Trip report - Frankfurt am Main

Maroš Marko

Lufthansa A380 D-AIMH_1

Tento rok sme sa s PetromP pustili na cesty a naším cieľom boli hlavne niektoré z najväčších európskych letísk. Začiatkom roka sme navštívili londýnsky Heathrow, ktorý je číslom jedna z hľadiska počtu cestujúcich , neskôr sme pre zmenu navštívili Madrid Barajas, ktorý je štvrtým najrušnejším letiskom v Európe. Ostali nám tak dve letiská, ktoré obsadili druhé a tretie miesto v tomto rebríčku – Paríž Charles de Gaulle a Frankfurt Main. Kým v CDG považujú spotterov za “škodnú” a robia všetko pre to, aby im sťažili fotografovanie, tak Frankfurt je vyslovene “spotter friendly”. Logicky sme teda ako cieľ našej ďalšej cesty vybrali práve domovské letisko Lufthansy.

Trip report - Budapešť

Maroš Marko

Malev B737-800 HA-LOU_1

Hovorí sa, že Bratislavské letisko trpí tým, že v jeho blízkosti sa nachádza hneď niekoľko letísk, ktoré slovenskí cestujúci využívajú na svoje lety do zahraničia. Kým väčšina cestujúcich zo západného Slovenska využíva rakúsky Schwechat, tak pre cestujúcich z juhu Slovenska či z Košíc je omnoho výhodnejšie letieť z Budapešti. Čo je pre bratislavské letisko nevýhodou, je však výhodou pre spotterov, ktorí si môžu vyberať, na ktoré letisko sa vybrať. Práve na budapeštianske letisko Ferenca Liszta smerovala naša 5 členná výprava začiatkom augusta.

Trip report - Burgas

Maroš Marko

 

Balkan Holidays A320 LZ-BHC_1

S letom prichádza aj čas dovoleniek a masový presun turistov do rôznych prímorských letovísk. Práve presun turistov k moru privádza do prímorských letísk značné oživenie prevádzky a množstvo zaujímavých lietadiel. Vylihovanie pri pláži teda môžete na jeden či dva dni zameniť aj za návštevu letiska a fotenie lietadiel. Toto sa samozrejme neodporúča v rôznych arabských krajinách, no v rámci EU je dosť letísk kde je dostatok zaujímavej prevádzky a nebudete mať s fotením žiadne problémy. Jedným takým letiskom je Burgas ktorý je bránou do na stále obľúbené Slnečné pobrežie. Ak sa teda vaša najbližšia dovolenka bude konať v Bulharsku tak nezabudnite pribaliť do batožiny foťák a objektívy.

Trip report – Bologna a Miláno

Peter Pšenica

A330-200 Eurofly EI-EZL_1

Aj keď sa v posledných rokoch snažím vyhľadávať nové a doposiaľ mnou nenavštívené miesta, aby som získal zábery nových a exotických lietadiel, rád sa vraciam aj na miesta, kde som sa cítil dobre a kde som prípadne našiel rovnako „postihnutých“ kamarátov. Jedným z takýchto miest je severné Taliansko a jeho letiská. Pred takmer desiatimi rokmi som sa tu zoznámil s jedným priateľským a zanieteným spotterom, ktorého domovským letiskom bola najprv milánska Malpensa, neskôr po presťahovaní za prácou sa ním stala Bologna. Napriek tomu udržiava čulé kontakty so spotterskou komunitou aj v Malpense a je hlavným organizátorom každoročnej akcie, pri ktorej vďaka spolupráci s letiskom Malpensa môže niekoľko desiatok spotterov stráviť niekoľko hodín vo vnútri areálu letiska a nerušene fotografovať lietadlá. Nakoľko moja posledná cesta do severného Talianska viedla v roku 2007, rozhodol som pomerne spontánne, skúsiť šťastie znovu a v septembri 2010 som sa do týchto končín vybral znova.

Foto report - Airpower 2011

Maroš Marko

Belgian Air Force F-16_1

Spolu s letom sa začala sezóna leteckých dní a tak sme sa 1. júla vybrali do rakúskeho Zeltwegu kde sa konal ďalší ročník Airpower 2011. Počas leteckého dňa sa predstavilo návštevníkom vyše 200 lietadiel v letových a statických ukážkach. Okrem akrobatických skupín Frecce Tricolori, Turkish stars, Saudi Hawks či Patrouille suisse sme mali možnosť vzhliadnuť aj radu individuálnych ukážok. Vzhľadom na rozsah ukážok niet divu že tento letecký deň bol v minulosti vyhlásený za najlepší letecký deň v Európe.

 

Trip report – Antalya

Peter Pšenica

IL86 Aeroflot Don RA-86110_1

Turecká riviéra sa za posledné roky stala top dovolenkovou destináciou Slovákov. Avšak horúce a suché leto a pomerne dlhá dovolenková sezóna lákajú nielen našincov, ale v obrovských počtoch najmä turistov z bývalého Sovietskeho zväzu, nechýbajú samozrejme vo veľkom Nemci a ďalšie národy strednej a východnej Európy, ako aj Škandinávia. Turistika sa však rozvíja aj smerom z niektorých krajín Blízkeho východu a to všetko vytvára zaujímavý mix leteckých spoločností, ktoré nalietavajú najväčšie letisko tureckej riviéry, Antalyu. Keď k tomu prirátame minimálne hlukové obmedzenia niet divu, prečo sa Antalya stáva veľmi populárnou aj medzi dobrodružnejšími spottermi.

Dobrodružnejšími preto, nakoľko v Turecku podobne ako v iných moslimských krajinách je fotografovanie na letiskách predmetom neželaného záujmu policajných a vojenských zložiek a nie je bohužiaľ tolerované. Je to ďalší smutný príklad toho, ako bezbrehou západnou toleranciou dovolíme moslimom stavať mešity a uplatňovať svoje zvyklosti po celej Európe, ale na druhej strane oni nedovolia západným návštevníkom vo svojich krajinách mnoho vecí, ktoré sú absolútne neškodné a mierumilovné, okrem iného aj fotografovanie lietadiel. Takže na nejaké pohodlné fotografovanie s rebríkom pri letiskovom plote v Turecku rýchlo zabudnite, na druhej strane pri zachovaní istých pravidiel diskrétnosti sa môže spotter dopracovať k veľmi dobrým výsledkom.

 

Trip report – Štokholm

Peter Pšenica

A330-300 SAS LN-RKH_1

Hlavné mesto Švédska patrí bezosporu medzi najkrajšie mestá Európy, čo ocenia turisti najmä v lete, keď počas dlhých slnečných dní môžu vychutnávať nádhernú atmosféru mesta obklopeného a popretkávaného vodou zo všetkých strán. Historické centrum mesta spolu s kráľovským palácom, ako aj plavba loďou okolo stoviek ostrovov patria medzi turistické lákadlá.

Štokholm však môže byť veľmi zaujímavý aj pre nadšenca dopravných lietadiel. Ten tu však nemôže očakávať desiatky „widebodies“ alebo dvanásť lietadiel čakajúcich v rade na vzlet, avšak ak chcete do svojej zbierky regionálne lietadlá z tejto oblasti, je Štokholm najlepšou odpoveďou. Jeho dve hlavné letiská, Arlanda a Bromma, ponúkajú veľmi dobré fotopozície, dostupné poľahky aj mestskou dopravou.