Slovensko je jednou z krajín, ktoré na šírenie choroby Covid-19 reagovali rýchlym zavedením opatrení. Už 13. Marca bola rozhodnutím vlády zastavená komerčná letecká prevádzka na Slovensku. Prísne opatrenia zahŕňajúce obmedzenia pohybu či povinné nosenie rúšok na verejnosti pomohli udržať počet nakazených na nízkej úrovni. Uzavretie krajiny však malo zásadný vplyv na verejný život v krajine. Letisko Košice, ktoré je od roku 2006 vlastnené spoločnosťou Flughafen Wien AG nie je žiadnou výnimkou. O tom, aký vplyv na košické letisko mala táto situácia sa v rozhovore s jeho riaditeľom, pánom Michalom Tmejom, pýtal Martin Dichler.
Pozvánky na oslavu desiateho výročia vzniku najväčšej slovenskej leteckej spoločnosti už boli odoslané, keď vo svete prepukla epidémia Covid-19 a pribrzdila plány tejto mladej spoločnosti. Za 10 rokov od svojho vzniku a prvého letu s Boeingom 737-400 sa spoločnosť etablovala na trhu ACMI prenájme lietadiel a svoje lietadlá prevádzkovala pre nespočetné množstvo renomovaných leteckých spoločností. Martin Dichler sa o súčasnej situácii v AirExplore rozprával s jej zakladateľom a riaditeľom Martinom Štulajterom.
Nikto ich nechcel. A keď ich už dostali, tak ich nemali radi, v lepšom prípade ich tolerovali. Na málo lietadiel sa pozeralo s takým dešpektom ako na legendárne "Mad dogy". Tieto lietadlá pritom zohrali v rozvoji letectva obrovskú rolu a bez nich by bol svet určite iný. Mnohé spoločnosti by bez nich už dnes buď neexistovali, alebo by nikdy nezažli rozmach aký im MD-čka umožnili. Dnes, po tom čo bezpečne prepravili stovky miliónov cestujúcich, sa toto nechcené a nemilované lietadlo odoberá na svoj zaslúžený odpočinok. A len málo z cestujúcich za ním vyroní slzu.
Letecké spoločnosti vznikajú a zanikajú. V poslednej dobe je viac takých, ktoré zanikajú a prichádza čoraz k väčšej konsolidácii dopravcov, ktorí sa v snahe prežiť spájajú do čoraz väčších spoločností či tvoria rôzne aliancie. Skončil sa aj boom spojený s príchodom nízkonákladových spoločností, do ktorých ziskuchtiví investori liali milióny EUR. Dnes už je takmer nereálne nájsť investorov, ktorí by vložili peniaze do nového leteckého dopravcu a tak väčšina z týchto startupov skončí relatívne rýchlo. Alebo aj nie.
9. február 1923 sa považuje za oficiálny dátum vzniku ruského civilného letectva, keď Rada pre prácu a obranu vydala uznesenie "O zmocnení úradu centrálnej leteckej flotily zaoberať sa technickým dohľadom nad leteckými spoločnosťami a založením Rady pre civilné letectvo."
Počas uplynulej soboty sa konal na viedenskom letisku už 4. ročník populárneho Foto Safari, ktoré organizuje spolok priateľov letiska Viedeň (Flughafenfreunde Wien). Okrem členov viedenského združenia sa ho aj tento rok na pozvanie mohli zúčastniť aj partnerské organizácie z iných rakúskych letísk a pozvanie sme s radosťou prijali aj my.
Dnes 27.9.2017 prišiel ten smutný deň, kedy letisko v Bratislave navždy opustil Tupolev TU-154M registrácie OM-BYO slúžiaci vo vládnej letke SR. Letecký útvar MV, Letisko Bratislava ale aj komunita fanúšikov lietadiel sa dnes naposledy rozlúčila s posledným lietajúcim Tupolevom v rámci EÚ.
Lietadlá sovietskej výroby sú už dnes v Európe vzácnosťou. A to z čisto pragmatických dôvodov. Kým počas éry komunizmu sme lietadlá tejto výroby považovali povinne za to najlepšie na svete, prišlo po páde železnej opony vytriezvenie. Vysoká spotreba, náklady na údržbu, hluk či emisie sú len niektoré fatory ktoré viedli k tomu, že tieto lietadlá z oblohy postupne zmizli.