Letecká spoločnosť AirExplore nezapĺňa často headliny slovenského leteckého diania a počas svojej 2,5-ročnej existencie sa úspešne venuje viac lietaniu na zahraničných trhoch ako doma na Slovensku. O to systematickejšie však pracuje na svojom postupnom rozvoji a zatiaľ sa jej celkom darí. Na dnešnej tlačovej konferencii predstavil jej manažment zaujímavý projekt, ktorý, ak sa zrealizuje, prinesie spoločnosti nielen očakávané tržby ale aj istú dávku popularity. Do pilotnej kabíny jej lietadiel by totiž už čoskoro mal zasadnúť nikto iný ako Bruce Dickinson, sólový heavy-metalový spevák a frontman skupiny Iron Maiden!!!

Ako je možno mnohým známe, Bruce Dickinson pôsobil dlhé roky ako kapitán Boeingu 757 britskej spoločnosti Astraeus. Menej známym faktom je, že zastával aj funkciu jej marketingového manažéra. Známe sú aj atraktívne sfarbené lietadlá Astraeusu, ktoré si Dickinson prenajímal na turné Iron Maiden. Práve Astraeus sa po počiatočnom pôsobení v klasickej charterovej doprave rozhodol sústrediť na tzv. ACMI prenájmy, čiže poskytovanie lietadiel aj s posádkami pre iných dopravcov, napr. pri výpadkoch z dôvodu údržby alebo pri potrebe navýšenia kapacít. Lietadlá Astraeusu takto lietali napr. pre BMI, Iceland Express či Ghana International Airlines, získali kontrakt britského Ministry of Defence na prepravu vojakov či v ich sedadlách pravidelne sedeli aj deportované osoby. Aktívny bol aj v juhovýchodnej Ázii, oblasti, ktorá v dnešnom krízovom období pre celosvetové letectvo, ponúka najväčšie príležitosti. Bohužiaľ, islandský majiteľ Astraeusu sa rozhodol túto stratégiu opustiť, čo bol začiatok konca Astraeusu a firma napokon na jeseň minulého roka skrachovala.

Koniec jedného však znamená novú príležitosť pre slovenský AirExplore. Zhruba v tom čase sa nadviazala spolupráca medzi Dickinsonom a jeho firmou SkyGo Leasing a AirExplore, ktorej prvým ovocím je zatiaľ úspešný prenájom Boeingu 737-300 OM-BEX kambodžskej spoločnosti TonleSap Airlines. SkyGo Leasing sa zameriava práve na vyhľadávanie príležitostí pre využitie voľných európskych kapacít najmä v oblasti juhovýchodnej Ázie, a to predovšetkým v zimnom období. Dopyt po leteckej doprave je totiž v Európe vysoko sezónny a kým v letnom období je niekedy problém zohnať voľné lietadlo, v zime desiatky strojov stoja nevyužité, vrátane takých majstrov obchodu ako je Ryanair. Okrem AirExplore spolupracuje SkyGo Leasing aj s lotyšským dopravcom Air Baltic a momentálne sleduje zámery vzniku asi piatich nových dopravcov, z ktorých by sa niektorí mohli venovať práve takémuto biznisu. Obchodným riaditeľom SkyGo Leasing je Shaun Monnery, ktorý úspešne pôsobil v podobnej pozícii v Astraeuse v čase jeho najväčšej slávy.

 

Bruce Dickinson, inak veľmi milý chlapík plný typického anglického humoru, sa rozhodol spečatiť spoluprácu s AirExplore aj tým, že od jesene tohto roka by mal zasadnúť aj do pilotného sedadla jeho Boeingov 737. Nakoľko posledné lety s týmto typom absolvoval už pred 6 rokmi, podmienkou na obnovenie licencie bolo vykonať aj minimálne 3 cvičné vzlety a pristátia pod dohľadom inštruktora typu, tejto úlohy sa zhostil dnes popoludní v Bratislave na stroji OM-AEX. Obľúbeným typom Brucea však je Boeing 757, ktorý pilotoval aj v Astraeuse a ako prezradili na dnešnej tlačovej konferencii, aj tento typ by v prípade úspešnej spolupráce mal obohatiť flotilu AirExplore. Pokiaľ všetko pôjde podľa plánu, flotila slovenského dopravcu by sa mala do 6 mesiacov rozrásť na celkom 7 lietadiel, pričom konkrétne zloženie typov bude závisieť od požiadaviek zákazníkov. AirExplore sa totiž aj naďalej chce sústrediť predovšetkým na ACMI prenájmy, hoci nevylučuje ani domáci trh. Podmienky na ňom sú však podľa slov riaditeľa AirExplore Martina Štulajtera značne zdeformované a dosahované ceny sú dumpingovo nízke. Ako vieme, tento trend naštartovali už Slovenské aerolínie a ich nasledovníci v snahe získať podiel na trhu išli s cenami stále nižšie a nižšie, čo im síce prinieslo vytúžené charterové lety v krátkej letnej sezóne, avšak nikdy si nezarobili dostatok prostriedkov na prežitie zimného obdobia. A tak niet divu, že postupne nielen Slovenské aerolínie, ale aj Air Slovakia či Seagle Air po zanechaní obrovských dlhov odišli do minulosti. Práve bývalí zamestnanci z viacerých slovenských leteckých spoločností chceli dokázať, že aj na Slovensku môže fungovať letecká spoločnosť, ktorá rozumnou politikou dokáže prežiť viac ako jednu letnú sezónu, a rozhodli sa založiť AirExplore.

Flotilu AirExplore by už v budúcom týždni mal rozšíriť tretí Boeing 737, tentokrát opäť verzie -400, ktorý ponesie registráciu OM-CEX. Ide o bývalý OK-WGY z flotily Holidays Czech Airlines, ktorý prešiel v Prahe prestavbou interiéru a aplikáciou samolepiek nového prevádzkovateľa. O konkrétnych plánoch s ním zatiaľ nevieme, spoločnosť však podľa slov Martina Štulajtera nemá zatiaľ podpísané žiadne kontrakty na slovenskom trhu, jeho využitie bude teda pravdepodobne opäť v zahraničí. Nie je však vylúčené, že sa niektoré z lietadiel AirExplore bude aj viac či menej pravidelne objavovať na letoch iného slovenského dopravcu, podobne ako v roku 2011 odlietal OM-AEX takmer celú letnú sezónu pre Central Charter Airlines Slovakia. Šanca, že slovenských „koupákov“ povezie na dovolenku práve Bruce Dickinson, je teda v najbližšej dobe relatívne malá, Bruce sa skôr teší na lietanie v juhovýchodnej Ázii, kde má ešte mnoho nenavštívených miest. „Knipel“ v rukách však neznamená, že zanevrie na hudobnú kariéru a všetci by sme asi radi raz videli lietadlo AirExplore vo farbách Iron Maiden na niektorom z koncertných turné. V lete tohto roku do USA to však asi ešte nebude...

 

Bruce sa venuje lietaniu hlavne pre radosť, užíva si najmä klasické lietanie s „kniplom“ v ruke. Je spoluvlastníkom dvojplošníka Bücker Jungmann z čias druhej svetovej vojny ako aj Scottish Aviation Bulldog zo 70.rokov. Treba veriť, že ak sa v pilotnej kabíne AirExplore stretne s Vratkom Rohoňom zo skupiny Iné kafe, ktorý tiež pre túto spoločnosť lieta, porozumejú si aj napriek rôznym hudobným štýlom :-)