Ako sme už dnes informovali, slovenský nízkonákladový dopravca Blue Slovakia dnes obdržal prvé lietadlo ATR 42 a už v priebehu apríla chce zahájiť lety z Bratislavy na viaceré slovenské letiská. Táto skutočnosť nenechala chladného šéfa írskej spoločnosti Ryanair, ktorá má v Bratislave svoju bázu. Promptne reagoval a priletel do Bratislavy vzniknutú situáciu riešiť. Michael O´Leary posiela na Ivánsku cestu jasný odkaz – takto nie!

--- VAROVANIE --- Nasledujúce riadky obsahujú satirický prvoaprílový text ktorý niektorí čitatelia nemusia pochopiť. Pokračujte na vlastné nebezpečenstvo! V prípade že ste nasledujúce riadky prečítali omylom, okamžite vypláchnite oči vodou a žalúdok ľubovoľným alkoholickým nápojom. V prípade pretrvávajúcich mentálnych komplikácií, kontaktujte Vášho doktora. 

Kontroverzný šéf írskej nízkonákladovej spoločnosti je známy svojimi kontroverznými vyhláseniami a zábavným štýlom komunikácie. Na dnešný rozhovor však prišiel so smrteľne vážnym, priam až vystrašeným pohľadom. Dôvodom je nová konkurencia, ktorá sa pripravuje na vzlet v Bratislave.

Pán O´Leary, akcie Ryanairu dnes prudko oslabili. Aký za tým vidíte dôvod.

Konkurencia. Nekalá konkurencia! My tu vyše 20 rokov budujeme najväčšiu nízko nákladovú spoločnosť na svete a potom niekto príde a začne tu s takýmto projektom robiť konkurenciu. Ak by hrali s férovými kartami, tak nech sa páči, ale toto sa nedá ináč nazvať ako nekalá konkurencia.

Predpokladám že tým narážate na nového dopravcu Blue Slovakia?

Áno, presne na nich. Viete, dostávajú nás do naozaj zlej situácie. Doteraz sme to boli my, kto vedel vďaka dotáciám liniek a rôznym zľavám poskytovať cestujúcim naozaj nízke ceny. Potom prišla nejaká EÚ a celé nám to zatrhla. A teraz príde ešte k tomu takýto nový hráč na trh a chce nás z neho vytlačiť.

Ale ako Vás môže takýto nový dopravca existenčne ohrozovať?

To je jednoduché. U vás boli vždy šikovní ľudia, ktorí vedeli ako obísť rôzne zákony a smernice EÚ a vyťažiť z nich zisk. A myslím si, že presne toto sa deje. Ako by ináč boli schopní prevádzkovať lety na tak malé letiská? Veď tomu ani nemôžeme konkurovať! Naše Boeingy sú na tie letiská proste príliš veľké a nedokážeme na nich ani len pristáť. Polovicu letísk, kde budú lietať, naši piloti ani nevedia nájsť! V tom má Blue Slovakia s ich flotilou Cessien 172 obrovskú výhodu! Oni proste prišli s úplne novým obchodným modelom, ktorému skoro nikto nemôže konkurovať!

Myslíte si že kvôli nim príde Ryanair o podiel na trhu?

Určite áno. Pozrite, my lietame napríklad do Paríža, Bruselu, Ríma, kde je veľká konkurencia. Na druhú stranu, môžeme povedať, že v takom Ríme už bol takmer každý. Oni prichádzajú s niečím úplne novým, kde nikto nelieta a kde takmer nikto ešte nebol. Vezmite si taký Boleráz. Veď tam ešte skoro nikto nebol, nie je tam žiadna konkurencia, lebo tam nikto okrem nich nevie pristáť. Keď túto novinku spustia, tak očakávame že veľa ľudí sa tam bude chcieť ísť pozrieť a prestanú lietať do nejakého Ríma či Paríža.

Spomínali ste nekalú súťaž. Môžete to nejako bližšie špecifikovať?

To nie je tak jednoduché. Určite to majú dobre ošetrené, pretože sa tým všade chvália. Vyslovene rozprávajú o tom sociálnom rozmere vo všetkých médiách. Naši právnici a ekonómovia ani nevedia čo to je! Dal som urobiť 3x audit rôznym svetovým spoločnostiam, aby v našich nákladoch ten sociálny rozmer našli ale doteraz sa im to nepodarilo. Ja sa ani nečudujem, že aj naši akcionári sú znepokojení. Ja kvôli tomu ani neviem spať!

Na poslednej tlačovej konferencii v Bratislave Ryanair prezentoval, že konkurencia je dobrá pre spotrebiteľa.

Áno, ale to bolo niečo iné, lebo vtedy nám to vyhovovalo. Teraz keď nás Blue Slovakia poráža produktom aj cenami, tak na to máme už iný názor.

Dobre, ale predpokladám, že sa tak ľahko nevzdáte a pustíte sa do boja s novým konkurentom.

Určite áno, aj keď je to ťažké. Minulý rok sme napríklad v Bratislave otvorili novú bázu s dvomi lietadlami Boeing 737-800. Za záhadných okolností sa nám jedno stratilo a dodnes ho nevieme nájsť. Už sme objednali u Boeingu nové, ale k dispozícií ho budeme mať najskôr v roku 2017. Dovtedy budeme musieť nejako vydržať a dúfať že ho nepostihne rovnaký osud. Dostali sa nám do uší rôzne neoficiálne informácie, že časti smerovky našli v Kovošrote v Dolnej Malíkovej, ale nemáme to potvrdené. Rovnako ani nemôžeme dokázať, že za záhadným zmiznutím nášho lietadla je Blue Slovakia.

Ako konkrétne teda budete postupovať?

Zvažujeme vstup do regionálneho segmentu, aby sme tejto hrozbe mohli čeliť. A spustíme potom totálnu cenovú vojnu, aby sme si pozície na trhu udržali. Ale ak Blue Slovakia s ich agresívnou expanznou stratégiou a cenami so sociálnym rozmerom bude napriek tomu pokračovať, zvážime podnet aby ich činnosť preskúmala Európska komisia. Budeme bojovať do posledného centu, ktorý nám ostane, lebo tento boj musíme vyhrať. Ak prídeme o Slovensko, je len otázkou času, kedy by nás Blue Slovakia porazila aj v iných krajinách.