Bezpečnosť na letiskách je po udalostiach v Bruseli opäť pod drobnohľadom. Samovražední atentátnici zaútočili na citlivé miesto a vyvolali tak verejnú diskusiu o tom, či, kde a ako zabezpečiť, aby sa takýto čin už neopakoval.

Téme sa v blízkej budúcnosti bude venovať aj Európska komisia, ktorá bude zvažovať, či je nutné presunúť bezpečnostné kontroly už na vstup do terminálu. Bratislavské letisko na výsledok tejto diskusie nečakalo a v závere tohto týždňa zaviedlo ako jediné slovenské letisko pro-aktívne kontroly pri vstupe do terminálu.

Toto rozhodnutie môžeme pritom považovať za minimálne kontroverzné. Slovensko môžeme totiž považovať za bezpečnú krajinu, bez výraznejšieho rizika teroristických útokov. Vďačíme za to do istej miery aj relatívne nízkej miere imigrácie a Slovensko je zároveň do istej miery aj relatívne nezaujímavým cieľom pre potencionálnych útočníkov.

Samozrejme, že bezpečnosť je napriek tomu dôležitá a je nutné prijať opatrenia, ktoré ju zabezpečia do maximálnej možnej miery. U nás sme sa však rozhodli prijať také opatrenia, ktoré však bezpečnosť nijakým spôsobom nezvyšujú.

Sú to akési „placebo-opatrenia“. Tak ich nazval dnes napríklad predseda predstavenstva viedenského letiska Julian Jäger v rozhovore pre rakúsku rozhlasovú stanicu Ö1. „Je to opatrenie, ktoré bezpečnosť zvyšuje len naoko.“ pokračoval Jäger, „Tieto opatrenia len presunú potencionálny bod ohrozenia na iné miesto“.
S jeho názorom, že toto opatrenie nezvýši bezpečnosť súhlasí aj združenie nemeckých letísk ADV, ktoré sa pre rakúsky portál Austrianaviation.net vyjadrilo podobne : „Rady cestujúcich by sa jednoducho tvorili pred bezpečnostnými kontrolami pri vstupe do terminálu. Nepomohli by sme tým nikomu“.

S týmto názorom sa dá viac ako súhlasiť. Všetky naše doterajšie opatrenia na zvýšenie bezpečnosti viedli k tomu, že šanca dostať nebezpečný predmet na palubu cez bezpečnostnú sa znížila. To ale viedlo k tomu, že samovražední útočníci proste presunuli miesto útoku na iný bod na ktorom sa zdržuje väčší počet ľudí a tým je v súčasnosti check-in. Môžeme pred toto miesto predsunúť inú bezpečnostnú kontrolu, no je vysoko pravdepodobné, že práve pred ňou sa budú tvoriť rady ľudí čakajúcich na jej absolvovanie. Nechtiac tak vytvoríme nový bod pre potencionálne útoky. Bude len otázka času, kým naň opäť nejaký pomätenec zaútočí. A čo potom? Vytvoríme ďalší kontrolný bod 2km pred letiskom? A ako dlho by trvalo kým opätovne niekto zaútočí na ten? Skôr či neskôr by sme sa dopracovali k situácií, kedy by Vás polícia navštívila už doma a kontrolovala Vás pri balení batožiny. Ak by sme tento princíp aplikovali ad absurdum, tak by sme mali očakávať že bezpečnostné opatrenia budú zavedené aj v brusselskom metre. Viete si predstaviť, že by ste pred vstupom do metra stáli v rade na bezpečnostnú kontrolu? Asi by to spôsobilo príliš výrazné skomplikovanie cestovania týmto dopravným prostriedkom, s minimálnym výsledkom. 

Kým na slovenských letiskách ešte môžeme povedať, že pre nízky počet cestujúcich sa takýto proces dá reálne zvládnuť (aj keď reálne nič nerieši), na veľkých európskych letiskách je toto už úplne nemožné. Aj preto je málo pravdepodobné že k takémuto kroku na nich pristúpia.

Omnoho pravdepodobnejšie a efektívnejšie je teda zvýšenie prezencie polície na letiskách a častejšie vykonávanie náhmatkových kontrol u vytypovaných podozrivých cestujúcich, ktorí spĺňajú určité znaky. Je totiž omnoho menej pravdepodobné, že sa o niečo nekalé pokúsi 70-ročná starenka z dedinky na Orave, ktorá cestuje za svojou vnučkou do Veľkej Británie, ako u 25 ročného muža tmavšej pleti s islamistickou bradou. A akokoľvek diskriminačne alebo rasisticky to znie, je to s najväčšou pravdepodobnosťou pravda.

Na západe je pritom profiling považovaný za najefektívnejší spôsob prevencie a využívať ho chcú aj na letisku vo Viedni. Je bežné, že personál je špecificky školený aby rozoznal kto potenciálnou hrozbou môže byť a kto nie. Nie vždy síce sa trafia do správnej osoby – čo som zažil na vlastnej koži keď som tri týždne po 9/11 cestoval do USA a bol som vybraný 4x na „náhodnú“ kontrolu – ale asi som do nimi zvoleného profilu nejako zapadal. Samozrejme v napätej situácií aká vtedy v USA vládla to bolo pochopiteľné.

Situácia je napätá aj v súčasnosti – aj keď u nás asi trošku menej ako inde, kde reálna hrozba existuje. Bezpečnostné opatrenia treba určite zvýšiť, ale netreba to prehnať a to hlavne nesystémovými riešeniami, ktoré v realite bezpečnosť nezvýšia ale naopak skomplikujú cestovanie cestujúcim. Letisko sa síce chváli, že toto opatrenie sme v rámci Európskej únie adoptovali ako prvý, ja sa skôr obávam aby sme neboli tí truhlíci, ktorí ho adoptovali ako jediný. Zástupcovia letiska sa pritom vyjadrili, že by sa nemalo jednať o dočasné ale s najväčšou pravdepodobnosťou o trvalé riešenie.

Ako bude fungovať v letných mesiacoch, kedy počas špičky letiskom prejdú za hodinu stovky cestujúcich? A ako na toto opatrenie budú reagovať cestujúci, hlavne v situácii, kedy viedenské letisko takéto opatrenia neplánuje zaviesť? Ako budú reagovať keď kvôli nemu nebudú stíhať svoje lety? Čo budú robiť dopravcovia, ktorým budú meškať lety, pretože cestujúci nebudú stíhať prejsť dvomi bezpečnostnými kontrolami? Je veľa otázok na ktoré odpoveď zatiaľ nie je a realita tohtoročnej letnej sezóny ukáže, ako túto situáciu letisko zvládne.