Trip report – Florida (3.časť)

Peter Pšenica

DC3 Atlantic Air Cargo N705GB_1

V prvých dvoch častiach svojho Trip reportu som sa venoval fotografovaniu na letisku Miami International Airport, ktoré bolo hlavným cieľom mojej týždňovej návštevy v decembri 2011. Avšak juhovýchodná Florida – to nie je len Miami, a prísť do tejto oblasti a nepozrieť sa aj na menšie letiská v okolí by bol priam hriech. Vďaka prenájmu auta nebol problém vypraviť sa niekoľko desiatok kilometrov od Miami, a tak som svoju zbierku doplnil aj o zábery z letísk Opa Locka, Fort Lauderdale, Kendall/Tamiami a Marathon. Okolo letiska Miami vedie niekoľko diaľníc, takže nie je problém ani skombinovať pol dňa v MIA a zvyšok dňa na niektorom z blízkych letísk.

A tak moje kroky viedli hneď dvakrát na letisko Opa Locka, ktoré sa nachádza asi 20 km severne od MIA, taktiež dvakrát na Fort Lauderdale/Hollywood International Airport (nie, nejde o kalifornský Hollywood), ktoré leží asi 50 km od MIA a jedno popoludnie som venoval krásnemu výletu na Key West, najjužnejšiemu cípu USA, kam vedie nádherná „Florida Keys Scenic Highway“ US-1. Tá stojí za návštevu sama o sebe, nakoľko niekoľko desiatok kilometrov južne od Miami začína viesť uprostred mora, „preskakuje“ z ostrova na ostrov, cez nádherné dovolenkové resorty, poskytuje krásnu scenériu, až vás dovedie do mesta Key West, odkiaľ je to už iba skok (resp. skôr pár hodín plávania) na Kubu – ostrov slobody. Paradoxne, väčší pohyb je práve v smere z ostrova slobody do USA, čo potvrdzuje aj odstavený AN-24 spoločnosti Cubana, unesený do Key West pred niekoľkými rokmi a dodnes odpočívajúci na tomto letisku. Západ slnka na Key West je skutočne nádherný.

Trip report – Florida (2.časť)

Peter Pšenica

B737-200 Avior Airlines YV495T_1

V predchádzajúcej prvej časti svojho Trip reportu som začal všeobecný opis mojej týždňovej spotterskej cesty na Floridu v decembri 2011. Počas nej som dvakrát navštívil letisko Opa Locka asi 20 minút severne od Miami, takmer dva celé dni strávil na letisku Fort Lauderdale asi hodinu jazdy na sever od Miami a počas poldenného výletu na krásny juh Floridy do okolia Key West sa zastavil aj na letiskách Kendall-Tamiami a Marathon. Najväčšiu časť svojho pobytu som však venoval hlavnému letisku Miami International Airport. Je to logické, nakoľko tam sa odohráva najväčšia a najzaujímavejšia časť leteckej prevádzky celej Floridy.

Ako som už spomínal, na spotting v Miami je najlepšie si prenajať auto, hoci vzdialenosti medzi jednotlivými fotopozíciami nie sú extrémne veľké, ak sa chcete aj niekoľkokrát denne presúvať, hľadať taxík pri každom prípade je strata času a v konečnom dôsledku aj vyjde drahšie. Mestská hromadná doprava medzi okolím letiska a Miami alebo Miami Beach síce existuje, avšak na presuny okolo letiska sa nedá použiť. Na ubytovanie je k dispozícii veľké množstvo hotelov rôznych cenových kategórií, pričom najväčší výber je na severnej strane letiska, pozdĺž hlavnej cesty NW 36th Street.

Trip report – Florida (1.časť)

Peter Pšenica

DC10-30F TAB Cargo CP-2555_1

Spotterstvo je koníček, ktorý si vyžaduje vysokú mieru tolerancie zo strany rodiny, nakoľko ciele spotterských výletov sú mnohokrát nezlučiteľné s dovolenkovými predstavami zvyšku rodiny. Napriek tomu existujú destinácie, ktoré umožňujú ideálne skĺbenie spotterského výletu i rodinnej dovolenky. Jednou z takých je určite Florida. Obľúbená dovolenková destinácia „bežných smrteľníkov“ je zároveň jedným z najatraktívnejšich cieľov spottera v „civilizovanej“ časti sveta. V dnešnej dobe, keď pestrosť lietadiel v Európe a Severnej Amerike je azda na najhoršej úrovni od vzniku nášho koníčka a trend je bohužiaľ naďalej negatívny, hľadá seriózny spotter, ktorý o spotterstve nielen sníva, ale ho aj praktizuje, miesta, kde môže zachytiť pestrý mix typov, sfarbení a exotických dopravcov. Florida je jednou z mála takýchto možností, kam nie je problém vycestovať za relatívne prijateľné finančné prostriedky a navyše možnosti fotografovania sú tam veľmi dobré. Bohužiaľ, ani tu sa nevyhneme trendu rýchleho miznutia starších typov lietadiel, zániku menších a exotickejších dopravcov a sprísňujúcim sa bezpečnostným opatreniam na letiskách, avšak aj napriek tomu Florida ponúka za relatívne málo peňazí skutočne veľa muziky.

Trip report – Heraklion

Peter Pšenica

A320 easyJet G-EZUI_1

Tohtoročná nekonečná zima, kedy aj dnes pri pohľade do kalendára a von oknom si človek dvakrát pretiera oči, či sa mu to nezdá, zvádza k myšlienke, či jar a leto vôbec ešte prídu. Rozhodol som sa preto trochu dopomôcť tejto predstave a zaspomínať na krátky spotterský výlet, ktorý ma vďaka láskavosti dobrého kamaráta zaviedol na dva dni na grécky ostrov Kréta. Písal sa september 2011 a hoci mojou najobľúbenejšou letnou spotterskou destináciou je už niekoľko rokov Antalya, nakoľko ponúka bezkonkurenčný mix zaujímavých návštevníkov z východu i západu, chcel som tentokrát vyskúšať aj niečo iné. Voľba padla na Heraklion, najväčšie letisko na Kréte a zároveň najväčšie charterové letisko a druhé najväčšie v Grécku vôbec. Bolo mi jasné, že pestrosť spoločností a typov ako aj intenzitu prevádzky, ktorú zažívam v Antalyi, v Heraklione nemám šancu dosiahnuť, na druhej strane domácich gréckych dopravcov nafotiť inde ako na domácej pôde je dnes prakticky nemožné. A keď som fotenie spojil s trochou kúpania v krásnom slnečnom počasí, dvojdňový výlet som určite neľutoval.

Trip report – Moskva 2011 (3.časť)

Peter Pšenica

TU104B Vnukovo Airport CCCP-L5412_1

V dnešnej časti dokončím rozprávanie o mojom prvom spotterskom výlete do Moskvy v auguste 2011. Po návšteve výstavy MAKS, oficiálnom spotterskom dni na ploche letiska Domodedovo a po úspešnom fotení na priblížení na Šeremeteve som posledné tri dni strávil klasickým „záplotovým“ spottingom na dvoch zvyšných veľkých letiskách Vnukovo a Domodedovo. V tejto súvislosti treba podotknúť, že štvrté z „veľkých“ moskovských letísk, letisko Bykovo, bolo pred pár rokmi uzavreté a dnes slúži napr. na parkovanie áut pri veľkých akciách akou je MAKS.

Zaujímavé je, že na jeho ploche sa stále nachádza niekoľko dopravných lietadiel v rôznom štádiu kompletnosti, ktorých osud je však viac-menej jasný. V súčasnosti existujú plány o možnom sprístupnení letiska Ramenskoje-Žukovskyj pre civilné komerčné lety (v prvej etape najmä nákladné), to je však ešte prinajlepšom hudba budúcnosti.

V okolí Moskvy sa nachádzajú ešte aj ďalšie letiská, napr. Ostafjevo alebo Mjačkovo. Ostafjevo slúži najmä ako základňa spoločnosti Gazpromavia, avšak prevádzka na ňom je minimálna a pokiaľ sa niekomu nepošťastí cez dobré kontakty dostať sa na jeho plochu, nemá význam sa k nemu ani vypraviť. Podobne aj u letiska Mjačkovo, ktoré slúži najmä malému lietaniu, nachádza sa tu však aj celá plejáda starších vrtuľových typov (najmä Antonovov), ktoré by iste pre spottera ako ja boli zaujímavé, avšak bez vstupu na plochu (jedine „po známosti“) to nemá význam.

Trip report – Moskva 2011 (2.časť)

Peter Pšenica

TU144 Aeroflot CCCP-77115_1

V minulej prvej časti Trip reportu som uviedol základné fakty o mojom historicky prvom spotterskom výlete do Moskvy v auguste 2011. Ako som už spomínal, zámerne som zvolil nočný let na trase Viedeň-Moskva (a naspäť opäť skorý ranný let Moskva-Viedeň), aby som čo najviac využil čas strávený v Moskve na svoje aktivity. Nejaká tá hodina chýbajúceho spánku sa dá dospať, na druhej strane priletieť do Moskvy večer a odlietať z nej počas dňa znamená vzhľadom na časový posun, cenovú úroveň ubytovania v ruskej metropole a enormné vzdialenosti na letiská len zbytočné náklady navyše bez akéhokoľvek osohu.

Našťastie z letiska Domodedovo jazdia tzv. „maršrutky“ (teda mikrobusy s pevnou trasou zastavujúce aj na požiadanie) aj počas noci. Preto som po svojom prílete ešte v nočných hodinách zamieril do svojho hotela na okraji širšieho centra Moskvy, relatívne blízko k letisku Domodedovo, aby som sa „zbavil“ nepotrebnej batožiny a mohol sa so začínajúcim ránom vydať na svoj prvý spotterský deň.

Trip report – Moskva 2011 (1.časť)

Peter Pšenica

SSJ100 Armavia EK95015_1

Skôr než sa pustím do samotnej reportáže, dovolím si vás uistiť, že predmetom tohto článku je skutočne spotterský výlet do Moskvy v roku 2011. Nie je to tým, že by som z dlhej chvíle chcel vyťahovať z archívu takmer zabudnuté veci. Permanentný nedostatok času a snaha stihnúť veľa aktivít a zároveň chuť a možnosť cestovať čo najviac ako sa len dá spôsobujú, že v spracovaní mojich fotografií mám pomerne veľký sklz, a tak až teraz sa mi podarilo dokončiť prácu na fotografiách z augusta 2011. Pre niekoho nepredstaviteľná vec, napríklad Maroš „musí“ spracovať fotky z výletu ešte v ten večer, mne to časové možnosti a množstvo fotiek z početných výletov proste nedovolia, ale tento handicap má aj svoje čaro. Po viac ako roku je krásne si nad fotkami spomínať, čo všetko som na tom či onom výlete zažil. Za mnohými fotkami sa skrýva nejaký príbeh, vybavia sa mi okolnosti, spoločnosť ľudí, s ktorými som trávil čas a je to mnohokrát príjemné spomínanie. Obávam sa, že pri takom množstve fotiek by som sa k tým starším už možno nikdy nevrátil, takto poteším svoje oko i dušu hneď dvakrát, raz keď som na výlete samotnom a druhýkrát pri ich spracovávaní s veľkým časovým odstupom. Istou daňou za takýto sklz je ale skutočnosť, že tieto fotografie sú zhotovené ešte starším a menej kvalitným fotoaparátom ako používam dnes. Toľko na vysvetlenie na úvod.