Trislander, lietadlo nezvyčajnej koncepcie, končí. Posledný lietajúci kus (G-BEVT) spoločnosti Aurigny Air Services ešte stále obsluhuje krátke linky medzi ostrovmi Guernsey, Alderney a Jersey ale jeho posledný let s pasažiermi na palube sa uskutoční v sobotu 20. mája 2017. Toto lietadlo bude umiestnené na historickom letisku v Duxforde v Cambridgeshire ako súčasť zbierky Duxford Aviation Society (British Airliner Collection).
Nedávno vyradený G-RLON bude zase vystavený v múzeu Solent Sky v Southamptone. Ďalší vyradený kus, známy ako „Joey“ (reg. G-JOEY), bude tiež vystavený, ale ešte nie je známe kedy a kde ale chceli by ho v Oatlands Village v Guernsey. Najmä deťmi milovaný Joey je známy aj vďaka na červeno namaľovanému nosu a ako hrdina v sérii detských kníh.
Trislander registrácie G-RLON.
Trislander sa teda definitívne stáva leteckou minulosťou. Aspoň na teraz, pretože sa objavili správy, že Trislander Pressure Group spoločnosti Aurigny chce presvedčiť vládu, aby poverila výrobcu Britten-Norman postaviť päť úplne nových Trislanderov. Uvidí sa, čo z rokovaní bude, ale aktuálne majú vyradené Trislandery nahradiť na linkách ostrovov Dorniery 228. Spoločnosť Aurigny však tvrdí, že Trislander je na ich podnikateľské zámery vhodnejší stroj ako Dornier a preto by rada pokračovala v tradícii s týmito čudesnými lietadlami, ktoré neodmysliteľne patria ku koloritu malých letísk Normanských ostrovov. Že by program Trislander mohol vstať z popola je ale málo pravdepodobné, nakoľko firma Britten-Norman opustila výrobný program týchto lietadiel už pred vyše 30 rokmi. Pre oživenie faktov uveďme v skratke históriu tohto stroja.
Lietadlo registrácie G-BEVT je posledný lietajúci Trislander.
Lietadlo Britten-Norman BN-2 III Trislander má 18 miest pre pasažierov a trojicu motorov, pričom prostredný je umiestnený priamo na smerovke. Dokáže pristávať a vzlietať na krátkych dráhach dlhých aj menej ako 500 metrov a na nespevnených povrchoch. Výroba bola sústredená na ostrove Wight. Prvý let sa uskutočnil 11. septembra 1970 a o necelý rok, v júli 1971, vstúpil do služby v Guernsey u Aurigny. Výroba skončila v roku 1982 po vyrobení a dodaní 73 kusov. Pilatus Britten-Norman následne predal licenciu na výrobu firme International Aviation Corporation (IAC) na Floride. Plán bol vyrobiť u IAC 12 lietadiel z dielov dodaných od Britten-Norman. Tieto stroje mali byť certifikované na prevádzku na území USA a niesť meno Tri-Commutairs. Z týchto plánov ale nakoniec nič nebolo. Trislanderu celkovo vzniklo postupne 5 základných verzií, ktoré sa líšili nosnosťou, dĺžkou nosa alebo počtom listov vrtulí. Spoločnosť Aurigny vybavila všetky svoje lietadlá vo flotile trojlistovými vrtuľami a motormi Hartzell HC-C3YR-2UF / FC8468-8R na krídlach, čím sa zvýšila maximálna vzletová hmotnosť. Na smerovke ostal dvojlist.
Aurigny používal verziu s trojlistovými vrtuľami na krídlach. Na obrázku G-BDTO.
Sedem desiatok vyrobených Trislanderov sa dostalo v minulosti k niekoľkým dopravcom v rôznych kútoch sveta ale najznámejší prevádzkovateľ, a zároveň prvý aj posledný, je spoločnosť Aurigny Air Services.
Ak máte v týchto dňoch cestu do oblasti kanálu medzi Francúzskom a Britániou, odskočte si aj na Normanské ostrovy (Channel Islands), kde ešte môžete vidieť posledného lietajúceho Trislandera.
Ťažkú zadnú časť treba pri odpočinku lietadla podložiť.
Záverečných päť letov sa uskutoční v sobotu 20. mája 2017. Budú to už len vyhliadkové lety pre záujemcov trvajúce 20 minút. Tri lety sú naplánované z Guernsey v časoch 9:00, 10:00 a 11:00 a dva lety z Alderney o 14:00 a o 15:00. Vstupné, alebo „letenka“, stojí 40 libier. Na každý let je k dispozícii 16 miest, ktoré môžete rezervovať na stránke aurigny.com podľa zásady „kto príde prvý“. Kto využije poslednú šancu preletieť sa na tomto krásnom divnom lietadle?
Text: Niki Kapsamunov
Foto: Filip Holoman