Symbolicky v piatok 13.júla, o 13.hodine a 13.minúte, bola slávnostne otvorená druhá časť nového terminálu bratislavského letiska, ktorou sa zavŕšila radikálna modernizácia odbavovacích kapacít pre cestujúcich. Letisko sa tak po vonkajšej ako aj vnútornej stránke posunulo o niekoľko desaťročí vpred a ponúka svojim cestujúcim všetky potrebné služby na úrovni 21.storočia.

Slávnostného otvorenia sa zúčastnil štátny tajomník MDVRR SR František Palko, medzi pozvanými hosťami nechýbal primátor Bratislavy Milan Ftáčnik ako aj ďalšie známe tváre a desiatky novinárov. Ako prví prešli novou príletovou halou cestujúci linky FR 9822 z Ríma-Ciampina, odletovú časť nového terminálu si však mali možnosť vyskúšať už všetci cestujúci odlietavajúci po 8.hodine ráno.

Výstavba nového terminálu bola rozdelená do dvoch etáp. V tej prvej, ktorá začala poklepaním základného kameňa stavby dňa 16.12.2008, sa medzi pôvodným terminálom z roku 1970, ktorý už nevyhovoval požiadavkám na leteckú dopravu na súčasnej úrovni, a terminálom všeobecného letectva GAT postavila nová odletová hala, ktorá bola slávnostne otvorená 9.júna 2010 a od 28.6. v nej sú odbavované všetky odlety. V nej sa nachádzajú check-in pulty, služby pre cestujúcich vo verejnej časti, až do otvorenia druhej etapy sa tu nachádzala bezpečnostná kontrola pred odletom a svoje miesto tu majú aj prvé štyri východy pre cestujúcich do krajín Schengenského priestoru. Na dočasnom mieste vykonávala svoje služby pasová kontrola a cestujúci odlietavajúci do destinácií mimo Schengenského priestoru pokračovali skleneným tunelom do pôvodného odletového terminálu B, v ktorom sa nachádzajú východy do týchto destinácií. Prílety letov boli odbavované v pôvodných priestoroch príletových terminálov B a C, v závislosti od príletovej destinácie.

 

Krátko po dokončení prvej časti stavby nového terminálu pokračovali práce postupným rozobratím a zbúraním najstaršieho terminálu, na ktorého mieste vyrástla druhá časť novostavby. Bratislavské letisko sa tak definitívne rozlúčilo s charakteristickou budovou v tvare kocky s vybiehajúcim pracoviskom Letiskového dispečingu smerom nad odbavovaciu plochu, ktorá tvorila typickú siluetu letiska takmer 40 rokov. Druhá časť odbavovacej haly bola „vložená“ medzi dokončenú prvú časť a terminál B z 90.rokov, ktorý naďalej poskytuje priestor pre východy do destinácií mimo Schengenského priestoru. Po prepojení oboch častí terminál poskytuje ucelený priestor pre verejnosť i cestujúcich. Nové, väčšie a komfortnejšie priestory dostala bezpečnostná kontrola, ktorá sa teraz nachádza v centrálnej časti terminálu. Po jej absolvovaní prejdú cestujúci do tranzitných priestorov, kde majú k dispozícii 8 východov do schengenských destinácií a po prejdení pasovou kontrolou, ktorá bola premiestnená na novú pozíciu, aj 4 východy do neschengenských destinácií. Jeden z gatov bude možné využívať pre oba typy destinácií, ďalší môže byť dobudovaný dodatočne v závislosti od vývoja tokov cestujúcich. Priestory schengenského tranzitu sú riešené skutočne veľkoryso a iba podtrhujú deklarovanú ročnú kapacitu letiska na úrovni 5 miliónov cestujúcich. Hoci sa dnes môže zdať, že tieto priestory sú zbytočne predimenzované, výstavba terminálu musí rátať s dlhodobým vývojom, ktorý letisko očakáva, napriek poklesu v posledných rokoch, v pozitívnom trende.

Vo verejnej časti ako aj v tranzitných priestoroch sú cestujúcim poskytované všetky služby zodpovedajúce skladbe destinácií, charakteru cestujúcich a ich kúpnej sile. Nechýba Travel Value Shop, niekoľko kaviarní, predajne drobných predmetov. Zároveň boli vytvorené priestory pre umiestnenie ďalších prevádzok, ktoré môžu byť pridávané s nárastom počtu cestujúcich. Všetky letiskové priestory sú vybavené moderným informačným a navigačným systémom, ktorý privedie cestujúcich až do ich odletového gatu. Zároveň bolo zmenené označenie východov z pôvodného značenia A1 až A4 a B1 až B4 na čisto číselné označenie, pričom gaty 01 až 08 sú pre schengenské destinácie a gaty 10 až 13 pre neschengenské odlety. Rovnako musia byť oddelené aj prílety, nakoľko cestujúci z neschengenských letísk sa musia podrobiť pasovej kontrole. V sekcii príletov budú ešte prebiehať stavebné úpravy, nakoľko výstavba terminálu prebiehala za plného chodu letiska, preto k presunu niektorých pracovísk a technológií môže dôjsť až po otvorení tých nových. Týka sa to napríklad pracoviska pasovej kontroly alebo výdajných pásov na batožiny. Prilietavajúci cestujúci budú preto dočasne prechádzať špeciálnym tunelom, za ktorého stenami sa budú vykonávať dokončovacie práce. Na rozdiel od doterajšieho postupu sa však cestujúci z oboch smerov (po prechodnej etape dokončovacích prác) stretnú v novej modernej príletovej hale, v ktorej si vyzdvihnú svoju zapísanú batožinu a vkročia do verejnej časti. Pre ich lepšiu informovanosť tu napríklad pribudla svetelná tabuľa s odchodmi jednotlivých spojení mestskej i medzimestskej dopravy.

Nové sú aj priestory, ktoré bežný cestujúci neuvidí. Letisko dostalo napríklad novú triediareň batožiny, v podzemí sa nachádza detekčná kontrola zapísanej batožiny, ako aj energetické a skladové zázemie letiska. V budúcnosti sa tu plánuje aj otvorenie menšej predajne potravín niektorého z reťazcov. Sociálne zariadenia v podzemí poskytujú cestujúcim aj možnosť osprchovať sa po náročnom lete. Naďalej je v celom priestore terminálu k dispozícii bezplatné wi-fi pripojenie, pribudli miesta pre dobíjanie mobilných telefónov a notebookov, nechýba miestnosť pre starostlivosť o deti, detský kútik a ďalšie. Na odbavovacej ploche letiska boli zasa vyznačené nové komunikácie pre vozidlá a mechanizmy, v prednádraží terminálu vzniklo nové krátkodobé parkovisko najmä pre rýchle vyloženie a naloženie cestujúcich.

No a na záver niekoľko štatistických a číselných údajov:
Stavebné náklady na druhú časť terminálu dosiahli 33,2 milióna EUR, náklady na interiér a technológie ďalších 13,4 milióna EUR, pričom letisko ich financuje z vlastných zdrojov a úverov. Obe časti terminálu zaberajú zastavanú plochu 13 420 m2, úžitková plocha je 41 106 m2, plocha presklenej fasády je takmer 10 000 m2. K dispozícii je 18 výťahov a 13 eskalátorov. Generálnym projektantom terminálu bola firma AGA Letiště Praha, s.r.o. a generálnym dodávateľom ZIPP Bratislava, s.r.o. V prvej etape pracovalo na stavbe až 700 pracovníkov denne, v druhej etape až 500. Nový odletový terminál (prvá etapa stavby) získal v októbri 2011 titul Stavba roka / Cena ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.


Dôležité míľniky vo výstavbe nového terminálu Letiska Bratislava:

16. 01. 2008    prijatie koncepcie ďalšieho rozvoja BTS vládou SR
09. 07. 2008     uverejnenie predbežného oznámenia na zhotoviteľa rekonštrukcie a dostavby         terminálu vo Vestníku VO SR
29. 09. 2008    vyhlásenie verejnej súťaže vo Vestníku VO SR
04. 12. 2008    podpis rámcovej zmluvy s víťazom VO – ZIPP BRATISLAVA
12. 12. 2008    získanie stavebného povolenia k projektu výstavby
16. 12. 2008    poklepanie základného kameňa stavby a spustenie výstavby
31. 01. 2009    odovzdanie staveniska a začatie prípravných prác na stavbe
01. 10. 2009    doručenie projektu interiérového riešenia
09. 06. 2010    slávnostné otvorenie prvej časti nového terminálu
28. 06. 2010    vybavovanie všetkých odletov v novej vybavovacej budove
20. 10. 2011    nový odletový terminál - Stavba roka 2011 / Cena ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR za celospoločenský prínos
30. 06. 2012    odovzdanie druhej časti stavby generálnym dodávateľom letisku
13. 07. 2012    slávnostné otvorenie druhej časti nového terminálu