Tento týždeň rakúska vláda schválila balíček úsporných opatrení ako aj balíček nových daní, ktoré majú pomôcť znížiť štátny deficit. Okrem napríklad zvýšenia dane na spotrebné palivá sa schválila aj takzvaná eko-taxa. Jedná sa o dodatočný poplatok, ktorým budú od 1.1.2011 spoplatnené všetky letenky s odletom z Rakúska. Opodstatnenie takejto eko-taxy je veľmi otázne, avšak politikmi je prezentované ako poplatok ktorý má kompenzovať ekologickú záťaž spôsobenú leteckou dopravou. To znie síce fajn, avšak doteraz nikto nenaviazal tieto príjmy na žiadne ekologické projekty. Suma 60 mil. EUR má jednoducho pomôcť zaplátať dieru v rozpočte. Kým rakúske aerolínie Austrian, Niki a Intersky na novú odletovú taxu spustili tvrdú kritiku, pre slovenské letectvo to môže znamenať šancu na opätovný rozvoj.

Rakúsko je po Nemecku druhá krajina, ktorá takúto taxu zaviedla a s najväčšou pravdepodobnosťou k tomu prispel aj tlak zo strany Nemecka. Tam totiž odborníci vyjadrili vážne obavy že vzhľadom na novú eko-taxu dojde k odlivu cestujúcich z Nemecka, ktorí budú využívať alternatívne letiská v blízkosti hraníc. Konkrétne sa jednalo o letiská v Salzburgu, Zurichu a Amsterdame.

Zavedenie rakúskej verzie eko-taxy môže však teraz znamenať podstatnú výhodu pre lety odlietajúce z Bratislavy. Výška taxy sa má pohybovať od 8 do 40 EUR pričom sa očakáva, že po vzore Nemecka budú celkovo 3 úrovne - 8 EUR pre krátke lety, 40 EUR pre diaľkové a zatiaľ neznáma hodnota pre stredne dlhé lety (očakáva sa suma okolo 15 EUR). Celkovo tak suma odletových tax pre mnohé lety presiahne 30 EUR a pri stredne dlhých letoch sa bude blížiť k sume 40 EUR. Rozdiel oproti odletom z Bratislavy tak bude 20 až 30 EUR len na letištných poplatkoch. Letecké spoločnosti môžu ďalej ušetriť značnú sumu na pristávacích poplatkoch a handlingu. Suma sumárum to môže pre leteckú spoločnosť znamenať rozdiel medzi stratou a ziskom a pre klienta výraznú úsporu peňazí.

Čo to môže znamenať pre slovenské letectvo? V prvom rade je to šanca opätovne získať späť slovenských klientov ktorý v súčasnosti odlietajú z Viedne. Bratislavské letisko sa môže tešiť na zvýšený počet cestujúcich na linkách Ryanairu. Rovnako to môže dojsť k tomu, že niektoré spoločnosti lietajúce z Viedne preložia svoje linky do Bratislavy. Určite tento krok nemožno očakávať od Austrianu či FlyNiki, avšak pre spoločnosti lietajúce napr. do Turecka je to reálny krok (Pegasus, SunExpress, Sky Airlines). Chartre sú novou taxou postihnuté ešte viac - pri štvor či päťčlennej rodine už úspora na odletových taxách predstavuje 80-100 EUR a to už je dosť veľa. A pravdu povediac - nový bratislavský terminál je podstatne príjemnejší ako často preplnené letisko vo Schwechate.

Slovenské letecké spoločnosti (áno aj také existujú) môžu teda podstatne ľahšie konkurovať odletom z Viedne a pridať nové linky do svojej siete. Pri troške šťastia to môže byť impulz pre vznik niektorej zo spoločností, ktoré sú v súčasnosti v štádiu plánovania. Po páde SkyEurope a ním spôsobenej strate dôvery u cestujúcich to je jedinečná šanca, ktorú neradno prepásť nečinnosťou.