyváženie bielej, expozíciu, živosť, kontrast, jas – všetky zmeny vidíme okamžite na fotografii a keď sme s výsledkom spokojní, tak si súbor otvoríme.

 

Úprava v Adobe Camera Raw - pred a po


Ja osobne v ACR podľa potreby upravím vyváženie bielej, následne upravím jas a kontrast, podľa potreby pridám alebo uberiem expozíciu. Jas poväčšinou stiahnem na nižšie hodnoty (poväčšinou okolo 30-35) a následne pridám kontrast. Až následne upravujem živosť a sýtosť farieb (u mňa poväčšinou +18 a +2). Všetky nastavenia treba robiť s mierou. Príliš silným kontrastom sa nám stratia detaily, príliš zvýšená sýtosť farieb je často krát tiež na škodu. Odporúčam si priblížiť niektorý detail záberu, kde je dobre vidieť, či sa dané zmeny neprejavili negatívne na detaily záberu. Po úpravách získam záber, ktorý po stránke kontrastu, expozície a sýtosti farieb.


Pokiaľ fotíme v JPEG, tak tieto úpravy musíme urobiť jednu po druhej. Niektoré nastavenia, ako napríklad vyváženie bielej však už urobiť nemôžeme. Odporúčam začať s nastavením jasu a kontrastu, následne prejsť na živosť a sýtosť farieb.


Ďalším krokom, ktorý by mal nasledovať je vyrovnanie horizontu. Pokiaľ sme fotili lietadlo na zemi, tak je najvhodnejšie fotku vyrovnať na základe nejakého objektu, ktorý by mal byť stopercentne zvislý – napríklad stĺp osvetlenia, plotu, eventuálne zvislé časti budovy.  Fotku nevyrovnávame na základe dráhy, môže to viesť k nesprávnemu vyrovnaniu fotky. V menu Photoshopu si vyberieme Obraz > Otočenie obrazu > O iný uhol. Tu si zvolíme či chceme otáčať obraz doľava alebo doprava a uhol, o ktorý obraz chceme otočiť. Odporúčam si tu vložiť hodnotu 0,5 alebo 1 a postupne otáčať obraz dovtedy, kým bude správne vyrovnaný. Na našej fotke to urobím na základe plotu v pozadí.

 

 

 

Keď máme záber vyrovnaný, môžeme ho orezať.  Zvolíme si obdĺžnikový výber (druhý z hora na ľavej záložke alebo klávesou M). Ešte predtým než vyberieme oblasť, ktorú chceme orezať, zvolíme si v hornom menu nástroja pevnú šírku strán s pomerom 3:2.

 

 

 

Teraz môžeme zvoliť oblasť, ktorú chceme orezať. Lietadlo by sme pritom mali mať v strede vyrezaného záberu a mali by sme mať trošku miesta medzi lietadlom a okrajom. Nie je pekné ak fotku orežeme moc a zároveň je zlé ak fotku orežeme príliš málo. Pokiaľ to vyslovene nie je našim úmyslom, nemali by sme orezať časti lietadla ako výškovky, smerovku atď.

 

 

Na zábere vľavo je príliš veľa voľného miesta, na zábere v strede pre zmenu je lietadlo príliš moc orezané. Záber vpravo je správne orezaný.

Po orezaní  obrazu pristupujem k úpravám samotnej fotografie.  Po prvé sa treba uistiť že na fotke nemáme žiadne „dust spoty“. Tie vzniknú, keď sa nám na senzor dostanú malé zrnká prachu, ktoré sa na fotke prejavia trošku tmavším kruhom, ten je najviac viditeľný na oblohe, ale občas aj na lietadle samotnom. Na odstránenie dust spotu použijeme nástroj bodový retušovací štetec. Zatrieme ním celú oblasť dust spotu a “voila“ – dust spot je preč.
Pokiaľ dust spoty nemáme, tak ja ešte čistím fotku od digitálneho šumu. Ten máme skoro na každej fotografii aj keď sme pri fotení použili najnižšie ISO. Môžeme pritom použiť filter na odstránenie šumu, ktorý je priamo vo Photoshope. Tento filter je však relatívne zlý a ja odporúčam použiť niektorý špecializovaný plugin ako napríklad Topaz Denoise, ktorý s fotkou dokáže hotové zázraky aj pri použití vysokých ISO pri fotení.

 

Teraz môžeme skontrolovať ostrosť fotografie, eventuálne ju doostriť použitím filtra Zostrenie (Sharpen). Následne môžeme urobiť drobné úpravy fotografie, ako napríklad kontrast, expozícia, živosť a sýtosť farieb. Pokiaľ chceme, môžeme urobiť aj väčšie úpravy. Povedzme, že sa nám nepáči mdlá farba oblohy, tak ju trošku upravíme. Zvolíme si Obraz > Prispôsobenie > Nahradiť farbu. Následne kvapkátkom klikneme na farbu, ktorú chceme upraviť a namixujeme si odtieň farby, ktorý nám vyhovuje. S hore uvedeným však veľmi opatrne, pretože táto zmena môže mať zlé následky na fotografiu a môžu sa tu prejaviť rôzne chyby.

 

Pokiaľ ste s výsledkom spokojní, tak môžeme foto uložiť. Pokiaľ spracovávate RAW, tak by som odporúčal uložiť súbor do JPEG cez Súbor > Uložiť pre web a zariadenie. Prečo? Občas sa mi stáva, že farby fotky sú zle interpretované rôznymi programami alebo internetovým prehliadačom. Uložením pre web zabezpečím, aby boli farby zaručene také, aké majú byť. Nezabudnite nastaviť export do JPEG s kvalitou 100%.

 

 

 

Pokiaľ chcete fotku zverejniť na niektorom dobrom webe, ako napríklad planecrazy.sk, tak je vhodné fotku zmenšiť na rozmer, ktorý stránka požaduje. Ja zmenšovanie robím v dvoch fázach – najprv na veľkosť 2048 pixelov a až potom na 1240 pixelov. Toto mi umožní urobiť ešte drobné úpravy predtým, než fotku dám do finálnej veľkosti. Stlačíme klávesovú skratku Ctrl+Alt+i alebo cez menu Obraz > Velkosť obrazu a fotku zmenšíme. Pri zmenšovaní nezabudnúť zvoliť metódu Bikubická Ostrejšia (bicubic sharper). Pri veľkosti 2048 pixelov poväčšinou ešte aplikujem Unsharp mask a následne zmenším na 1240 pixelov.

 

 


Vľavo originál bez úprav, vpravo fotka po všetkých úpravách

 

Výsledná fotka je podstatne lepšia ako keby sme použili nespracovaný záber priamo z fotoaparátu. Možností ako fotografiu upraviť je nespočetne veľa a je len na vás akým spôsobom budete fotografiu upravovať. Zmeny treba robiť s mierou - príliš veľa jasu či kontrastu môže fotografiu pokaziť. Takisto pozor na zostrovanie fotografie - ak to preženiete, budete mať na fotke zúbky. Takisto sýtosť farieb by mala byť v miere, farby by mali byť prirodzené tak ako vyzerajú v realite. Pokiaľ tieto pravidlá dodržíte, tak výsledok bude určite dobrý.

 

 

  • Zatiaľ žiadne komentáre. Buďte prvý
Ak chcete komentovať, musíte sa prihlásiť