Abeceda spottera I - výber foto výbavy

Lietadlá odjakživa boli vynikajúcim motívom pre fotografovanie. Kým kedysi v dávnych časoch sa na titulkách novín objavovali fotky pri prvých letoch, či pri prekonaní rôznych rekordov, tak dnes sú skôr ťahákom pre rôznych fanúšikov letectva. A to nielen pre spotterov ale aj pre menej zarytých fanúšikov. Ešte v 90-tych rokoch bol náš koníček veľmi náročný na fotografovanie – zrkadlovky boli ešte veľmi drahé a fotilo sa na filmy, tí majetnejší fotili na kvalitné ale veľmi drahé diapozitívy. Vyvolávanie filmov a fotografií bolo po finančnej stránke dosť náročné a tak okruh spotterov - fotografov bol relatívne malý.

 

Až v posledných rokoch sa príchodom digitálnych fotoaparátov stalo fotografovanie lacné a jednoduché.  Ale nie hociktorý fotoaparát či objektív sa na náš koníček hodí a preto sme sa rozhodli pripraviť tento návod, ktorý by mal pomôcť pri výbere správneho fotoaparátu a objektívu.

Keď niekto v súčasnosti povie „digitálny fotoaparát“ tak si väčšina ľudí predstaví malý kompaktný digitál, ktorý má ešte menší a kompaktnejší objektív. Zmestí sa do každého väčšieho vrecka a jeho hlavnou výhodou je, že si ho môžeme zobrať hocikedy so sebou. Miniaturizáciou však nutne utrpela kvalita a takýto kompakt nikdy nedosiahne kvalitu, ktorú mnohé stránky vyžadujú (vrátane planecrazy.sk).  Je pritom jedno koľko megapixelov daný fotoaparát má.Akýmsi medzistupňom sú kompaktné digitálne fotoaparáty s výmenným objektívom (mirrorless interchangeable lens camera), medzi ktoré patrí napríklad rad fotoaparátov Sony NEX, Nikon 1, Pentax Q či Samsung NX10. Telo fotoaparátu je pritom kompaktné avšak je osadené podstatne kvalitnejším objektívom ako je tomu u bežných kompaktov. Vďaka tomu niektoré fotoaparáty ako napr. Sony NEX 7 už vedia dosiahnuť ostrosť porovnateľnú či miestami lepšiu ako dnešné zrkadlovky.


Väčšina spotterov však na fotografovanie využíva zrkadlovky, ktoré stále poskytujú najlepší výkon a kvalitu. Kým ešte pár rokov dozadu stála digitálna zrkadlovka tisíce EUR, tak dnes sú základné zrkadlovky dostupné už od cca 300 EUR. Výber je opätovne veľký a práve preto si prejdeme pár základných faktov, ktoré je nutné pri výbere zohľadniť.


Výber značiek hneď na začiatok ohraničím na 3 značky – Sony, Nikon a Canon. Nikon a Canon sú pritom tradiční lídri čo sa týka kvality fotoaparátov, Sony pred pár rokmi odkúpila fotodivíziu Minolty a produkuje fotoaparáty už pod svojou značkou. Všetky tri značky majú svoje výhody aj nevýhody.  Sony produkuje fotoaparáty, ktoré sa orientujú skôr na bežných spotrebiteľov, čo znamená že výber pre pokročilejších fotografov je viac obmedzený. Na druhú stranu je pre Sony dostupné veľké množstvo kvalitných Minolta objektívov, ktoré sú relatívne lacné v porovnaní s Nikonom a Canonom.  Kvalita Sony je viac ako dobrá (ja sám fotím na Sony) avšak musím podotknúť že Sony ustupuje od výroby zrkadloviek a prechádza na takzvané SLT fotoaparáty s fixne zabudovaným zrkadlom.  Tento prístup má svoje výhody aj nevýhody. SLT foťák vie napríklad zaostrovať aj keď sníma záber - bežná zrkadlovka vtedy má zrkadlo sklopené a tak autofocus senzor nevidí čo objekt robí. Zároveň vedia SLT fotoaparáty fotiť rýchlosťou až 12 záberov za sekundu, kým väčšina zrkadloviek ledva 5 záberov za sekundu. Nevýhodou je trošku horší šum na fotkách pri vyššom ISO, no kvalitatívne je minimálne na úrovni Canonu. Vo všeobecnosti sa dá povedať že Nikon a Sony majú podstatne lepšie senzory ako Canon, Canon má však z týchto troch najkvalitnejšie objektívy. Za ideálnych okoľností by sme teda chceli aby na Nikony pasovali Canon objektívy, no bohužiaľ toho sa asi nikdy nedočkáme.


Pri samotnom výbere si treba v prvom rade pozrieť či chceme fotoaparát s APS-C senzorom alebo Full Frame. Väčšina fotoaparátov pre začiatočníkov a pokročilých obsahuje APS-C senzor. Jedná sa o senzor, ktorý je svojou plochou menší ako Full Frame, výsledkom čoho je že objektív nám približuje cca 1,5x viac ako na Full Frame senzore.  Full frame pre zmenu na svoju väčšiu plochu vie umiestniť väčší počet megapixelov resp. vie zaznamenať viac detailov ako APS-C senzor.  Pre väčšinu spotterov je APS-C senzor absolútne postačujúci, Full Frame odporúčam v prípade ak máte naozaj hlboko do vrecka.

 

 


Pri výbere konkrétneho fotoaparátu už žiadne ďalšie limity nie sú a záleží na vašom vlastnom vkuse, resp. na konkrétnej funkcionalite, ktorú budete popri fotografovaní využívať (napr. záznam videa).  Napomôcť môže stručný prehľad fotoaparátov na Wikipédii:


Canon DSLR http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Canon_DSLR_cameras
Nikon DSLR  http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Nikon_DSLR_cameras
Sony DSLR  http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Konica_Minolta/Sony_DSLR_cameras


V prehľade je vidno aj rok, kedy sa začal vyrábať daný fotoaparát, pričom je nutné povedať, že vývoj ide dopredu a fotoaparáty, ktoré sa na trh dostali 4-5 rokov dozadu sú dnes už relatívne zastaralé. Na fotkách sa to môže prejaviť relatívne malým rozlíšením, resp. silným digitálnym šumom. Neodporúčam preto fotoaparáty, ktoré majú menej ako 10 megapixelov a na trh boli uvedené viac ako pred 4 rokmi. Pre stredne pokročilých fotografov by som ako základ odporúčal  fotoaparáty Sony A580, Canon 60D resp. Nikon D90.

Dostávame sa tým k výberu objektívu, ktorý je rozhodujúcim faktorom pre výslednú kvalitu fotiek. Pri kúpe fotoaparátu dostávame v sete aj ten či onen objektív, no tieto sú lacné a nekvalitné.  Výsledná fotka preto tiež bude kvalitatívne horšia a to hlavne u teleobjektívov.  Ako si teda vybrať ten správny?

 

Porovnanie Sigmy 70-300mm/f4-5.6 a Sigmy 100-300mm/f4. Kliknutím otvoríte väčšie rozlíšenie

 

Pri fotení lietadiel budeme s najväčšou pravdepodobnosťou potrebovať zoom objektív s ohniskovou vzdialenosťou v rozsahu niekde od 70 do 300mm. Na trhu je v tomto rozmedzí hneď viacero bežných objektívov – najčastejšie 70-200mm, 70-300mm a 100-300mm. Ohnisková vzdialenosť určí ako moc si vieme fotografovaný objekt priblížiť.  Je ohnisková vzdialenosť všetko na čo treba brať ohľad? Nie. Pri popise objektívu okrem ohniskovej vzdialenosti nájdeme aj clonové číslo ( f ). Clonové číslo vyjadruje pomer ohniskovej vzdialenosti k priemeru vstupnej šošovky.  Čím nižšie je toto číslo, tým viac svetla prechádza objektívom k senzoru fotoaparátu a tým vyššia je aj kvalita výslednej fotografie. Následný obrázok ukazuje rozdiel medzi jednotlivými „f“ číslami.

 

Čím vyššie clonové číslo objektívu, tým menej svetla prechádza k senzoru

 

Ak si zoberiem bežný setový objektív ako napríklad Canon EF-S 55-250mm/f4-5.6, tak vidím, že pri ohniskovej vzdialenosti  55mm má clonové číslo F4 a pri ohniskovej vzdialenosti 250mm má clonové číslo F5.6. Prepúšťa teda k senzoru fotoaparátu podstatne menej svetla ako asi najlepší objektív s porovnateľnou ohniskovou vzdialenosťou – Canon 70-200mm/f2.8. Ten je kvalitatívne nielen podstatne lepší a ostrejší ako Canon 55-250mm/f4-5,6 no prináša aj ďalšiu výhodu. Väčšina moderných zrkadloviek má totiž zabudované dodatočné autofocus senzory, ktoré sa aktivujú pri kvalitných objektívoch s clonovým číslom f2.8 a nižším. Výsledkom je rýchlejší a presnejší autofocus. Samozrejme za kvalitu sa platí a cenový rozdiel medzi spomínanými objektívmi je patričný – Canon 55-250mm stojí cca 200 EUR, pričom kvalitnejší Canon 70-200mm/f2.8 sa dá kúpiť z druhej ruky za cca 1100-1300 EUR.


Pokiaľ nemáte tak hlboko do vrecka, tak je možné využiť viacero objektívov, ktoré prinášajú kompromis medzi kvalitou a cenou. Tou sú napríklad objektívy 70-210mm/f4 či 100-300mm/f4. Takisto je možné využíť objektívy Sigma alebo Tamron, ktoré sú podstatne lacnejšie ako objektívy Canon, Nikon či Sony. Veď napríklad objektív 70-210mm/f2.8 je možné vo verzii od Sigmy či Tamronu kúpiť už za cca 500-600 EUR. Samozrejme nižšia cena sa prejaví aj na kvalite – Sigma nie je tak ostrá a trpí večnými problémami s prevodmi vo vnútri objektívu, ktoré sú dosť nekvalitné.
Pre väčšinu začínajúcich spotterov by som odporúčal do výbavy hlavne objektívy 70-210mm/f4 a následne 100-300mm/f4, pokiaľ mate možnosť dostať sa k lietadlám bližšie, tak aj kvalitný objektív v rozsahu 28-75mm s clonovým číslom f2.8. U ohniskových vzdialeností nad 300mm už neodporúčam zoom objektívy ale skôr objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou. Tieto sú podstatne drahšie avšak výsledná kvalita fotky je podstatne lepšia. Pri 300mm by mal kvalitný objektív mať clonové číslo aspoň F4 a pri 400mm by mal mať svetelnosť aspoň f4.5. Tu sa však už začíname baviť o sumách rádovo v tisícoch EUR.

Záverom pár odkazov na stránky ktoré sú veľmi užitočné pri výbere fotoaparátu a objektívu

Digital Photography Review - www.DPreview.com - Obsahuje testy fotoaparátov, objektívov či diskusné fórum pre všetky bežné značky fotoaparátov

Dyxum - www.dyxum.com - Obsahuje databázu objektívov Minolta a Sony, diskusné fórum k obom značkám

PBase.com = Databáza fotoaparátov a objektívov všetkých značiek s databázou fotografii

www.Imaging-resource.com - Testy fotoaparátov, objektívov a filmových scannerov. Možnosť priameho porovnania kvality jednotlivých fotoaparátov na vzorových fotografiách

V ďruhej časty spotterskej abecedy si povieme ako s našou fotovýbavou treba fotiť aby sme dosiahli kvalitné výsledky. Aj tá najlepšia foto výbava je totiž nanič ak ju nevieme správne použiť.

 

 

  • Zatiaľ žiadne komentáre. Buďte prvý
Ak chcete komentovať, musíte sa prihlásiť