Ešte koncom minulého roka vládla značná eufória nad novými linkami z Bratislavy. Do Bratislavy práve začali lietať Boeingy 737 flyDubai a svoju bázu ohlásil írsky Ryanair. Ďalšou spoločnosťou ktorá oficiálne ohlásila príchod do Bratislavy bol rakúsky Niki s linkami do Bruselu, Viedne a na Mallorku. Riaditeľ bratislavského letiska ohlasoval príchod dopravcu aj z Ruska, riaditeľ slovinskej spoločnosti Adria Mark Anžur pre zmenu už potvrdzoval linku z Bratislavy do Mníchova. Keďže letový poriadok začína len o niečo viac ako 30 dní, poďme sa pozrieť bod po bode čo z týchto smelých plánov nakoniec ostalo.

 

Ryanair

Írsky dopravca síce ešte minulý rok pompézne ohlásil bázu s dvomi lietadlami, no už pri jej ohllásení sa odborná verejnosť čudovala nad tým, že Bratislave nič nové nepriniesla. Jediná nová ohlásená linka (Madrid) bola už predtým niekoľko mesiacov v predaji. Neskôr vysvitlo, že Ryanair pre bázu v Bratislave v skutočnosti nemá lietadlá a tak počas letného letového poriadku bude bázovať v Bratislave len jedno lietadlo ktoré si prenajme od slovenského ACMI špecialistu AirExplore. To zároveň znamená, že nové linky môže Ryanair spustiť len v prípade, že nájde kapacitu na lietadlách v iných bázach. Tak tomu je aj pri novej linke Ryanairu z Atén, ktorá bude prevádzkovaná lietadlami bázovanýmim v gréckom hlavnom meste.

 

Okrem Madridu a Atén prišlo ešte k navýšeniu počtu rotácií na viacerých už doteraz prevádzkovaných linkách Ryanairu. V kuloároch sa šepká o novej linke z Kodane, no tá zatiaľ nebola ohlásená na tlačových konferenciách v Kodani a ani na poslednej v Bratislave, kde Michael O Leary prišiel kvázi s prázdnymi rukami. Vzhľadom na súčasný dátum, nie je reálne že by linku Ryanair začal prevádzkovať skôr ako od júna, ak vôbec ešte počas platnosti letného letového poriadku. 

 

Ryanair by v Bratislave podľa vlastných slov chcel v roku 2015 z Bratislavy prepraviť o cca 200 000 cestujúcich viac ako v roku 2014. Ak tieto slová myslel O´Leary vážne, tak by mal ešte určite nejaké novinky pridať. Na nových letoch do Madridu a Atén môžeme očakávať max 60-65000 nových cestujúcich, ak vezmeme do úvahy, že na zvýšných letoch môže získať Ryanair tak do 50 000 cestujúcich, tak do miliónu chýba stále cca 85-90 000 cestujúcich.

 

 

Niki / Air Berlin

Veľmi nešťastný štart v Bratislave mala skupina Air Berlin so svojou dcérskou spoločnosťou Niki. Linky z Bratislavy do Bruselu, Viedne a na Mallorku mali lietať z Bratislavy už od Apríla, no niečo vyše dva mesiace pred prvým letom sa rozhodlo, že lety do Bruselu a Viedne začnú až od 5. októbra a lety na Mallorku sa spustia až v roku 2016. Oficiálne vyjadrenie o príčine zastavenia letov je silno diplomatické, no zo zdrojov blízkych spoločnosti sa hovorí o dvoch možných príčinách. Tá prvá hovorí o veľmi nízkom počte rezervácií, tá druhá o tom, že po predaji Embraerov 190 Niki nemal dostatočnú kapacitu aby tieto lety mohol vôbec prevádzkovať. Tá by sa mala uvoľniť práve po konci letnej charterovej sezóny. Druhá verzia o chýbajúcej kapacite by čiastočne vysvetľovala aj fakt, že Niki sa vôbec nepustil do kampane propagujúcej nové linky z Bratislavy.

V každom prípade, kým ešte koncom minulého roka sa ohlasovalo, že Niki prepraví z Bratislavy 250 000 cestujúcich, tak na linke do Bruselu a Viedne môžeme od októbra do konca roku očakávať v lepšom prípade tak 30 000 cestujúcich.  Je pritom otázne, či sa Niki poučí z chýb a investuje aspoň nejaké to euro do reklamy. Zároveň by stálo za to prehodnotiť či 11 rotácií do Bruselu týždenne nie je predsa len príliš veľa.

Napriek zlému štartu sa však Niki môže pokúsiť o triumfálny návrat. Pripomeňme si vyjadrenie riaditeľa bratislavského letiska Ivana Trhlíka k posunutiu začiatku letov Niki z Bratislavy:

 

Spustenie linky BTS-BRU letecká spoločnosť po dôkladnej analýze prehodnotila, pretože sa z hľadiska situácie na trhu javí ako najpriaznivejší termín od októbra 2015. Linka BTS-BRU je nosnou linkou celého projektu, takže sa na október 2015 posúva aj spustenie ostatných už avizovaných liniek (BTS-VIE a BTS-PMI). Existuje navyše i reálny predpoklad, že do tej doby dôjde i k rozšíreniu spolupráce so spoločnosťou NIKI.

 

Rozšírenie spolupráce so spoločnosťou NIKI potvrdzujú aj kuloárne informácie, podľa ktorých by od jesene mal NIKI začať lietať do 3 nových destinácií. Už som spomínal, že jednou z destinácií by mal byť Dusseldorf, čím by Bratislava získala napojenie na hlavný hub Air Berlinu. Toto spojenie by bolo pritom určite zaujímavejšie ako nešťastná linka Bratislava - Viedeň a to či už pre point to point cestujúcich ale hlavne pre cestujúcich ktorý by využili prípoje Air Berlinu na európskych či diaľkových linkách. Ďalšie dve destinácie zatiaľ neprezradím - až na to, že by to mali byť destinácie ktoré zatiaľ ani Niki ani Air Berlin nenalietava. Práve preto je ich spustenie zatiaľ veľmi otázne.

 

Rusko

Nové lety z Ruska už riaditeľ bratislavského letiska spomínal v médiách ako takmer hotovú vec. Lenže, človek mieni, Putin mení. Pre krízu na Ukrajine zažíva dopyt po letoch z Ruska výrazný pokles, situácií nepomohlo ani výrazné oslabenie rubľa. Práve preto väčšina dopravcov redukuje lety do Ruskej federácie, bolo by teda dosť nezvyčajné ak by sa práve Bratislava tešila z novej linky. Spojenie s Jekaterinburgom teda nateraz nebude, no môžeme byť radi, že v súčasnej situácií udrží UT Air aspoň jeden týždenný let z Bratislavy do Moskvy

 

Adria Airways

Slovinský národný dopravca sa snaží uplatniť aj na trhoch mimo Slovinska a už nejakú dobu prevádzkuje lety z poľského Lodžu do Mníchova. A vyzerá že úspešne, pretože od leta povýšil Lodž na svoju bázu a prídáva aj lety do Amsterdamu. Podľa informácií rakúskeho denníka Kurier mala Adria na rovnakom princípe prevádzkovať lety z Bratislavy do Mníchova, čo podľa viacerých médií potvrdil aj CEO Adrie Mark Anžur.  Posledná verzia bola, že lety sa budú prevádzkovať ako W s CRJ-900 bázovaným v Ljubljane (LJU-MUC-BTS-MUC-LJU), no podľa všetkého nateraz zmizli z prevádzkového plánu spoločnosti, čo znamená že minimálne v najbližších mesiacoch s touto linkou nemusíme rátať. 

 

Eurowings

O osude letov Eurowingsu z Bratislavy sme už informovali. Treba však dodať, že o bázu Eurowingsu malo enormný záujem viedenské letisko rovnako ako aj Austrian. Ten nakoniec bude pre Eurowings dve lietadlá aj prevádzkovať. Práve fakt že Austrian ako dcérska spoločnosť Lufthansy môže ponúknuť takúto výhodu rozhodlo v prospech Viedne. Lety z Bratislavy do Kolína tak definitívne z Bratislavy prevádzkované nebudú.

 

Air Cargo Global

Lety slovenskej spoločnosti Air Cargo Global by mohli byť azda najatraktívnejšou novinkou v letnom letovom poriadku a to hlavne kvôli ich Boeingom 747-400. Spoločnosť ešte v priebehu minulého roku žiadala o povolenie prevádzkovať lety z Bratislavy cez Frankfurt do USA. Nateraz v tejto veci nie je nič nové a úrady v USA zatiaľ neudelili spoločnosti Foreign carrier permit ktorý by jej umožňovali tieto lety prevádzkovať. V Bratislave je zároveň stále v platnosti NOTAM ktorý prevádzku s Boeingmi 747 značne komplikuje, no podľa posledných informácií letisko aktívne pracuje na riešení, ktoré by malo bezproblémovú prevádzku tohto typu v Bratislave umožniť. Tak dúfame že to vyjde.

 

Sumár

Dalo by sa povedať, že leto 2015 nie je začiatkom toho "dynamického rastu" o ktorom sme ešte koncom minulého roku počúvali. Bratislava získa počas letného letového poriadku spojenie so štyrmi novými destináciami (MAD, ATH, BRU, VIE), pričom dve z nich začnú lietať ledva 3 týždne pred jeho koncom.  Oproti letu 2014 musíme zarátať ešte aj lety flyDubai, ktoré budú nezmenene prevádzkované 3x týždenne.

 

Veľa ľudí po odsunutí letov Nikiho až na október  hádzalo flintu do žita a pýtalo sa, načo toľko kriku pre nič. Alebo sa už smiali z linky Nikiho na Mallorku ktorá bola v reále ohlásená rok a pol pred prvým letom, čo je asi naozaj svetový unikát :-D .No napriek tomu, že očakávania boli podstatne vyššie a pôvodne hovorili o takmer 500 000 nových cestujúcich počas roku 2015,  môžeme očakávať, že Bratislavské letisko sa konečne odrazí od dna. Pokiaľ nepríde k niečomu nepredvídanému, malo by bránami letiska prejsť cca 150-170 000 cestujúcich viac ako v minulom roku, čo predstavuje stále veľmi pekný medziročný nárast výrazne nad 10%. Ostáva veriť, že po nedávnej návšteve šéfa ACI Europe v Bratislave sa o pozitívnych výsledkoch bratislavského letiska budeme opätovne budeme dozvedať na mesačnej báze zo štatistík tejto organizácie.

 

Samozrejme, stále je dosť času na to, aby letisko získalo do konca roka nejakú tú novú linku. Kuloárne informácie hovoria ešte o jednej veľmi zaujímavej linke, avšak - ako som už dávnejšie povedal, uverím, až keď ju uvidím na vlastné oči v Bratislave. :-D Preto detaily neprezradím, no malú nápovedu môžete nájsť v jednom príspevku na profile Planecrazy na Facebooku ešte z Novembra 2014.

 

Tak držte palce a sledujte Planecrazy - kde sa dozviete o dianí v BTS vždy najnovšie informácie.