A330-300 SAS LN-RKH_1

Hlavné mesto Švédska patrí bezosporu medzi najkrajšie mestá Európy, čo ocenia turisti najmä v lete, keď počas dlhých slnečných dní môžu vychutnávať nádhernú atmosféru mesta obklopeného a popretkávaného vodou zo všetkých strán. Historické centrum mesta spolu s kráľovským palácom, ako aj plavba loďou okolo stoviek ostrovov patria medzi turistické lákadlá.

Štokholm však môže byť veľmi zaujímavý aj pre nadšenca dopravných lietadiel. Ten tu však nemôže očakávať desiatky „widebodies“ alebo dvanásť lietadiel čakajúcich v rade na vzlet, avšak ak chcete do svojej zbierky regionálne lietadlá z tejto oblasti, je Štokholm najlepšou odpoveďou. Jeho dve hlavné letiská, Arlanda a Bromma, ponúkajú veľmi dobré fotopozície, dostupné poľahky aj mestskou dopravou.

 

B777-200 Air China B-2066_1 RJ85 Blue 1 OH-SAP_1 F50 Skyways SE-LIT_1

Moje cesty ma do Štokholmu zaviedli už dvakrát, najprv v lete 2008 som využil let Ryanairu z Bratislavy do Skavsty, minulý rok v júli som radšej volil výhodnú ponuku Austrianu na let Viedeň-Arlanda. Hoci cena samotnej letenky bola mierne vyššia, po zohľadnení ceny za autobus Flygbussarna zo Skavsty do Štokholmu, ďalej času stráveného týmto presunom, možnosti už pár minút po pristátí fotiť na Arlande, ako aj vzhľadom na celkovú moju nechuť nechať sa príliš často vystavovať „praktikám“ tohto low-cost dopravcu, bolo toto riešenie omnoho lepšie.

Väčšinu času som strávil samozrejme na letisku Arlanda. Patrí medzi stredne veľké európske letiská, vybavené je tromi dráhami – 01L/19R, 08/26 a pred pár rokmi dokončenou 01R/19L. Počas mojej prvej návštevy to bola zhoda náhod, pri druhej už tak trochu očakávanie, že priečna RWY 08/26 bola od konca júna asi do polovice augusta uzavretá pre rekonštrukciu a všetky lety prebiehali na paralelných severno-južných dráhach. To síce na jednej strane znamenalo, že v čase obeda, keď bolo slnko najvyššie, sa prakticky niekoľko hodín nedalo fotiť, avšak na druhej strane, v čase najdlhších dní v roku okolo letného slnovratu by aj tak podmienky na fotenie na RWY 08/26 boli len podpriemerné vďaka tmavým spodkom lietadiel. Na tejto dráhe sa však musí krásne fotiť v zime, keď je slnko nízko. Prevádzka na severno-južných dráhach znamenala pre mňa veľmi skoré ranné vstávanie (väčšinou limitované najskoršími možnými raňajkami v hoteli alebo prevádzkou mestskej hromadnej dopravy) a taktiež neskoré príchody na hotel, veď kto by opúšťal fotopozíciu hoci aj o 20:30, keď je slnko ešte krásne.

Vytlačiť

Počas oboch mojich pobytov sa väčšinou lietalo v smere 19, čo počas väčšiny dňa znamená pristátia na RWY 19L a štarty z RWY 19R (ktorá je dlhšia). S výnimkou skorých ranných príletov, ktoré z dôvodu slabej prevádzky pristávali tiež na 19R. Fotenie na tejto dráhe bez auta je nemožné, ja som sa preto sústredil na 19L. Ranné a predpoludňajšie prílety sa dajú krásne fotiť z chodníka popri ceste vedľa jazera Halmsjön (v ktorom sa pár otužilcov aj kúpalo), prípadne kto nechce mať za lietadlom iba prázdne pozadie, môže sa presunúť popri dlhodobom parkovisku a hoteli Ibis bližšie k prahu dráhy a v takom prípade môže dostať do pozadia aj TWR v Arlande.

MD81 Air Sweden SE-DMT_1 ERJ170 LOT SP-LDC_1 Saab 340 Estonian Air ES-ASN_1

 

  

 

Popoludní sú podmienky na fotenie na RWY 19L ešte lepšie, nakoľko na opačnej strane sa nachádza kopec s prístreškom a sedením, ktorý je označený ako oficiálne miesto na sledovanie lietadiel. Je obľúbeným miestom aj pre tzv. „obzeračov“, ale pre fotografa predstavuje ideálnu možnosť fotografovať lietadlá z vyvýšeného miesta v posledných sekundách pred dosadnutím na dráhu. Medzi týmito dvomi pozíciami, ak sa pešo vyberiete popri navádzacích svetlách RWY 19L, dostanete sa k hangárom, kde sa môže tiež skrývať nejaké zaujímavé lietadlo. Donedávna tam stáli aj dve vyradené Caravelle a Boeing 747, prvé dve však už boli presunuté oproti vyhliadkovému kopcu (bohužiaľ do oploteného a neprístupného areálu), ten druhý už slúži ako hotel neďaleko SAS Flight Academy. Nocľah v ňom, najmä v bývalom cockpite, môže byť zaujímavým zážitkom, avšak ceny sú trochu vyššie, takže ja som odolal.

A330-300 MyTravel Airways OY-VKH_1 B737-800 Norwegian LN-NOI_1 BAe ATP Nextjet SE-MAL_1

Alternatívou popoludňajšej fotopozícii na kopci môže byť pozícia vedľa hasičskej zbrojnice RWY 01R/19L, ku ktorej sa možno dostať pešo z dlhodobého parkoviska (na to chodí zdarma shuttle). Vďaka vysokému násypu štrku som tu mal nerušený výhľad na dráhu ako aj rolovaciu dráhu priamo pred sebou. Pristátia je tu možné fotiť v prípade oboch smerov, rolovacia dráha sa používa samozrejme iba v prípade pristátí na RWY 19L.

B767-300 TUIfly Nordic SE-RFS_1 DHC8-400 Air Baltic YL-BAE_1 F50 Amapola Flyg SE-KTC_1

 

  

 

Pokiaľ by sa lietalo v smere 01, v okolí južného prahu druhej paralelnej dráhy 01L/19R sa musia taktiež nachádzať výborné fotopozície pre ranné i popoludňajšie použitie, navyše prah dráhy 01L je taktiež dostupný z blízkej zastávky autobusu. Ja som nemal to šťastie, aby som tu zachytil nejaké pristátia, počas oboch mojich návštev som však využil možnosť zo zalesneného pahorku v blízkosti cargo centra vyfotiť predpoludňajší vzlet oboch A330 spoločnosti SAS z dráhy 19R, nakoľko to bola jediná možnosť ako ich zachytiť, ich pristátia boli veľmi skoro ráno. Menšie lietadlá sú tu už veľmi vysoko, ale widebodies je možné vyfotiť ešte v dobrom uhle, aj keď vzdialenosť je pomerne veľká.

 

 

Ďalšia možnosť zachytiť niektoré lietadlá je na malom kopčeku pozdĺž príjazdovej diaľnice na letisko, kde môžete vyfotiť jedno-dve lietadlá odstavené na cargo aprone, prípadne tu môžete predpoludním fotografovať lietadlá na spojovacej rolovacej dráhe, avšak iba malá časť prevádzky ide týmto smerom.

 

 

Letisko Arlanda sa nemôže pýšiť veľkým počtom diaľkových letov, okrem spomínaných dvoch letov A330 SAS tu možno vidieť B747 Thai Airways International, A330 Qatar Airways, B777 Air China, B757 Delta Airlines a B757 Ethiopian Airlines. Z charterových „widebodies“ potešia A330 MyTravel či B767 TUIfly Nordic. Devízou Arlandy je však veľa regionálnych lietadiel či pestré smerovky Norwegianu, ktorý je po SAS silne zastúpený. A cestou z Arlandy do Štokholmu si môžete odskočiť do Vallentuny, kde v tunajšom aeroklube parkuje lietajúca žltá DC-3.

B737-800 Primera Air Scandinavia OY-PSA_1 A319 Lufthansa Italia D-AKNH_1 DC3 Vallentuna Aviators 9Q-CUK_1

 

  

 

Priamo v širšom centre Štokholmu sa nachádza bývalé hlavné letisko mesta, Bromma. Pri pohľade na toto malé letisko si neviem predstaviť, ako mohlo slúžiť ako hlavný vzdušný prístav metropoly... Dnes má už túto veľkú slávu samozrejme za sebou, avšak svojmu návštevníkovi aj tak ponúkne zaujímavý mix regionálnych turbopropov a jetov a ak budete mať šťastie (a ja som mal), poteší vás aj DC-3 Flygande Veteraner.

Vytlačiť

 

Bromma má iba jednu RWY 12/30, pričom väčšinou sa lieta v smere 30, avšak pri slabom vetre nie je výnimkou ani použitie oboch smerov alebo niekoľko zmien smeru za deň. Na strane terminálu sa nachádza na kopci parkovisko a pred ním sú skaly s lavičkami, odkiaľ máte celé letisko ako na dlani. Fotiť sa tu však dá len skoro ráno, po väčšinu dňa je pozícia proti slnku. Na opačnej strane letiska sú vysoké zalesnené pahorky, do ktorých je možné sa dostať lesnou cestou a po vyjdení na čistinky vám ponúknu krásny vyvýšený výhľad na prah dráhy 30, z ktorého môžete fotiť nielen lietadlá na zemi, ale v nezvyčajnom uhle aj pristávajúce lietadlá.

RJ100 Malmo Aviation SE-DSO_1 Saab 340 Nextjet SE-LEP_1 DC3 Flygande Veteraner SE-CFP_1

 

 

 

Pokiaľ sa lieta v smere 12, je možné buď prejsť okolo celej dráhy po cyklisticko-turistickom chodníku (čo však zaberie takých 30 minút), resp. sa autobusom dostať priamo na opačný koniec letiska. Tu síce nemáte k dispozície vysoké zalesnené skaly a ste tak v bežnejšej pozícii voči lietadlám, avšak taktiež sa tu naskytá možnosť fotiť lietadlá počas otáčania na dráhe alebo vo vzduchu tesne pred pristátím.

Saab 2000 Golden Air SE-KXK_1 Saab 2000 Golden Air SE-LXH_1 Do328 Scot Airways G-CCGS_1

 

 

 

Bromma je samozrejme atraktívnejšia počas pracovných dní, nakoľko cez víkend veľa regionálnych letov nelieta, pričom najatraktívnejšia je popoludňajšia špička. Hlavnými zastúpenými typmi tu sú ATR-72, Do.328, Saab 340 a 2000, Fokker 50 či Jetstream 31, z prúdových sem hojne lieta Malmo Aviation a Brussels Airlines s Avrami RJ a najnovšie Finnair s ERJ-170.

 

Aj keď Štokholm nepatrí medzi najfrekventovanejšie európske letiská, vďaka zaujímavému mixu najmä menších lietadiel a výborným fotopozíciám, má spotterovi čo ponúknuť.

 

 

 

Napísal: PeterP



Author:

Peter Pšenica



  • Zatiaľ žiadne komentáre. Buďte prvý
Ak chcete komentovať, musíte sa prihlásiť
Powered by Komento