Bežný človek si pri mene rakúskeho mesta Salzburg vybaví najskôr zasnežené alpské lyžiarske strediská či svetoznámeho hudobného skladateľa W. A. Mozarta. Avšak pre niekoľko stoviek spotterov a priaznivcov dopravných lietadiel je priam pútnym miestom, na ktorom, pokiaľ to počasie dovolí, začínajú nový spotterský rok. A treba povedať, že letisko Salzburg (SZG) je k spotterom veľmi priateľské.

Letisko leží asi 4 km západne od centra mesta a je druhým najväčším letiskom Rakúska (po Viedni), avšak samozrejme s veľkým odstupom od hlavného mesta. V súčasnosti ním ročne prechádza cca 1,6 milióna cestujúcich, avšak letisko by sa rado vrátilo k dvojmiliónovej hranici spred dvoch rokov. Na rozdiel od väčšiny letísk v našom regióne, hlavnou sezónou v SZG je tá zimná, predovšetkým od polovice decembra do polovice marca, kedy je SZG spolu so švajčiarskou Ženevou azda najznámejším cieľovým letiskom pre vyznávačov zimných športov.

TU154M Aviaprad RA-85795_1 B757-200 Air Finland OH-AFI_1 B757-200 Air Union EI-DUD_1

 

 

 

Zatiaľčo počas zvyšku roka je SZG trochu „ospalým“ letiskom, ktoré asi nepriláka veľké zástupy spotterov, v zime ožíva až k hraniciam svojich možností. Celoročne z neho lieta obmedzené množstvo pravidelných letov, jednak do významných prestupných bodov, napríklad Viedeň, Frankfurt, Zürich, Düsseldorf alebo Londýn (ktoré obsluhujú sieťoví dopravcovia Austrian Airlines, Cirrus Airlines v spolupráci so Swissom alebo British Airways) a jednak low-cost spojenia hlavne s Nemeckom, na ktorých lietajú Air Berlin a Germanwings. K tomu sa pridáva štandardná ponuka predovšetkým letných charterových destinácií (Španielsko, Grécko, Turecko, Tunisko, Egypt, Taliansko a pod.), ktoré lietajú letecké spoločnosti dobre známe aj z iných letísk. V letných mesiacoch lietajú v stredu a v sobotu aj charterové lety z Veľkej Británie, ktoré vozia turistov aj na letnú dovolenku do hôr. Z času na čas sa v SZG objavujú VIP lety najmä zo Saudskej Arábie, nakoľko v blízkosti Salzburgu majú členovia početnej kráľovskej rodiny veľa sídiel.

 

Magnetom pre spotterov sú však charterové a sezónne pravidelné linky v zimnom období, ktoré privážajú turistov najmä z Veľkej Británie, Írska, Škandinávie, Holandska či Ruska, v menšej miere aj z iných krajín. Začínajú lietať vždy v druhej polovici decembra, niektoré až v polovici januára a sezóna trvá spravidla do konca marca, posledné odlety sú niekedy ešte v prvých aprílových dňoch, závisí to samozrejme aj od snehových podmienok. Bohužiaľ, vzhľadom na prebiehajúce procesy integrácie, zlučovania, skupovania a prepájania sa mi zdá, že pestrosť leteckých spoločností a typov lietadiel, ktoré možno v SZG (ale napokon aj na každom inom letisku) vidieť, z roka na rok klesá. Napriek tomu je SZG podľa môjho názoru stále atraktívnym letiskom pre spotterov z nášho regiónu.

 

Najčastejšími typmi lietadiel, ktoré sa na charterových letoch predstavujú, sú samozrejme B.737, rodina A.320 a B.757, zo spoločností sú to najmä Thomson Airways, Thomas Cook, Jet 2, SAS či Malmö Aviation. Na pravidelných sezónnych linkách, ktoré tiež lietajú iba v zimnom období sú to najmä Flybe, Norwegian, Transavia, Aer Lingus, Ryanair či easyJet. Menej častými, avšak pravidelne zastúpenými typmi lietadiel sú aj DHC-8-400, RJ.100 alebo F-100. Stále viac incoming charterových letov „ukrajujú“ aj domáci dopravcovia Austrian a Niki, ktorí majú v SZG lietadlá bázované celoročne na svoje pravidelné i charterové lety.

B737-400 SAS LN-BRQ_1 RJ100 Malmo Aviation SE-DSU_1 A320 Aer Lingus EI-DEH_1

 

 

Avšak najväčším lákadlom pre spotterov sú návštevníci z krajín bývalého Sovietskeho zväzu, predovšetkým z Ruska a Ukrajiny, v jednotlivých prípadoch aj z Bieloruska, Estónska a ďalších krajín. Bohužiaľ, preč sú už časy, keď sa v údolí pod salzburským hradom ozýval dunivý zvuk ruských lietadiel. Dnes sú všetky typy lietadiel, ktoré nespĺňajú hlukové obmedzenia Chapter 3 ICAO vylúčené z väčšiny západoeurópskych letísk, SZG nevynímajúc. Práve naopak, vzhľadom na blízkosť mesta a ozvenový efekt okolitých hôr, nie sú v SZG povolené ani inak ešte bežne používané typy TU-154M a MD-80. Preto zo štandardných sovietskych typov lietadiel možno vidieť len JAK-42, TU-204 a IL-96, drvivú väčšinu turistov z východnej Európy však už vozia západné typy lietadiel. V posledných rokoch boli štandardnými dopravcami na týchto letoch nasledujúce spoločnosti:

 

  • · Transaero (väčšinou s B.737, B.767 alebo TU-214)
  • · Aeroflot (väčšinou s A.320/321 alebo IL-96)
  • · Moskovia Airlines (s B.737)
  • · Atlant-Soyuz Airlines, premenovaný nedávno na Moscow Airlines (s B.737)
  • · Ukraine International Airlines (s B.737)
  • · Aerosvit Airlines (s B.737)
  • · Ural Airlines (s A.321)
  • · Rossija (s A.319/320)

 

TU214 Transaero RA-64509_1 A320 Rossiya VQ-BBM_1 TU204 KMV RA-64022_1

 

 

Najväčší nápor turistov z východu zaznamenáva letisko v prvej polovici januára, najmä víkend pred a po pravoslávnom termíne Vianoc (6. január). Vtedy sa okrem štandardných celosezónnych letov tešíme aj na niekoľko jednorázových návštevníkov, ktorých zloženie väčšinou nie je známe až tesne pred dátumom samotných letov a aj počas dňa sa mnohokrát ešte zmení. Preto v týchto dňoch vo švíkoch praská nielen terminál letiska (Terminál 2 sa otvára výhradne v zimnom období počas sobôt na odbavenie odletov do Veľkej Británie a Írska, po zvyšok roka slúži rôznym iným účelom), ale aj na letiskovom oplotení sú „zavesené“ desiatky až stovky spotterov z blízkeho i ďalekého okolia. Niektorí si kupujú low-cost letenky už pol roka vopred, iní pricestujú autom na jeden-dva dni, to je aj môj prípad.

 

Drvivá väčšina letov sa realizuje v sobotu, čo je veľký nápor pre letisko, avšak pre nás spotterov je to výhodné. Problémom nadchádzajúcej sezóny je fakt, že Vianoce aj Nový rok pripadajú na sobotu, takže tentokrát asi výnimočne bude úvod sezóny bohužiaľ trochu „rozhasený“, zatiaľčo Rusi sú bežne zvyknutí lietať aj v takéto dni (napokon pre nich to nie je sviatok), „západniari“ volia radšej presun letov na iný deň.

 

Cesta do Salzburgu

 

Cestu autom do Salzburgu som absolvoval už nespočetnekrát, meria asi 360 km a je veľmi pohodlná po diaľnici trasou Bratislava-Viedeň-Linz-Salzburg. Náklady na cestu sa pohybujú v rozmedzí 60-70 EUR vrátane diaľničnej nálepky, záleží od druhu paliva, spotreby, miesta tankovania a štýlu vašej jazdy. Diaľnica je v skorých ranných alebo večerných hodinách väčšinou poloprázdna, väčšia intenzita dopravy je len podvečer v okolí Salzburgu, ale aj tá sa niekoľko desiatok kilometrov za mestom postupne vytráca.

Vytlačiť

 

Fotografovanie na letisku Salzburg

 

Ako som už spomínal, letisko SZG je k fotografom veľmi „spotter-friendly“, treba však rešpektovať zákazy vjazdu, zastavenia, parkovania a pod. Na letisku je k dispozícii niekoľko výborných fotopozícií, na mojej mapke som znázornil len tie, ktoré považujem za najlepšie a ktoré aj sám viac alebo menej často používam. Ku všetkým z nich sa dá pohodlne dostať autom a väčšinou aj zaparkovať zadarmo v tesnej blízkosti, jedinou výnimkou je vyhliadková terasa terminálu, parkovné na letisku je zadarmo iba do 15 minút (čo stačí napríklad na rýchle opísanie si očakávaných časov príletov z tabule), avšak ak obetujete cca 12-minútovú chôdzu, dá sa zadarmo zaparkovať na rôznych miestach pred vjazdom na letisko.

 

Problémom v zime je samozrejme denné svetlo. Vďaka krátkym dňom a vysokým horám v okolí (ktoré poskytujú na niektorých pozíciách krásnu kulisu) je v januári dobré svetlo ohraničené cca 8:30 až 15:00, krátko predtým a potom sa dajú robiť ešte „núdzové“ zábery bez pekného slnka, avšak skoro ráno a večer je samozrejme, čuduj sa svete, čiernočierna tma. Preto ak chcete vyfotiť niečo skoro ráno alebo večer (najmä chartery z východu majú tendenciu pristávať už skoro ráno, hneď po otvorení letiska o 6:00, pokiaľ teda samozrejme nemeškajú, čo je dosť bežné), jediným pokusom môže byť práve vyhliadková terasa terminálu. Pozor však, ak je sobota a najmä ak sa očakáva pekné počasie, je táto beznádejne plná spotterov s rozloženými statívmi, takže odporúčam veľmi včasný príchod.

 

Letisko disponuje iba jedinou RWY 16/34 rozmerov 2750 x 45 m. Pre pristátia sa spravidla používa smer 16, iba v prípade silného severného vetra môžu byť pristátia v smere 34, lietadlá vtedy nalietavajú v efektnej zákrute ponad mesto. Pre vzlety sa používa väčšinou smer 34, avšak pomerne často, nielen v prípade vetra v chrbte, ale aj z dôvodu silnej príletovej prevádzky, vzlietajú niektoré lietadlá v smere 16 a oblúkom nad mestom odlietajú smerom na sever. To predstavuje hlavne ráno a predpoludním „lotériu“ pre fotografov.

 

Bežné denné fotografovanie začínam spravidla na mieste 1 (viď mapa), ktoré je mimoriadne vhodné najmä pre fotografie lietadiel opúšťajúcich RWY 16 cez TWY E. Robí tak väčšina príletov, s výnimkou niektorých menších lietadiel, ktoré mnohokrát ubrzdia skôr a odbočia už cez TWY D. Vzhľadom na nízku polohu slnka v zime je fotografovanie vzlietajúcich lietadiel na RWY 34 trochu horšie, ale pokiaľ sa premiestnite popri plote južným smerom až k line-up RWY 34, môžete fotografovať lietadlá pri narolovávaní na dráhu. Pokiaľ by som mal istotu, že štartujúce lietadlo použije RWY 16, možno alternatívne použiť bod 1A na severe areálu letiska, kde je možné pohybovať sa podľa potreby popri plote na vám najlepšie vyhovujúcu pozíciu. Pre lietadlá na RWY 16 však je poloha slnka dobrá len asi hodinu po jeho východe, potom je už viac-menej spredu.

B737-800 Thomsonfly G-FDZF_1 TU154M Samara Airlines RA-85823_1 TU204 Red Wings RA-64043_1

 

 

Druhým miestom, na ktoré sa spravidla presúvam, býva bod 2. Z neho možno počas väčšiny dňa krásne fotografovať lietadlá po pristátí na TWY E, prípadne s postupom odlesku slnečného svetla pri zatáčaní na TWY L. Pokiaľ potrebujete odfotografovať odlietajúce lietadlo a spoľahnete sa, že bude vzlietať v smere RWY 34, potom je pre vás ideálnym miestom pozícia 2A. Nachádzate sa síce trochu ďalej a medzi vami a letiskom je voľná plocha, cesta v podjazde a malý drevený plot, avšak lietadlá pred line-up na RWY 34 sú na TWY F krásne nasvietené (ak má čo svietiť samozrejme). Na pozíciách 2 alebo 2A možno v januári vydržať prakticky až do nejakej 13:30 alebo 14:00 h.

B737-800 Atlant-Soyuz VQ-BBR_1 IL96-300 Aeroflot RA-96015_1 B737-500 Sky Express VP-BFB_1

 

 

Veľmi obľúbeným miestom, ktoré je preto aj patrične plné spotterov, je aj malý kopček (na mojej mapke bod 4) pri vyústení apronu na TWY L, kde by vám malo utiecť lietadlo iba vo výnimočnom prípade. Dá sa tu fotografovať rôznymi smermi, samozrejme v závislosti od polohy slnka. Nevýhodou je (okrem preľudnenia), že kopček je príliš blízko k vjazdu na apron i k TWY L, takže lietadlá sa tu fotia na malú ohniskovú vzdialenosť. Preto ja túto pozíciu až tak nepreferujem, využívam ju len v špecifických prípadoch, resp. ak si nie som istý smerom pohybu lietadla, ktoré určite potrebujem odfotografovať.

A319 BMI G-DBCG_1 A319 SAS retro OY-KBO_1 JAK42 Saravia RA-42316_1

 

 

Na poslednú hodinu až dve sa spravidla presúvam z pozície 2 popri plote kúsok severnejšie, na pozíciu 3, kde možno až do západu slnka zachytiť jednak lietadlá na TWY L (po pristátí z RWY 16 ako aj pred vzletom z RWY 34), ako aj lietadlá na samotnej dráhe. Nakoľko TWY L je na tomto mieste rovnako blízko ako v bode 4, ja preferujem snímky lietadiel na dráhe, jednak po pristátí pred opustením RWY 16 na TWY E a jednak pri rozjazde so siluetou salzburského hradu v pozadí. V prípade vzletov z RWY 16 je z tohto miesta, najmä ak odstúpite pár desiatok metrov od plota, možné fotografovať aj vzlietajúce stroje, avšak väčšinou už budú trochu vyššie ako by sa patrilo. V prípade pristátí v smere 34 je toto ideálne miesto pre krásne fotky pred dosadnutím, samozrejme iba popoludní. Alternatívou môže byť pozícia 3A v severnej časti letiska, kde sa dajú robiť pekné zábery pred dosadnutím na RWY 16, avšak prichádzate o štarty z RWY 34, preto ju ja osobne veľmi nevyužívam.

A330-200 MyTravel G-MLJL_1 B737-300 Estonian Air ES-ABK_1 JAK42 Tulpar RA-42330_1

 

 

Pokiaľ by sa po zotmení očakávalo nejaké zaujímavé lietadlo, možno sa opäť presunúť na vyhliadkovú terasu (je zadarmo), avšak platia rovnaké obmedzenia ako som už spomínal vyššie. Taktiež treba podotknúť, že z terasy možno za tmy so statívom kvalitne odfotografovať jedine lietadlá na stojiskách W1 a W2, ostatné sú nedostatočne nasvietené alebo mimo zmysluplného uhla z terasy.

 

Webová stránka letiska je veľmi užitočná a okrem iného poskytuje prehľad príletov a odletov vrátane typov lietadiel a fotografií lietadiel až na 6 dní („koumáci“ vedia, ako sa tento interval dá predĺžiť ešte o dva až tri ďalšie dni).

 

Tak asi toľko k fotografovaniu na letisku Salzburg. Zdôrazňujem, že všetky opísané údaje sa viažu na mesiac január, s neskorším dátum sú dni samozrejme dlhšie, slnko sa pohybuje po vyššej trajektórii, avšak aj zaujímavosť lietadiel klesá. Napriek negatívnym trendom v zlučovaní a zánikoch leteckých spoločností a v presune časti klientely z charterových letov na pravidelné low-cost linky je letisko Salzburg stále atraktívne pre slovenského spottera. Prajem vám, ak sa tam vyberiete, aby ste mali hlavne pekné počasie (čo vôbec nie je pravidlo a v tom januári je buď úplná metelica alebo pekne slnečno s veľmi nízkymi teplotami a prípadnou rannou hmlou) a aby ste s výsledkom boli spokojní a možno sa tam raz aj stretneme.

 

 

Napísal: PeterP



Author:

Peter Pšenica



  • Zatiaľ žiadne komentáre. Buďte prvý
Ak chcete komentovať, musíte sa prihlásiť
Powered by Komento