Na dnešnej tlačovej konferencií oznámil svoj návrat do Bratislavy. Prvou linkou, ktorú Wizzair oficiálne ohlásil je linka z Bratislavy do hlavného mesta Macedónska - Skopje. Linka bude prevádzkovaná 2x týždenne (Pondelok a Piatok) od 28. marca 2016 s Airbusmi 320. O tejto novej a z mnohých hľadísk nezvyčajnej linke sme sa na chvíľu porozprávali s hovorkyňou Wizzairu, pani Tamarou Mshvenieradze a k príchodu Wizzairu do Bratislavy pridávame aj náš komentár.

 

 

 

Pani Mshveniaradze, Wizzair už v minulosti lietal do Bratislavy, avšak po veľmi krátkej dobe zrušil všetky lety. Čo sa zmenilo, že sa teraz opäť Wizzair vracia do Bratislavy?

Áno, po veľmi dlhej dobe sa vraciame do Bratislavy. S letiskom sme jednali už dlhšiu dobu no až teraz sme dospeli k dohode. Cítime síce dopyt po mnohých linkách z našich báz, no aby sme ich mohli naozaj prevádzkovať a ponúkať nízke tarify, potrebujeme mať aj nízke náklady. Takže sa to nakoniec podarilo a že môžeme ohlásiť prvú linku. Je to trošku nezvyčajná linka, ktorá nespája Bratislavu so západnou európou ale s juhovýchodnou. Je to niečo nové, nepreskúmané ale vidíme veľký dopyt po tejto linke na iných trhoch. Vidíme pritom vo všeobecnosti zvýšený záujem o lety do Macedónska aj na iných trhoch, napríklad turisti z Veľkej Británie v súčasnosti objavujú Macedónsko. A rozhodli sme sa dať túto možnosť aj cestujúcim medzi Slovenskom a Macedónskom.

 

Takže naozaj očakávate že linku primárne zaplnia slovenskí turisti, alebo je nová linka skôr cielená na veľkú macedónsku komunitu vo Viedni? Neplánujete prezentovať Bratislavu skôr ako sekundárne letisko pre Viedeň?

Z hľadiska incomingu - áno, samozrejme vo Viedni je veľká etnická komunita macedóncov a je tu z ich strany veľký dopyt po tejto linke. Ale z hľadiska slovenského trhu vidíme veľký potenciál pre rozvoj turizmu. Takže táto linka nie je len pre cestujúcich ktorí cestujú z alebo do Viedne.

 

Vaša prvá linka z Bratislavy je naozaj nezvyčajná - historicky doteraz Bratislavy nikdy nemala pravidelné spojenie so Skopje. Je to akýsi náznak Vašej stratégie? Máme očakávať viac liniek z Vašich bázach v juhovýchodnej Európe ako napr. Sofia, Bukurešť či Belehrad, alebo plánujete aj nové linky do západnej Európy?

Oboje je možné. Vidíme dopyt po oboch, ale logicky najprv začneme s napojením na naše bázy. Bratislava nie je naša báza, takže najprv budeme zvažovať dopyt po linkách do niektorej z našich 22 báz a až potom budeme zvažovať linky na letiská ktoré nie sú našimi bázami.

 

Takže môžeme očakávať ohlásenie ďalších liniek?

Áno, pracujeme na tom aby sme mohli v blízkej budúcnosti ohlásiť ďalšie linky z Bratislavy.

 

Vrátim sa k mojej prvej otázke - do Bratislavy sa vraciate po dlhšom období. Zmenilo sa fundamentálne niečo v prístupe bratislavského letiska smerom k Wizzairu, že ste sa rozhodli o návrat do Bratislavy?

Bratislavské letisko bolo veľmi kooperatívne pri rozhovoroch o tejto linke ako aj ohľadne všeobecnej spolupráci s Wizzairom. Ale našim problémom bolo, že sme nemali kapacitu na to aby sme otvorili linky z Bratislavy. Až teraz máme k dispozícií kapacitu v Macedónsku a rozhodli sme sa spustiť práve linku do Bratislavy.

 

 

Náš komentár

 

Príchod Wizzairu do Bratislavy sme už ohlásili na našich stránkach dávnejšie, no napriek tomu je to pre bratislavské letisko veľká vec. Wizzair je jedným z najväčších nízkonákladových dopravcov v európe a má tak aj značné monžosti v Bratislave rásť, pridávať nové linky a stimulovať dopyt. A to je presne to, čo naše najväčšie letisko potrebuje. Zároveň to aspoň trošku zjemní dominanciu Ryanairu na celkovom počte prepravených cestujúcich v Bratislave. 

 

O tom, že Skopje je len akousi prvou lastovičkou zo strany Wizzairu tiež nemusíme polemizovať. Bohužiaľ, do dnešného dňa sa zmestilo len ohlásenie tejto jedinej linky a spojenie so Sofiou bude ohlásené neskôr. Podľa našich informácií začne lietať až koncom prvej polovice budúceho roka a jej ohlásenie možno očakávať na prelome januára/februára. V roku 2016 by mali pribudnúť ešte minimálne 2 ďalšie destinácie v podaní Wizzairu - všetky práve v oblasti juhovýchodnej Európy.

 

Polemizovať však môžeme o tom, či sú tieto linky pre náš trh zaujímavé. Na rozdiel od zástupkyne Wizzairu si myslím, že turistický potenciál medzi Slovenskom a Macedónskom je príliš malý, pri pohľade na 180 miestne Airbusy Wizzairu až zanedbateľný. Na dnešnej tlačovej konferencií chýbalo jasné stanovisko - táto linka je pre cestujúcich z a do Viedne. Takto to budeme propagovať a aj predávať a presne to bude naša stratégia v Bratislave. Predsa len - Bratislava je ako sekundárne letisko omnoho bližšie k Viedni ako mnohé iné letiská, kam Wizzair lieta.

 

Ako sa to má robiť ukázala krásne Pobeda, ktorá sa vôbec neskrývala za akési krásne reči o tom, ako je Bratislava krásne mesto, "krásavica na Dunaji". Linku predáva v ich prípade kombinácia dvoch miest - Twin Cities - Bratislava a Viedeň. Aj vďaka tomu to vyzerá tak, že linka bude minimálne počas vianoc a nového roka viac ako dobre vyťažená. 

 

Aj keď teda Wizzair prezentoval rácio za spustením tejto linky tak ako to spravil, dúfam, že Wizzair vie čo robí a Bratislavu bude predávať prioritne ako sekundárne letisko Viedne. Tam totiž bude gro dopytu na tieto lety a tých pár cestujúcich zo Slovenska môže brať ako takú čerešničku na torte. Predtým by však bolo dobré, ujasniť si, kam to vlastne budú lietať. Predsa len, aj keď je Bratislava pre lety Wizzairu len sekundárnym letiskom, nikto nebude cestovať na Ivanka Airport. Navrhujem - Bratislava (Vienna) alebo niečo podobné. Určite to zvýši šance na úspech nových liniek, ktorým budeme všetci držať palce.