Situácia Českých aerolínii je už dlhšiu dobu dosť zlá. Firma za posledné roky vyprodukovala obrovskú stratu, ktorá v roku 2009 dosiahla vyše 3,5 mld. CZK, čo znamená cca 10 miliónov korún denne. V prepočte na eurá je to niečo okolo 140 mil. EUR za rok 2009. Finančné problémy sa firma snažila riešiť odpredajom všetkého čo sa predať dalo. Od duty free shopu až po hangáre na letisku v Prahe, sloty na letisku Londýn-Heathrow a bohvie čo všetko ešte (lietadlá už myslím tiež všetky dali do zábezpeky). Ale tento posledný nápad prekonal fantáziu všetkých ktorí sa v letectve pohybujú.

Čo sa vlastne stane? ČSA a Letisko Praha sa podľa vyjadrení českého Ministerstva dopravy zlúčia do holdingu a majú vytvoriť „kapitálovo silný a stabilný subjekt v oblasti leteckej dopravy“ a „pôjde o samofinancovaný projekt s dlhodobým prínosom do verejného rozpočtu“. V prvom rade gratulujem hovorcovi či PR agentúre k vytvoreniu týchto vyjadrení. Ale realita je bohužiaľ trošku iná a celý plán takmer na 100% bude napadnutý na súde (teda ak prejde vôbec scvhálením cez PMÚ)

Totiž ČSA produkujú enormné straty, čiastočne spôsobené nízkym dopytom počas súčasnej krízy, avšak hlavne kvôli neschopnosti vedenia urobiť v tej firme poriadok. Pre ilustráciu zopár čísiel z výročnej správy ČSA za rok 2009 – počet prepravených cestujúcich bol 5,464 mil. , vyťaženosť lietadiel (load factor) dosiahol 68,1%, počet zamestnancov bol 4 172. Už len pohľad na vyťaženosť lietadiel na úrovni pod 70% je znakom toho že niekde v rámci ČSA je problém. Počet zamestnancov je tiež vysoko nad priemerom. Pre porovnanie – SkyEurope prepravil v finančnom roku 2007 3,3 milióna cestujúcich a mal cca 650 zamestnancov (priemer 5076 cestujúcich na zamestnanca) a napriek tomu produkovali stratu. U ČSA je priemer 1309 cestujúcich na zamestnanca. Na základe medializovaných údajov je problém aj s úrovňou platov kedy piloti v ČSA často krát zarábajú viac ako ich kolegovia napr. v nemeckej Lufthanse. V príkladoch sa dá pokračovať - napríklad je nevysvetliteľné načo ČSA vyčlenila charterovú prevádzku pod samostatné AOC, čo samozrejme znamená zvýšené náklady.

Bez nejakých fundamentálnych zmien teda môžeme očakávať že ČSA budú naďalej produkovať výraznú stratu. V rámci pravidiel EU však štát nesmie dotovať svoje aerolínie a vykrývať ich straty. Toto opatrenie bolo zavedené aby sa zabránilo štátnym aerolíniám likvidovať súkromnú konkurenciu, ktorej štát straty samozrejme nepreplatí. Svojim spôsobom sa to aj tak dialo aj v časoch kedy SkyEurope začali lietať z Prahy, pričom ČSA v tej dobe výrazne znížili ceny a spustili okrem iného aj svoj projekt click4sky. Európska komisia už beztak prešetruje či neprišlo k porušeniu týchto pravidiel zo strany Českej republiky kvôli nedávnej pôžičke.

Naproti tomu, Letisko Praha je ziskové, za minulý rok vyprodukovalo zisk cca 1 mld. CZK. Ako si to teda máme vysvetliť. V novom holdingu bude Letisko Praha zo zisku financovať stratu ČSA? Alebo bude letisko dávať ČSA nejaký iné výhody na základe ktorých ČSA nebudú produkovať stratu? V tlači sa už objavili úvahy, na základe ktorých sa ČSA v holdingu de facto očistí od dlžôb.

Nemožno sa čudovať že na tento plán ostrou kritikou reagoval konkurenčný Travel Service a určite sa pridajú aj ďalší. Veď zisk letiska je generovaný aj z poplatkov ktoré zaplatia súkromné spoločnosti a teda de facto budú financovať prežitie svojho najväčšieho konkurenta! Kocúrkovo v priamom prenose.

Neobstoja ani argumenty že prípadný krach ČSA by do straty dostal aj doteraz ziskové letisko. Podiel ČSA na výkonoch letiska je v súčasnosti okolo 45%. Z krátkodobého hľadiska by síce mohlo dôjsť k zníženiu počtu cestujúcich, avšak linky ktoré sú postavené na reálnom dopyte by určite veľmi rýchlo prevzala súkromná konkurencia.

Napriek tomu že mi je ČSA sympatická spoločnosť, musím povedať že dúfam že Protimonopolný úrad ČR alebo EU toto neschváli. Je to len odsúvanie problému na neskôr, nakoľko nikto nechce začať robiť nepopulárne riešenia a prepúšťať stovky zamestnancov a rušiť linky. Avšak ak chce ČSA prežiť a znovu rásť, tak to bude možné len vtedy ak sa celá spoločnosť od základu zmení a bude fungovať na trhových princípoch.