Komunity spotterov v dnešnej dobe patria neodmysliteľne k letiskám. Tie často krát na ich prítomnosť v blízkosti perimetra letiska nehľadia zrovna s nadšením, niekedy dokonca robia všetko pre to, aby sa spotterov zbavili. Lenže spotter je bytosť neoblomná, vyhodíte ho dverami, vráti sa cez okno. A potom cez pivnicu, pôjd či garáž. A tak stále viac a viac letísk namiesto aktívneho boja so spottermi, sa snaží výjsť im v ústrety a vytvoriť im podmienky, aby sa mohli svojmu koníčku čo najlepšie venovať. Okrem budovania terás, spotterských kopčekov či osádzania foto-dier do plotu idú mnohé letiská ešte ďalej a spotterov si pustia priamo do areálu letiska počas tzv. Spotter days. Takéto podujatia sa bežne konajú napríklad na letiskách v Moskve, Madride, Miláne a mnohých ďalších. Po tomto týždni sa medzi ne môže zaradiť aj Bratislava, kde sa nám podarilo so súhlasom a so značnou podporou vedenia letiska zorganizovať prvý bratislavský Spotter day.

Inšpiráciou nám pritom bolo tzv. Foto Safari, ktoré začal organizovať Spolok priateľov letiska Viedeň (Flughafenfreunde Wien) na letisku vo Schwechate. Po tom poslednom, ktorý sa konal v júni a na ktorý sme boli pozvaní aj my zo SlovakAviation, som s ideou zorganizovať podobnú akciu v Bratislave oslovil hovorkyňu letiska Bratislava Veroniku Ševčíkovú. Na moje prekvapenie, sa tento návrh stretol s pozitívnou odozvou a v závere júla si získal aj súhlas od generálneho riaditeľa letiska Bratislava, pána Ivana Trhlíka.

Prvému bratislavskému dňu spotterov nestálo nič v ceste. Len vymyslieť program. Premávka na najväčšom slovenskom letisku sa nedá porovnať s Viedňou či Madridom. Nemáme tu denne stovky pohybov, no nedá sa povedať, že nemáme čo ponúknuť. Zákutia letiska totiž schovávajú skvosty, ku ktorým sa bežne nevie dostať ani ten najvytrvalejší spotter. Práve ku nim sme sa počas tejto akcie vybrali.

IMG 1741x830


Mnohí pritom ani nevedia, že bratislavské letisko skrýva jedno z najväčších svetových centier na údržbu lietadiel Fokker a to vďaka spoločnosti Austrian Technik Bratislava. Tá okrem údržby už dosluhujúcej flotily Fokkerov Austrian Airlines zabezpečuje údržbu tohto typu aj pre mnohé iné spoločnosti z celého sveta – v súčasnosti napríklad pre austrálske Alliance Air či Skywest, vďaka čomu je možné občas u nás vidieť lietadlá vo farbách Qantasu či Virgin Australia. Bohužiaľ počas našej návštevy pred hangármi ATB sa zrovna tieto v Bratislave nenachádzali, okrem bývalého Fokkeru 70 Austrian Airlines sme si mohli odfotiť jeden z budúcich Fokkerov Leteckého útvaru MV, ktorý ešte nosí farby rakúskeho Mjetu.

 Alliance Air Fokker 70 VH-NKQ MJet Aviation Fokker 100 OE-IIB

Keď už sme pri Leteckom útvare MV, musím sa jeho zástupcom poďakovať za neuveriteľnú ochotu a snahu umožniť nám nafotiť si naše vládne lietadlá a vrtuľníky v tom najlepšom svetle. Tie nám boli „na objednávku“ pristavené presne tak, aby sme ich mali ideálne nasvietené. Hlavne dosluhujúca ruská technika v podobe Jaku 40 či Tupolevu 154 pútala pozornosť aj vzhľadom k tomu, že nikto nevie ako dlho ešte budeme mať možnosť ju odfotiť.

mil8x830

IMG 6466x830

DSC01802x830

Poslednou zastávkou pre 40 člennú skupinu spotterov, ktorá sa tejto akcie zúčastnila boli lietadlá z dieľne Airbusu. Náš vládny A319 pútal aj pre svoju relatívnu novotu značnú pozornosť, aj keď osobne je pre mňa určite zaujímavejší Airbus 300 DHL. Šanca odfotiť si ho je len počas letných mesiacov a aj vtedy je to len tak tak z hľadiska svetelných podmienok. Tento problém sme však počas celej akcie nemuseli riešiť, nakoľko sme ju načasovali tak, aby svetelné podmienky boli ideálne. Vydarilo sa aj počasie a tak verím, že všetci účastníci boli s programom a organizáciou prvého bratislavského dňa spotterov spokojní.

 European Air Transport - EAT Airbus A300-600 D-AEAL Slovak Government Flying Service Yakovlev Yak-40 OM-BYL

Verím pritom, že táto naša prvá akcia bude akýmsi precedensom, ktorý prelomí ľady a začne novú etapu vzťahov medzi Letiskom Bratislava a spottermi. Z mojich diskusií s jeho zástupcami mám pocit, že tomu tak naozaj je a že letisko má úprimnú snahu pre nás spotterov niečo urobiť. Pokiaľ všetko pôjde dobre, mohli by sme sa už v blízkej budúcnosti dočkať vytvorenia nového „kopčeka“ pre spotterov pri dráhe 31. Noseniu rebríkov či štveraniu sa na strechu auta by tak mohlo konečne odzvoniť.

Na záver mi dovoľte ešte raz poďakovať všetkým, vďaka ktorým sa 1. Spotter day v Bratislave uskutočnil - generálnemu riaditeľovi Letiska Bratislava Ivanovi Trhlíkovi za schválenie akcie, hovorkyni letiska Veronike Ševčíkovej za neodmysliteľnú pomoc pri organizácií a zabezpečení celej akcie, ale aj personálu letiska, ktorý zabezpečil našu akciu po bezpečnostnej a logistickej stránke. Ďakujeme aj Leteckému útvaru Ministerstva vnútra ako aj spoločnostiam ATB a DHL za umožnenie fotenia ich lietadiel.


Ďakujem aj všetkým účastníkom akcie, či už tým, ktorí sa jej zúčastnili cez SlovakAviation.sk ale aj cez partnerské organizácie Airliners o.z. a Flughafenfreunde Wien, za rešpektovanie pokynov zástupcov letiska a organizátorov akcie. Verím, že sa čoskoro stretneme pri podobnej akcii na bratislavskom letisku. Vaše dojmy z akcie alebo podnety na zlepšenie do budúcnosti si radi prečítame na e-maily Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. .

Fotografie: Maroš Marko, Martin Križka, Martin Dichler