V čase, keď z médii počúvame, že ekonomická situácia je ťažká, treba zvyšovať dane a uťahovať si opasky, je vyslovený paradox keď vláda míňa peniaze na rôzne huncútstva. Kým 25 rokov našim papalášom stačilo jedno lietajúce "Túčko" a dva vyslúžilé Jak-y 40, tak v dnešnej dobe prevádzkuje Slovenská republika jednu z najväčších vládnych flotíl minimálne v strednej Európe. A naďalej ju rozširuje.
Ako sa hovorí, keď sa chce, tak to ide aj rýchlo, dokonca aj peniaze sa nájdu. V polovici novembra Ministerstvo obrany podpisuje zmluvu na kúpu dvoch lietadiel Global 5000 v celkovej hodnote takmer 48 miliónov EUR + cca 150 000 EUR za právne služby. Kúpa a dodávka sa realizuje v rekordnom čase. Prvý Global 5000 registrácie C-FDIL priletel do Bratislavy už dnes 18.2. a druhý registrácie 9H-AVA bude čoskoro nasledovať. Na rozdiel od dvoch Airbusov 319 a dvoch Fokkerov 100 (dnes už len jeden letuschopný) budú oba nové bizjety prevádzkované pod hlavičkou Vzdušných síl SR a nie pod Leteckým útvarom MV. Bázované budú na letisku M.R. Štefánika v Bratislave a Ministerstvo obrany si tu za účelom ich prevádzky zriadi vlastné prevádzkové kapacity.
Od podpisu zmluvy do dodávky prvého lietadla ubehli len 3 mesiace.Tempo, akým neriešia dodávky lietadiel ani komerčné aerolínie. Fakt, že niektoré zmluvy boli podľa všetkého podpísané ešte predtým než tento nákup schválila vláda nie je asi náhodou.
Pre porovnanie, o kúpu Globalu 5000 sa snažili aj vzdušné sily ČR. Na rozdiel od nás, bola na ich kúpu vyhlásená transparentná súťaž už v roku 2019, do ktorej sa mohli prihlásiť dodávatelia so svojimi ponukami. Napriek tomu však Česi Global doteraz nekúpili, z viacerých dôvodov. Do prvej súťaže sa nikto neprihlásil pre zle nastavené podmienky, do druhej s vyššou kúpnou cenou už áno, nakoniec sa nákup opäť neuskutočnil - lietadlo ktoré mali vyhliadnuté kúpil iný záujemca. Medzičasom Česi vyradili aj malé Challengery a až teraz, pár rokov neskôr plánujú opäť vypísať súťaž na dodávku bizjetov pre potreby vládnej letky. Termín dodania - 2026.
Nie, nechcem povedať, že by bratia Česi robili veci ideálne. Je to skôr ukážka toho, ako komplikované je niekedy riešiť kúpu vládnych lietadiel. Dostupnosť lietadiel na trhu, cena, rozpočet, politická situácia sa menia a tak je až podozrivé, ako rýchlo sa celý tento obchod zrealizoval u nás.
A to je presne ten problém. U nás sa zrazu niekto zobudí a nakupuje hlava nehlava. Nie, nákup Airbusov 319 pre Letku kritizovať nemienim. To bol naozaj nutný krok. Ale kupovať Fokkre 100 ktoré mali svoj osud už dávno spečatený bola hlúposť kolosálnych rozmerov. Už vtedy sa namiesto nich malo kúpiť jedno - dve lietadlá s kapacitou do 20 cestujúcich. To, že teraz Global-y bude prevádzkovať Ministerstvo obrany je tiež asi tak nezmyselné ako zdôvodnenie, že nimi nahradíme L-410-tky. Celé je to bez akejkoľvek logickej koncepcie ktorá nás bude stáť kopu peňazí a vzhľadom na netransparentnosť tejto kúpy sú oprávnené otázky, či sa na tom zas nepotreboval niekto rýchlo nabaliť.
V dobe, kedy bol problém nájsť 76 miliónov na zvýšenie platov lekárov, nevieme nájsť peniaze na postavenie nemocníc, opravy mostov alebo na prefinancovanie iných potrieb občanov tohto štátu, vieme bez problémov nájsť 48 miliónov na bizjety. Chápem, že v dnešnej neistej geopolitickej situácii je dôležité investovať do armády, ale v prípade konfliktu nám tie bizjety budú naozaj nanič. Určite by sa pritom za taký objem peňazí vedela kúpiť technika, ktorá by reálne zvýšila našu obranyschopnosť.
A preto - palec dolu. Takto sa to nerobí do psej matere!