Hoci slovo „smoker“ má v prvom rade iný význam, medzi spottermi sa ním označuje (väčšinou staré) lietadlo, ktoré pri priblížení na pristátie ako aj pri vzlete zanecháva za sebou výraznú dymovú stopu. Okrem starších sovietskych typov lietadiel (napríklad AN-12) sú však takéto zážitky v dnešnej dobe na európskych letiskách už veľmi vzácne. Kto však v nedeľu 24.6.2012 sledoval prílety a odlety z dráh bratislavského letiska, mohol byť popoludní prekvapený hneď niekoľkokrát. Naše hlavné letisko totiž navštívili tesne po sebe hneď dva stroje západnej výroby, ktorých rok narodenia vzbudzuje u väčšiny spotterov úctu k staršiemu. |
Hoci moja cesta na letisko smerovala kvôli druhému návštevníkovi, prvý zážitok spôsobil neočakávaný hosť, Boeing 707 izraelského vojenského letectva. Konkrétne išlo o stroj verzie B.707-3L6C (KC) s vojenským evidenčným číslom 272, ktorý krátko po 13:30 h vykonal dva nízke prielety, najprv nad dráhou 31 a potom, po pristátí lietadla spoločnosti Ryanair, aj nad dráhou 22. Ako jeho označenie napovedá, ide o špeciálne upravenú verziu pre dopĺňanie paliva za letu, ktorá v izraelskej armáde nesie označenie KC-707 „Saknai“. V Bratislave sa neobjavil po prvý raz, jeho návštevy sú však vždy nečakané a spravidla predstavujú len 1-2 nízke prielety nad dráhou počas traťového letu, v rámci výcviku. Tentokrát stroj priletel z izraelskej vojenskej základne Nevatim a pokračoval do Frankfurtu.
A hoci Boeingov 707 v akejkoľvek podobe lieta v našich končinách už len pár, titul dnešnej rarity si udržal plánovaný hosť, britský vojenský Vickers VC-10. Toto lietadlo, tvarovo pripomínajúce sovietsky IL-62, vzniklo na prelome 50. a 60.rokov, avšak nepresadilo sa v masovom meradle vďaka silnej konkurencii Boeingu 707 a DC-8. Napriek tomu sa iba 54 vyrobených exemplárov (v dvoch základných podtypoch Standard VC-10 a Super VC-10) postupne dostalo okrem úvodného zákazníka BOAC (neskôr British Airways) do služieb viacerých exotických leteckých spoločností a boli pravidelnými hosťami aj na európskych letiskách ešte aj v 70.rokoch. Po skončení civilnej služby mnoho lietadiel skúpilo RAF, kde ich dnes lieta už iba 9 kusov (zdroj: Wikipedia). Za sebou majú neuveriteľných 50 rokov služby u RAF a ich životnosť končí v roku 2014, či bude ďalej predĺžená je dnes otázne. Plnia tankovacie alebo transportné úlohy, základňu majú v Brize Norton neďaleko Londýna a poslednou bojovou misiou boli lety nad Líbyou v roku 2011.
Dnes slúžiace stroje sú vo verziách C1K, K3 alebo K4, Bratislavu navštívil stroj verzie K3, evidenčného čísla XR808. V civilnom označení ide o modifikáciu VC-10 Type 1164, ktorá vznikla prestavbou verzie Type 1154 (tie boli pôvodne vyrobené pre East African Airways v počte 5 kusov). Okrem 50.výročia prevádzky tohto typu v službách Royal Air Force oslavuje 95 rokov existencie aj 101.squadrona RAF, a tak sa XR808 v Bratislave predstavil s atraktívnym špeciálnym sfarbením smerovky a motorov. Pristátie v Bratislave sa uskutočnilo v rámci výcvikového letu po Európe, ktorý zo základne Brize Norton smeroval najprv na domácu Marham/Kings Lynn, odtiaľ do Bratislavy, potom do Tallinnu a cez rumunskú Bukurešť naspäť do Brize Nortonu.