AN32 Air Manas EX-32100_1

Vzácni návštevníci v Bratislave nemusia mať len podobu Boeingu 747, ktorý púta prirodzenú pozornosť aj laickej verejnosti svojimi rozmermi. Pre skutočných spotterov môžu tento titul spĺňať aj oveľa menšie lietadlá. Medzi ne určite patrí Antonov AN-32. Tento tvarovo neobvyklý dvojmotorový hornoplošník z konštrukčnej kancelárie OKB Antonova bol zalietaný v roku 1976 ako vývoj úspešného typu AN-26. Najmä vojenské požiadavky na použitie na letiskách s vysokou teplotou vzduchu a/alebo vysokou nadmorskou výškou stáli za zrodom tohto lietadla, ktoré dostalo namiesto obvyklých motorov Ivčenko AI-24 (použitých u typu AN-26) dvakrát výkonnejšie AI-20. Tie samozrejme poháňajú aj vrtule s väčším priemerom, a tak museli byť motory na rozdiel od svojho predchodcu umiestnené nad krídlo. Nový AN-32 tým získal neobvyklé elegantné tvary.

Podľa údajov Wikipedie bolo vyrobených 361 exemplárov prevažne pre vojenské, ale aj pre civilné použitie a stroj zaznamenal široké uplatnenie aj v krajinách Latinskej Ameriky, kde je hornatý terén a horúce podnebie bežnou záležitosťou. Na európskych letiskách sú dnes AN-32 už veľmi vzácne.

Stroj, ktorý 19.-20.3.2012 pristál na doplnenie paliva a odpočinok posádky v Bratislave, je však vzácny hneď v dvoch smeroch. Tento typ lietadla sa v Bratislave objavoval pomerne často v prvej polovici 90.rokov, a to vrátane protipožiarnej úpravy „Firekiller“. Známe sú tiež revízie niekoľkých strojov pre potreby peruánskej polície (Policia Nacional del Peru), opakované návštevy lietadla vo farbách nezvyčajne znejúcej spoločnosti Air Pavelonik či dlhodobé státie AN-32 North African Aviation s tuniskou registráciou, ktorý nikdy z Bratislavy napokon v týchto farbách neodletel.

Druhým vzácnym momentom tejto návštevy je fakt, že ide o lietadlo registrované v Kirgizstane. Lietadlá registrované v Kirgizstane majú všeobecný zákaz lietať vo vzdušnom priestore EÚ, avšak Nariadenie ES č.2111/2005 poskytuje výnimku na prázdne prelety za účelom údržby (tzv. ferry flights) bez cestujúcich alebo nákladu, a to bol práve tento prípad, let bol teda vykonaný plne v súlade s európskou legislatívou. Tento stroj zakúpila spoločnosť Air Manas z prebytkov mexického námorníctva. Ide o lietadlo výrobného čísla 3302, vyrobené v roku 1993 a prvé štyri roky používané ukrajinskou spoločnosťou Ukraine Air Alliance. V roku 1997 bolo odpredané do Mexika, kde lietalo u Mexican Navy pod číslom AMT-213. Neskôr bolo vyradené a uskladnené. Na trupe nesie zamaľovanú registráciu XB-MKI, ktorej použitie nám však nie je známe.

Po niekoľkonásobných odkladoch (z technických i meteorologických príčin) sa stroj napokon objavil v Bratislave 19.3.2012 večer, pričom mal za sebou absolvovaný dlhý prelet severného Atlantiku po trase Veracruz - Grand Cayman - Bermuda - Halifax - Goose Bay – Kangerlussuaq – Keflavik – Bergen – Bratislava a od nás pokračoval do ukrajinského Simferopolu. Jeho ďalšie použitie je zatiaľ záhadou, možno však očakávať, že sa po revízii objaví niekde v Afrike buď v službách OSN alebo niektorej z miestnych spoločností.

 

 

//