K relatívne neštandardnému kroku sa počas minulého týždňa odhodlal riaditeľ bratislavského letiska Ivan Trhlík a ešte pred oficiálnym ohlásením oznámil hneď viacero nových liniek. Neštandardný je tento krok aj vzhľadom na to, že už v Bratislave máme (negatívne) skúsenosti s ohlasovaním nových liniek, pričom niektoré z nich boli ohlásené aj oficiálne a nakoniec nikdy nelietali. Nová linka Pobedy do Moskvy je však jediná u ktorej zašiel do detailov a tak nám v tomto prípade ostáva počkať už len na detaily ako ceny leteniek či presný letový poriadok.

Čo však ostatné linky? Skopje, Sofia či Tbilisi nie sú určite na popredných miestach čo sa týka záujmu zo strany slovenských cestujúcich. 2 lety do Izraelu, Exotické destinácie? Aké majú tieto linky šance na úspech a kto ich vlastne bude lietať?

 

 

Linky do východnej európy z Bratislavy sa netešili nejakému obrovskému záujmu ani v časoch komunizmu, ani po jeho páde. V novodobej histórií bratislavského letiska tak môžeme evidovať len pár pokusov tieto linky rozlietať. Azda najdlhšiu históriu majú linky z Bratislavy do Sofie. Dlhé roky túto linku prevádzkoval bulharský Hemus Air s Jakom 40, pričom linka lietala ešte z Bratislavy ďalej do Lipska. Linka akousi zotrvačnosťou lietala dlhé roky, no nakoniec pre malý záujem predsa len skončila. Opätovne sa z Bratislavy do Sofie začalo lietať až dobe SkyEurope a hlavnou cielovou skupinou boli rakúsky cestujúci. Dôvodom bol fakt, že rakúske spoločnosti mali značné investície na balkáne a cestovanie do Sofie či Bukurešti bolo z Viedne enormne drahé. Ceny leteniek sa šplhali vysoko nad 500 EUR a nečudo že linky z Viedne do Sofie či Bukurešti boli v tej dobe najziskovejšie linky Austrian Airlines. SkyEurope tak z Bratislavy spustil naraz lety aj do Bukurešti aj do Sofie - najprv Embraerom, neskôr Boeingmi 737-500 s kapacitou 133 miest. Pri frekvencií letov 4x týždenne dosahovala vyťaženosť liniek tesne pod 60%.  Po tom, čo lety z Viedne do Sofie a Bukurešti spustil rakúsky Niki, prestali byť aj o tieto lety záujem nakoľko cestujúci mali cenovo prijateľnú alternatívu priamo z Viedne. V súčasnosti však pre pretrvávajúci konkurenčný boj s Austrianom a z toho vyplývajúcich strát musel Niki obe tieto linky zrušiť.

 

Čo sa týka Skopje, tak tu je historicky záujem o lety ešte menší. V polovici 90-tych rokov sa absolvovalo pár letov, viac menej ich môžeme nazvať ako šnúry chartrových letov, určite ich však nemôžeme nazvať pravidelnými letmi. Lety prevádzkoval napríklad aj Tatra Air ktorý si na ne prenajímal Tupolev 154 od letky MV. O Tbilisi je aj škoda hovoriť - lety z Gruzínska sa v Bratislave objavili azda len v prípade nejakej štátnej návštevy. Ani linky z Tbilisi do Viedne sa netešia žiadnemu obrovskému záujmu a národný dopravca Gruzínska na ne nasadzuje len 50-miestny Canadair.

 

V dnešnej dobe sú tieto destinácie zaujímavé hlavne pre prepravu rôznych etnických skupín, pre ktoré je príliš drahé lietať s bežnými dopravcami. Vo Viedni žije značná skupina Makedóncov či Bulharov. Práve na ich prepravu bude cieliť dopravca na nových linkách. 

 

Riaditeľ bratislavského letiska síce nešpecifikoval kto bude tieto linky prevádzkovať, na výber ich však je relatívne málo. Portál Ex-Yu Aviation napríklad špekuluje, že linku Bratislava - Skopje bude prevádzkovať Ryanair. To však nezapadá do jeho celkovej stratégie a je málo pravdepodobné, že sa pustí na linku, ktorá je na jednej strane pre cestujúcich na Slovensku úplne nezaujímavá a na druhej strane nemá Ryanair žiadne skúsenosti s letmi z Macedónska. Ak by Ryanair naozaj zvažoval vstup na Macedónsky trh, spustil by skôr linky zo Skopje do Nemecka, Beneluxu či Veľkej Británie a až následne sa púšťal do experimentu s linkou do Bratislavy.

 

Vzhľadom k tomu je vysoko pravdepodobné, že lety zo Skopje či Sofie do Bratislavy zvažuje dopravca, ktorý s týmito trhmi už má aké také skúsenosti a zhodou okoľností tam má aj bázy - tým dopravcom by mal byť Wizzair, čo indikujú aj naše zdroje.  Táto informácia je zaujímavá aj vzhľadom k tomu, že pre neprimerané cenové požiadavky zo strany maďarského dopravcu bola dohoda s bratislavským letiskom ešte pred pol rokom nereálna. 

 

Wizzair bude s veľkou pravdepodobnosťou aj dopravca ktorý má záujem prevádzkovať lety do Tbilisi. V súčasnosti už prevádzkuje tento dopravca lety do Gruzínska - na letisko Kutaisi lieta z Budapešti, Vilniusu a Varšavy, no na letisko v gruzínskom hlavnom meste zatiaľ lety neprevádzkuje. Že by Ivan Trhlík prezradil niečo čo ešte nemal?

 

V rozhovore pre RTVS boli spomenuté aj dve destinácie v Izraeli. Tu sa situácia trošku komplikuje a vyzerá to na dvoch dopravcov. Wizzair je pritom jasným kandidátom na lety z Bratislavy do Tel Avivu. U druhej destinácie je pre zmenu vysoko pravdepodobný Ryanair s letmi na letisko Ovda pri izraelskom letovisku Eilat.

 

Otázkou teda v súčasnosti viac menej nie je či Wizzair začne lietať z Bratislavy, ale skôr či bude Bratislava ďalšou bázou tohto dopravcu. Kým lety zo Skopje či Sofie môže prevádzkovať lietadlami ktoré budú bázované v práve v týchto bázach, u letov z Tbilisi či Tel Avivu to už tak jednoduché nie je a lety budú musieť byť prevádzkované do W s inými linkami alebo práve bázovanými lietadlami v Bratislave. Situácia by mala byť jasná relatívne skoro - už v septembri by mohlo prísť k oficiálnemu ohláseniu nových liniek. Podľa našich informácií by destinácií v podaní tohto dopravcu malo byť viac, ostáva veriť že to nedopadne ako v neslávnom prípade letov Nikiho z Bratislavy do Bruselu či na Mallorku.

 

Z rozhovoru pre RTVS ešte ostáva nejasná poznámka o letoch do "exotických" destinácií. Nie je jasné, či tými exotickými destináciami sú myslené tie hore menované destinácie, alebo niečo nové. V každom prípade, v kuloároch sa už rok hovorí o sezónnej linke s widebody lietadlami, ktorá by mala byť prevádzkovaná od budúceho leta.  Rozuzlenie či tomu tak bude by malo prísť už čoskoro - ohlásené by mali byť v septembri/októbri.