Austrian Airlines B767-300 OE-LAY_1

Viedenské letisko má za sebou úspešný rok 2011 kedy ním prešlo vyše 21 miliónov cestujúcich. Aj v tomto roku by chcelo vykázať niekoľko percentný rast, k čomu má prispieť rada nových liniek či navýšenie kapacity na existujúcich spojeniach. Noviniek vo Viedni je tento rok pritom dosť aj napriek nedávnej kritike vedenia Austrianu ktoré viedenské letisko označilo za príliš drahé.

Prinášame vám preto stručný prehľad toho čo nás na Schwechate toto leto čaká.

 

Aj napriek tomu že Austrian sa nachádza v značných problémoch a skôr zvažuje redukciu flotily a tým pádom aj destinácii, prichádza v jeho letovom poriadku k určitým zmenám. Navýšené budú počty letov do Sofie, Bukurešti, Barcelony či Londýna (LHR). Zaujímavou zmenou je aj zmena typu na letoch do Teheránu a Tel Avivu z A320 na Boeing 767. Táto zmena je zaujímavá hlavne kvôli tomu že súčasné rotácie flotily B767 Austrianu neumožňujú prevázdkovať zároveň aj tieto destinácie. V letnom letovom poriadku tak ešte musí buď dojsť k zrušeniu inej destinácie ktorá je prevádzkovaná B767 alebo k príchodu ďalšej B767 do flotily.

K navýšeniu počtu letov sa tento rok odhodlali viacerí dopravcovia - Adria zvyšuje počet týždenných letov na 21, Turkish Airlines pridáva ďalších 7 letov k doterajším 21 týždenne. Počet letov navyšuje od júna aj Ural Airlines ktorý do Viedne začal z Čeljabinska lietať len túto zimu 2x týždenne a v lete zvýši ich počet až na 5 týždenne. Lety navyšuje aj Egypt Air (o 1 let), SkyWork pridáva na linke z Bernu hneď druhú dennú rotáciu, rovnako ako Air Baltic na linke do Rigy. TAP navyšuje o 5 rotácii veľmi úspešné lety do Lissabonu a Vuelling okrem navýšenia počtu letov do Barcelony pridáva aj 4 lety týždenne z Viedne do Paríža. Zaujímavú novinku pripravila Rossija ktorá pridáva 1 rotáciu a zároveň plánuje zmenu typu z Boeingu 737 na Antonov 148. Royal Jordanian zároveň plánuje pridať jeden let týždenne s nákladným A310.

Poďme k novým spoločnostiam a destináciám - Air France začne od letného letového poriadku z Viedne lietať do Tolouse 4x týždenne. Do Tallinu nás pre zmenu odvezie Estonian s CRJ900 a to 6x týždenne. Na Schwechate po prestávke uvidíme znovu aj lietadlá BH Airlines - konkrétne ATR 72 ktorá tu bude pristávať 5x týždenne. Poslednou známou novinkou je 1 let denne nemeckej spoločnosti OLT z Brém so Saabom 2000.

Novinkou sú aj lety českého Job Airu ktorý by mal 10x týždenne spojiť Viedeň a Sliač. Nad týmito letmi je však viacero otáznikov aj vzhľadom na súčasnú finančnú situáciu CCA - Job Air. Relatívne nevhodne zvolené sú aj časy letov - odlet z Viedne o 8:50 znamená že prípoje sú možné len z pár letov ktoré pristávajú pred 8:00 (čo je absolútne minimum), na druhej strane prílet do Viedne je príliš neskoro aby stihol odlety do západnej Európy či transatlantické lety. Večerná rotácia síce na Sliač odlieta až po hlavnej večernej príletovej vlne, no návrat do Viedne o pol deviatej večer je z hľadiska prípojov opäť nezaujímavý.

Kým hore uvedené lety sú už z oficiálnych zdrojov potvrdené, tak zopár letov je ešte nepotvrdených a sú skôr v úrovni dohadov. Asi najzaujímavejšou novinkou by sa tak podľa viacerých zdrojov mohli stať lety Saudi Arabian Airlines s nákladnou MD11 ktorá by sa mala vo Viedni ukázať 2x týždenne. Rovnaký počet cargo letov by mal pridať aj Turkish Airlines s Airbusom 310. Medzi nepotvrdené novinky patria aj lety novej islandskej spoločnosti WoW Air či Dalmatian Airlines.

Všetkým novým linkám držíme palce.