Letectvo vo všeobecnosti za posledných pár rokov nie je práve najvhodnejším prostredím na podnikanie. Podnikať v letectve na Slovensku môžeme však považovať za hotové šialenstvo. Napriek tomu v súčasnosti vzniká v Bratislave nová letecká spoločnosť, ktorá chce čoskoro vzlietnuť pod menom Go2Sky. Jej zakladateľ napriek súčasnej kríze letectva na Slovensku vidí budúcnosť svojej spoločnosti optimisticky.
Martin Dichler sa pre Planecrazy.sk o plánoch Go2Sky pokúsil zistiť viac v rozhovore so zakladateľom Go2Sky, pánom Danielom Ferjančekom.
S Go2Sky sa púšťate do projektu novej leteckej spoločnosti. Aké su Vaše plány?
Chceme založiť novú leteckú spoločnosť, ktorá sa bude sústrediť na charterové lety. Ako viete, bol som jeden zo spoluzakladateľov Air Explore, avšak pred dvomi rokmi som túto spoločnosť opustil. Podnikanie v letectve je však veľmi dynamická a zaujímavá oblasť, ktorá mi ako profesionálnemu pilotovi počas posledných dvoch rokov chýbala. S viacerými kolegami rovnakého zmýšľania sme sa preto rozhodli založiť novú leteckú spoločnosť, pretože si myslíme, že pre ňu na trhu ešte existuje priestor. Chceli by sme sa však od našich konkurentov odlišovať vo viacerých veciach.
Čím konkrétne by ste sa chceli od Vašich konkurentov odlišovať?
V prvom rade firemnou kultúrou ako takou, ktorá by mala byť podobná napríklad tej, aká je u FlyNiki. Naše stewardky sú mladé a kráčajú s dobou, nebudú preto nosiť klasické uniformy ale napr. jeans. Chceme, aby sa naši cestujúci na palube lietadla cítili príjemne, keďže ich dovolenka začína už v čase odletu. Ako viete, moje pôvodné zázemie je v IT biznise, chcem preto, aby naši cestujúci mohli aj na palube lietadiel Go2Sky využívať najnovšie technológie. Som si pritom vedomý, že ide o malé, avšak pre cestujúceho zaujímavé rozdiely.
Máte plány lietať aj na pravidelných linkách?
Snívať nie je zakázané a tak si viem predstaviť, že by sme o pár rokov mohli lietať aj na pravidelných linkách. Na to však treba značné investície, takže v súčasnosti to je naozaj len sen.
Aký typ chartrových letov by ste chceli prevázkovať? Typické chartery pre cestovné kancelárie alebo skôr prenájom lietadiel na báze ACMI?
V súčasnosti máme záujem o každý biznis mimo pravidelných liniek, vrátane oboch Vami spomínaných typov prenájmu.
Aký je teda súčasný stav projektu? Kedy očakávate prvý let?
To je dobrá otázka, odpoveď na ňu je závislá hlavne od našej leasingovej spoločnosti. Pôvodne sme plánovali zahájiť prevádzku už od 1. mája, avšak leasingová spoločnosť nás informovala o oneskorení spôsobenom práve prebiehajúcou údržbou nášho lietadla. Prvý let by sa mal však definitívne uskutočniť najneskôr 1. júla.
Nie je 1. júla príliš neskoro pre zahájenie prevádzky? Nie je to príliš neskoro, aby ste získali zákazky ešte počas tohtoročnej letnej sezóny?
Áno, je to už relatívne neskoro, no napriek tomu je po voľných kapacitách na leto ešte značný dopyt zo strany viacerých spoločností. V súčasnosti dostávame každý deň dopyty z celej Európy. Momentálne máme podpísanú zmluvu s talianskym brokerom, ktorý už má pre nás viaceré zákazky.
Aké lietadlá budete tento rok prevádzkovať?
Tento rok prevezmeme prvý Boeing 737-400 Classic, ktorý lietal predtým u Hainan Airlines a bude osadený 168 sedačkami.
Podarilo sa Vám nájsť pre Go2Sky všetok potrebný personál?
Nájsť potrebný personál bolo pre nás relatívne ťažké! Ľudia chcú istoty a neveria novým vznikajúcim spoločnostiam. V súčasnosti sú na Slovensku 4 letecké spoločnosti a pre každú z nich je ťažké nájsť personál s potrebnou kvalifikáciou. 90% našich zamestnancov sa skladá z bývalých zamestnancov SkyEurope, pričom ich kvalifikácia je viac ako dostatočná. V dnešnej dobe tak už máme vyškolených 5 kompletných posádok, ktoré sa tešia na svoj prvý let na palube Go2Sky.
Nemyslíte si teda, že v dnešnej dobe, kedy viaceré letecké spoločnosti krachujú a prichádza k redukcii kapacít, je príliš riskantné založiť leteckú spoločnosť?
O tom, že prostredie v Európe ako takej je komplikované, nemusíme ani hovoriť. Ale skúste napríklad navštíviť niektoré nákupné centrum na Slovensku. Budete mať problém zaparkovať. Pýtam sa preto, kde je vlastne tá kríza? Samozrejme, v letectve je letná sezóna veľmi krátka, ale napríklad v Taliansku momentálne chýba kapacita minimálne 2 lietadiel. Každý deň pritom dostávam nové požiadavky od brokerov, ktorý hľadajú voľné kapacity. V súčasnosti si teda môžeme vyberať, ktoré prenájmy sú pre nás zaujímavé a ktoré nie.