Po zavedení eko-taxy v Rakúsku sa situácia začína dosť radikalizovať a vyjadrenia jednotlivých aktérov naberať na sile. Niki Lauda dnes pre rakúske médiá vyhlásil že jeho letecká spoločnosť Niki zvažuje kvôli novej eko-taxe odchod z Viedne a presun letov na letisko v Bratislave. Zároveň kritizoval že eko-taxa sa nemá vzťahovať na tranzitných cestujúcich, čo predstavuje neférovú výhodu pre Austrian Airlines kde tranzitný cestujúci predstavujú značnú časť cestujúcich.
Táto idea zo strany Niki Laudu sa nám pozdáva, avšak myslíme si že je to len planá hrozba. Prevádzka Niki je úzko prepojená s prevádzkou Air Berlin a je takmer nemožné že Niki by prišiel do Bratislavy a Air Berlin ostal vo Viedni. Prevádzku oboch spoločností by však Bratislava kapacitne určite nezvládla. Otázne je či Niki zváži čiastočný presun do Bratislavy, napríklad u charterových letov. Práve týchto sa nová eko-taxa dotkne asi najviac nakoľko mnohé dovolenkové destinácie sa dostávajú do pásma ktoré bude spoplatnené taxou vo výške až 20 EUR na cestujúceho.
V každom prípade je to zo strany Niki Laudu (pre nás) zaujímavé vyjadrenie a dúfame že je chlap a svoje slovo dodrží.
Tento týždeň rakúska vláda schválila balíček úsporných opatrení ako aj balíček nových daní, ktoré majú pomôcť znížiť štátny deficit. Okrem napríklad zvýšenia dane na spotrebné palivá sa schválila aj takzvaná eko-taxa. Jedná sa o dodatočný poplatok, ktorým budú od 1.1.2011 spoplatnené všetky letenky s odletom z Rakúska. Opodstatnenie takejto eko-taxy je veľmi otázne, avšak politikmi je prezentované ako poplatok ktorý má kompenzovať ekologickú záťaž spôsobenú leteckou dopravou. To znie síce fajn, avšak doteraz nikto nenaviazal tieto príjmy na žiadne ekologické projekty. Suma 60 mil. EUR má jednoducho pomôcť zaplátať dieru v rozpočte. Kým rakúske aerolínie Austrian, Niki a Intersky na novú odletovú taxu spustili tvrdú kritiku, pre slovenské letectvo to môže znamenať šancu na opätovný rozvoj.
V 90-tych rokoch vznikla okrem Tatra Airu ešte jedna Slovenská letecká spoločnosť. Na základoch spoločnosti Air Terrex vznikla 13.6.1993 spoločnosť Air Slovakia. Počas svojej takmer 17 ročnej existencie prežila kopu problémov, viackrát ju už ľudia v letectve pochovávali, ale ona to vždy prežila. Ale ako sa hovorí –dovtedy sa chodí s džbánom po vodu, kým sa nerozbije.
Napriek všetkým problémom a prekážkam ktoré začiatkom 90-tych rokov existovali, sa stal zázrak a vznikla prvá slovenská letecká spoločnosť ktorá prevádzkovala priame lety z Bratislavy do západnej európy. Napriek tomu že bola prvá a bola tu takmer 8 rokov o nej nájdeme na internete len strohé informácie. Aby sa na ňu nezabudlo, rozhodol som sa venovať jej príbehu trošku väčší priestor.
Po tom čo za posledný rok skrachovali takmer všetky slovenské letecké spoločnosti musí byť všetkým jasné, že v našom letectve nieje niečo v poriadku. Po krachu SkyEurope, Seagle airu, Air Slovakie sa na verejnosť dostali správy o problémoch Danube Wings. Slovenské letectvo, pokiaľ neumrelo, tak je na pokraji smrti.