Linka Pobedy do Bratislavy má za sebou niečo vyše mesiac svojej premávky. Po úvodnom úspechu, kedy linka počas vianočných a novoročných sviatkov lietala veľmi dobre vyťažená, prichádza tvrdá realita. Studené zimné mesiace nelákajú na výlet do Moskvy a ani rusom sa po sviatkoch nechce ešte cestovať. Ako sa teda linke Pobedy darí? Na to sme sa pozreli detailnejšie v našej prvej analýze letov Pobedy.

Lety z Bratislavy do Moskvy majú svoju tradíciu. Za čias komunizmu sa na tejto linke striedali ČSA a Aeroflot a lety boli prevádzkované viacmenej denne. Po páde komunizmu sa však dopyt po letoch do tejto destinácie prepadol a tak ich prestali prevádzkovať najprv Československé, neskôr už len České aerolínie a neskôr túto linku opustil aj Aeroflot, ktorý sa rozhodol koncentrovať na rozvoj letov z Viedne. Dlhé obdobie ju prevádzkovali aj Slovenské aerolínie, no v roku 2007 svoju činnosť ukončili a tak až do roku 2011 túto linku neprevádzkovala žiadna spoločnosť. 

Práve v roku 2011 svoje šťastie na nej skúsil UT Air, ktorý na nej však tiež nebol úspešný. Malé CRJ-čka síce mali len 50 miest, no vysoké náklady na sedačku a s tým spojené vyššie ceny leteniek a slabý marketing spôsobili, že linka postupne upadala. Ostal len jeden let týždenne a následne ani ten nie. Linku UT Air zrušil aj kvôli svojej zlej finančnej situácií a následnej reštrukturalizácií. 

Lety Pobedy tak po vyše ročnej prestávke na túto "tradičnú" linku chcú priniesť nový vietor. No už pred ich začiatkom to bol skôr protivietor. Dopravca musel dlho čakať na zmenu legislatívy, ktorá mu umožnila prevádzkovať lety do zahraničia skôr ako po 2 rokoch prevádzky na vnútroštátnych letoch. Spustenie predaja sa teda oneskorilo - predaj leteniek bol zahájený 12. novembra, len niečo vyše mesiaca pred prvým letom. Obavy sme mali aj pred obrovskou kapacitou, ktorú Pobeda na tejto linke ponúka - týždenne je to takmer 2500 miest. 

Prvý let pristál na bratislavskom letisku nakoniec 19. Decembra a na naše potešenie, bol takmer plný. Do konca mesiaca bolo priemerné vyťaženie liniek viac ako dobré - 128 cestujúcich na let. Avšak po skončení našich a neskôr aj pravoslávnych novoročných sviatkov šla vyťaženosť linky výrazne dole. V polovici januára už priemerne lietalo na linke len približne 80 cestujúcich, čo naznačovalo, že niečo nie je v poriadku.

Pozreli sme sa teda na lety Pobedy detailnejšie a začali sme analýzov cien za ktoré Pobeda predáva. Porovnali sme priemerné ceny Pobedy vrátane poplatkov za príručnú a podanú batožinu s cenami Austrianu a Aeroflotu z Viedne ako aj s cenami iných dopravcov s maximálne jedným prestupom. Výsledky boli vcelku zaujímavé:

Zaujímavý je tu hlavne vývoj cien u Pobedy. Už sme sa naučili, že pokiaľ chceme kúpiť lacné letenky, tak musíme kupovať relatívne dlhé obdobie pred odletom a čím bližšie je dátum odletu, tým vyššie sú ceny leteniek. Toto je dobre vidieť u cien Austrianu, u letov s prestupmi a vo veľmi obmedzenej miere aj u Aeroflotu. U všetkých cena stúpa s blížiacim sa dátumom odletu. U Pobedy to však takto nie je. Pokiaľ by ste kupovali letenku dva mesiace pred odletom, zaplatili by ste za ňu v priemere okolo 192 EUR, no týždeň pred odletom by ste tú istú letenku kúpili aj za 140 EUR, na vybraných letoch aj lacnejšie. A dá sa aj nižšie, nakoľko na vybraných letoch bol v deň odletu k dispozícií aj tarif vo výške 15 EUR.

Naopak, pri letoch ktoré boli 30 a viac dní od aktuálneho dátumu sme až príliš často narážali na lacnejšie lety konkurencie. Kým Pobeda predávala za 192 EUR, tak Austrian mal v ponuke lety za 180 EUR, Swiss či Lufthansa s prestupom dokonca za menej ako 150 EUR. Vývoj cien teda pri bližšom pohlade vyzeral nasledovne:

 

Pobeda teda paradoxne predáva viac ako 30 dní pred odletom za celkovú cenu ktorá je vyššia ako konkurencia a približne 28 dní pred odletom začne svoje ceny prudko znižovať. Dokonca na zbytočne nízku úroveň. Zaujímalo nás, ako sa táto zvláštna stratégia pri tvorbe cien premietne do rezervácií. Ak šípite, že nie moc dobre, tak máte samozrejme pravdu. Na lety ktoré sú viac ako 49 dní pred odletom Pobeda nepredá takmer nič. Za 7  dní je prírastok v priemere 1 rezervácia na let. Situácia sa zlepší menej ako 28 dní pred odletom letu, kedy už je týždenný prírastok na let lepší a preajú sa približne 4 letenky. Ako vidíte z grafu, menej ako 7 dní pred odletom počet predaných leteniek vzrastie najvýraznejšie - predá sa v priemere 13 leteniek na let, ale samozrejme za šialene nízke ceny. 

Na takéto last minute znižovanie cien sme u náz zvyknutí pri predaji zájazdov, avšak u leteckých spoločností je to nezvyčajné. V prípade Pobedy to je akýsi pokus dohnať to, čo revenue managment dopravcu dva mesiace zanedbával. Počty cestujúcich totiž je u Pobedy dlhodobo priklincovaný na úroveň približne 40 miest na let. Výraznejšie začne stúpať až 14 dní pred odletom.  Problémom je aj nízky počet rezervácií - týždenne Pobeda predá na túto linku niečo vyše 500 leteniek, čo je nepomerne málo s týždennou kapacitou priblilžne 2500 miest.

Ak teda vieme ako vyzerá rezervačná krivka, vieme aké sú v súčasnosti počty cestujúcich na jednotlivé lety, tak vieme vyrátať ako pri súčasnej stratégií Pobedy budú vyzerať finálne počty cestujúcich na letoch do konca zimného letového poriadku. Dáta reprezentujú týždňové priemerné počty cestujúcich:

Pokiaľ teda Pobeda neupraví svoju stratégiu, počet cestujúcich nepresiahne v priemere 70-80 cestujúcich na let. A to ani za cenu last minute výpredaju, ktorý bude fungovať len pre cestujúcich, ktorí už majú víza. Všetci ostatní pokiaľ budú nákup svojej letenky plánovať dlhšie dopredu budú v situácií, kedy kvôli cene uprednostnia skôr dopravcov z Viedne. Ak teda vôbec lety Pobedy budú zohladňovať.

Dopravca totiž zatiaľ na Slovensku linku  žiadnym spôsobom nepropagoval. Jediná zmienka v médiách o tejto linke bola zatiaľ pri príležitosti inauguračného letu a to je strašne málo, pokiaľ chce Pobeda naplniť denné lety s Boeingom 737-800. Spoliehať sa pritom len na dopyt z Ruska je rovnaká chyba akej sa dopustil v minulosti aj UT Air a to pri podstatne nižšej kapacite. Skúsenosti pritom hovoria jasne, že úspešné budú len linky, kde dopravca vie využiť potenciál celej spádovej oblasti bratislavského letiska - vrátane prilahlých častí Rakúska, Českej republiky či Maďarska. Netreba pritom žiadne státisícové investície do marketingu - na začiatok by predaju výrazne pomohla napríklad internetová kampaň tak ako ju robí napríklad flyDubai. 

Po naozaj dobrom začiatku sa tak môže stať, že pre chýbajúcu marketingovú podporu predaja a zle nastavené ceny budú výsledky tejto linky nie práve najlepšie. A to by bola škoda, pretože Pobeda so svojimi nízkymi nákladmi by mala byť schopná získať vďaka nízkym cenám aj výrazný podiel z viac ako 500 000 cestujúcich, ktorí cestujú ročne medzi Viedňou a Moskvou. 

Do istej miery by nás mohlo ukludniť, že podobne vyťažená je aj linka Pobedy do Milána-Bergama. Napriek tomu, sme detailnú analýzu  letov Pobedy aj s konkrétnymi návrhmi krokov na zlepšenie situácie poskytli bratislavskému letisku a zaslali aj dopravcovi.

Vývoj na linke budeme naďalej sledovať a budeme veriť že niektoré z našich návrhov dopravca zrealizuje.