Slovensko je jednou z krajín, ktoré na šírenie choroby Covid-19 reagovali rýchlym zavedením opatrení. Už 13. Marca bola rozhodnutím vlády zastavená komerčná letecká prevádzka na Slovensku. Prísne opatrenia zahŕňajúce obmedzenia pohybu či povinné nosenie rúšok na verejnosti pomohli udržať počet nakazených na nízkej úrovni. Uzavretie krajiny však malo zásadný vplyv na verejný život v krajine. Letisko Košice, ktoré je od roku 2006 vlastnené spoločnosťou Flughafen Wien AG nie je žiadnou výnimkou. O tom, aký vplyv na košické letisko mala táto situácia sa v rozhovore s jeho riaditeľom, pánom Michalom Tmejom, pýtal Martin Dichler.
Pozvánky na oslavu desiateho výročia vzniku najväčšej slovenskej leteckej spoločnosti už boli odoslané, keď vo svete prepukla epidémia Covid-19 a pribrzdila plány tejto mladej spoločnosti. Za 10 rokov od svojho vzniku a prvého letu s Boeingom 737-400 sa spoločnosť etablovala na trhu ACMI prenájme lietadiel a svoje lietadlá prevádzkovala pre nespočetné množstvo renomovaných leteckých spoločností. Martin Dichler sa o súčasnej situácii v AirExplore rozprával s jej zakladateľom a riaditeľom Martinom Štulajterom.
Nikto ich nechcel. A keď ich už dostali, tak ich nemali radi, v lepšom prípade ich tolerovali. Na málo lietadiel sa pozeralo s takým dešpektom ako na legendárne "Mad dogy". Tieto lietadlá pritom zohrali v rozvoji letectva obrovskú rolu a bez nich by bol svet určite iný. Mnohé spoločnosti by bez nich už dnes buď neexistovali, alebo by nikdy nezažli rozmach aký im MD-čka umožnili. Dnes, po tom čo bezpečne prepravili stovky miliónov cestujúcich, sa toto nechcené a nemilované lietadlo odoberá na svoj zaslúžený odpočinok. A len málo z cestujúcich za ním vyroní slzu.
Letecké spoločnosti vznikajú a zanikajú. V poslednej dobe je viac takých, ktoré zanikajú a prichádza čoraz k väčšej konsolidácii dopravcov, ktorí sa v snahe prežiť spájajú do čoraz väčších spoločností či tvoria rôzne aliancie. Skončil sa aj boom spojený s príchodom nízkonákladových spoločností, do ktorých ziskuchtiví investori liali milióny EUR. Dnes už je takmer nereálne nájsť investorov, ktorí by vložili peniaze do nového leteckého dopravcu a tak väčšina z týchto startupov skončí relatívne rýchlo. Alebo aj nie.
9. február 1923 sa považuje za oficiálny dátum vzniku ruského civilného letectva, keď Rada pre prácu a obranu vydala uznesenie "O zmocnení úradu centrálnej leteckej flotily zaoberať sa technickým dohľadom nad leteckými spoločnosťami a založením Rady pre civilné letectvo."
Počas uplynulej soboty sa konal na viedenskom letisku už 4. ročník populárneho Foto Safari, ktoré organizuje spolok priateľov letiska Viedeň (Flughafenfreunde Wien). Okrem členov viedenského združenia sa ho aj tento rok na pozvanie mohli zúčastniť aj partnerské organizácie z iných rakúskych letísk a pozvanie sme s radosťou prijali aj my.
Dnes 27.9.2017 prišiel ten smutný deň, kedy letisko v Bratislave navždy opustil Tupolev TU-154M registrácie OM-BYO slúžiaci vo vládnej letke SR. Letecký útvar MV, Letisko Bratislava ale aj komunita fanúšikov lietadiel sa dnes naposledy rozlúčila s posledným lietajúcim Tupolevom v rámci EÚ.
Lietadlá sovietskej výroby sú už dnes v Európe vzácnosťou. A to z čisto pragmatických dôvodov. Kým počas éry komunizmu sme lietadlá tejto výroby považovali povinne za to najlepšie na svete, prišlo po páde železnej opony vytriezvenie. Vysoká spotreba, náklady na údržbu, hluk či emisie sú len niektoré fatory ktoré viedli k tomu, že tieto lietadlá z oblohy postupne zmizli.
Sobota 20. máj 2017. Spolok Flughafenfreunde Wien zorganizoval už tretí ročník fotografickej akcie, ktorej sme sa už tradične zúčastnili aj my. Je to jedinečná možnosť, ako sa dostať s objektívom lietadlám na dosah.
Trislander, lietadlo nezvyčajnej koncepcie, končí. Posledný lietajúci kus (G-BEVT) spoločnosti Aurigny Air Services ešte stále obsluhuje krátke linky medzi ostrovmi Guernsey, Alderney a Jersey ale jeho posledný let s pasažiermi na palube sa uskutoční v sobotu 20. mája 2017. Toto lietadlo bude umiestnené na historickom letisku v Duxforde v Cambridgeshire ako súčasť zbierky Duxford Aviation Society (British Airliner Collection).
V sobotu 6. mája 2017 sme boli prítomní na súťažnej výstave v plastikovom modelárstve Štefánikovo krídlo. Do tohto ročníka sme sa aktívne zapojili a prispeli niekoľkými modelmi a ocenením pre najlepšieho modelára výstavy.
Letecká spoločnosť Wizz Air oslavuje prvý rok pôsobenia na letisku v Bratislave. Nielen pri tejto príležitosti sa v piatok 10.marca konala tlačová konferencia na letisku Bratislava za účasti komunikačnj manažérky Wizz Air - p. Soriny Ratz a generálneho riaditeľa Letiska M.R.Štefánika - p. Ivana Trhlíka. Dôvodov na tlačovú konferenciu dnes bolo hneď viacero - okrem ohlásenia novej linky z Bratislavy do Sofie sa konal zároveň aj inauguračný let na linke z rumunského Klužu do Bratislavy.
Dňa 10.1.2017 sa začína nová éra cestovania aj pre cestujúcich leteckej spoločnosti China Airlines na linke z Taipei do Viedne a späť. Na pravidelnej linke CI63 / CI64 bude od dnes 3x do týždňa lietať novinka v ich flotile Airbus A350-900XWB.
Napriek tomu, že rozvoj leteckej dopravy si za posledných 20 rokov do svojho programu dala azda každá vláda, môžeme s kľudom povedať, že „skutek utek“. Žiadna z nich totiž nepretavila smelé vyhlásenia ani len do reálnych plánov či stratégie rozvoja letectva na Slovensku a tak sa nemôžeme čudovať, že letecká doprava u nás zaostáva za všetkými okolitými štátmi. Rast a rozvoj letísk a leteckej dopravy je skôr živelný a je závislý od eventuálnych obchodných plánov súkromných leteckých spoločností, ktoré môžu ale nemusia výjsť. Štát pritom nevytvára rozumnú stratégiu rozvoja letísk a nie je ani schopný poskytnúť financie na obnovu ich infraštruktúry a investície na rozvoj či získanie nových dopravcov.
Komunity spotterov v dnešnej dobe patria neodmysliteľne k letiskám. Tie často krát na ich prítomnosť v blízkosti perimetra letiska nehľadia zrovna s nadšením, niekedy dokonca robia všetko pre to, aby sa spotterov zbavili. Lenže spotter je bytosť neoblomná, vyhodíte ho dverami, vráti sa cez okno. A potom cez pivnicu, pôjd či garáž. A tak stále viac a viac letísk namiesto aktívneho boja so spottermi, sa snaží výjsť im v ústrety a vytvoriť im podmienky, aby sa mohli svojmu koníčku čo najlepšie venovať. Okrem budovania terás, spotterských kopčekov či osádzania foto-dier do plotu idú mnohé letiská ešte ďalej a spotterov si pustia priamo do areálu letiska počas tzv. Spotter days. Takéto podujatia sa bežne konajú napríklad na letiskách v Moskve, Madride, Miláne a mnohých ďalších. Po tomto týždni sa medzi ne môže zaradiť aj Bratislava, kde sa nám podarilo so súhlasom a so značnou podporou vedenia letiska zorganizovať prvý bratislavský Spotter day.
Ako sme už dnes informovali, slovenský nízkonákladový dopravca Blue Slovakia dnes obdržal prvé lietadlo ATR 42 a už v priebehu apríla chce zahájiť lety z Bratislavy na viaceré slovenské letiská. Táto skutočnosť nenechala chladného šéfa írskej spoločnosti Ryanair, ktorá má v Bratislave svoju bázu. Promptne reagoval a priletel do Bratislavy vzniknutú situáciu riešiť. Michael O´Leary posiela na Ivánsku cestu jasný odkaz – takto nie!