Abeceda spottera III – ako správne fotografovať

V prvých dvoch častiach spotterskej abecedy sme si povedali väčšinu vecí o našej výbave a môžeme sa tak s kľudom vybrať na letisko fotografovať nejaké zaujímavé lietadlá.  V dnešnej dobe je vykonávanie našeho koníčku jednoduchšie vďaka množstvu informácii ktoré nájdeme na internete ako aj vďaka rôznym technickým pomôckam. Môžeme si tak patrične naplánovať kde, kedy a čo budeme fotografovať.

 

Úlohu pritom bude okrem konkrétneho lietadla hrať v prvom rade počasie a slnko. Tieto dva faktory najviac ovplyvnia výber miesta, objektívu ako aj nastavenia fotoaparátu. Základom je myslieť dopredu a pripraviť sa na očakávané podmienky.

 

Absolútnym základom pre fotenie lietadiel je svetlo – konkrétne žltá svietiaca guľa na oblohe ktorú s Petrom familiárne prezývame Oskar. Ideálne je fotiť za dobrých svetelných podmienok aby sme mali lietadlo dobre nasvietené.  Znie to jednoducho avšak až moc často začiatočníci toto podcenia. Nestačí že slnko svieti, fotograf sa musí aj postaviť na správne miesto aby slnko patrične využil. Za ideálnych podmienok by malo slnko byť za vašim chrbtom a lietadlo pred vami. Pokiaľ fotíme proti slnku, výsledkom je tmavé lietadlo oproti svetlému podkladu. Takáto fotka oku neulahodí, azda len v prípadoch kedy fotíme lietadlo oproti západu slnka. Je preto absolútne nutné aby ste si pozíciu pri dráhe zvolili podľa toho kde sa bude nachádzať slnko pri prílete lietadla.

 

 

Pokiaľ prevláda takéto počasie ako pri fotke vľavo, tak je zbytočné fotiť. Jediný dôvod vybehnúť k dráhe môže byť nejaký naozaj špeciálny visitor. Za ideálneho slnka sa oplatí vybehnúť aj kvôli ináč bežnému lietadlu.
 

V Bratislave je situácia relatívne prehľadná – pristátia na dráhu 31 sa v lete dajú fotiť ráno z východnej strany a poobede zo západnej. Pokiaľ fotíte poobede zo spotterského kopčeka pristátie na dráhu 31 tak je to z hľadiska kvality absolútny FAIL a nemusíte vôbec fotiť.  Kritická doba je okolo obeda, kedy je slnko priamo v ose dráhy a lietadlá vo všeobecnosti sú zle nasvietené. V tomto prípade je rozumnejšie sústrediť sa na vzlet z dráhy 04. Ak je to čo len trochu možné, vždy si nájdite pozíciu kde môžete fotiť lietadlá dobre nasvietené, kvalita fotky bude neporovnateľne lepšia so slnkom ako bez.

 

Saab 340A(QC) - SkyTaxi - SP-MRB_1 POLET IL-96-400_1

Vľavo - Saab je fotený poobede zo západnej strany dráhy 31. Fotograf ktorý fotí zo spotterského kopčeku nafotil len tmavú časť lietadla proti slnku. Vpravo fotka proti slnku - takýto záber možno považovať ako "núdzový" a je použiteľný len ak ide o nezvyčajného visitora.
 

Ďalším faktorom ktorý treba z hľadiska svetla zvážiť je aj konkrétne ročné obdobie. V lete síce slnko svieti od skorého rána až do neskorého večera, avšak väčšinu dňa je tak vysoko na oblohe že spodok lietadla je tmavý. Toto je treba do určitej miery zohľadniť a ja osobne v lete nefotím okolo obeda pokiaľ to vyslovene nie je nutné.  V lete sa sústredím na fotografovanie skoro ráno a neskoro poobede kedy je slnko nízko na obzore a naberá krásny červený nádych.  Rovnako pri plánovaní výletov treba zohľadniť pozíciu dráhy a slnka. Napríklad výlet do Londýnu je v lete absolútny nonsens, nakoľko jeho dráhy 09/27 sú presne od východu na západ a tak slnko je takmer celý deň kolmo v ose dráhy. Ideálnejší je v tomto ohľade napríklad apríl a september kedy je slnko nižšie na horizonte a cez deň krásne osvetľuje lietadlá z boku. Pokiaľ fotíte celý deň, tak si dopredu naplánujte kedy sa presuniete na inú foto pozíciu ktorá bude pri danom slnku správna. Predídete tak situácii kedy fotíte proti slnku alebo vám počas presunu újde lietadlo na ktorá čakáte.

 

TU154M Rossiya RA-85631_1 Thailand Air Force B737-400 HS-CMV_1

Vľavo fotka uprostred dňa kedy je slnko vysoko na horizonte - kontrast a sýtosť farieb nevhodným svetlom utrpela. Vpravo - fotenie v Mníchove na dráhe 09/27 je ideálne na jar a jeseň. V lete by fotka vyzerala podobne ako tá vľavo.
 

Dostávame sa k intenzite slnka. Tá hrá pri fotení tiež veľkú rolu, hlavne z hľadiska nastavení fotoaparátu. Cez deň sa dostávam často do situácie kedy je slnko relatívne silné a väčšina lietadiel je perfektne nasvietená. Dokonca až moc . Na dnes už poväčšinou čisto bielej farbe väčšiny  lietadiel sa začne prejavovať preexponovanie záberu. Čo znamená preexponovanie a ako vzniká? Fotoaparát obsahuje radu senzorov ktoré sledujú koľko svetla sa dostáva k senzoru a na základe toho sa vyrátava doba osvitu. Problém nastane ak máme v zábere veľmi svetlý objekt ako napr. biele lietadlo a za ním tmavšie objekty ako napríklad oblohu či zem. Fotoaparát v základnom nastavení berie do svojich výpočtov svetelnosť celého záberu a vyráta priemer. Výsledkom je že fotené lietadlo je preexponované a tým stratíme množstvo detailov ktoré nám splynú do jedného bieleho celku.

 

 

Extrémny prípad preexponovania pri silnom slnku. Vľavo na preexponovanom zábere nie je nápis "Hungarian Airlines" čitateľný a zvyšok detailov splynul do jednej bielej škvrny. Vpravo fotka už pri správnych nastaveniach.
 

Preexponovanie je omnoho horšie ako podexponovanie. Podexponovaný záber vieme v postprocessingu upraviť a nestratíme žiadne detaily záberu. Preexponovaním sa nám detaily nadobro stratia a ani postprocessingom ich nezískame späť. Preexponovaniu záberu musíme teda zabrániť a máme na to dve možnosti. Prvou je zmeniť spôsob merania doby osvitu (tzv. metering mode), kedy nastavíme fotoaparát tak aby pri svojich výpočtoch bral do úvahy len menšiu časť v strede záberu. Druhou je kompenzácia expozície  (exposure compensation). Ja osobne preferujem druhý spôsob ktorý mi umožňuje znížiť expozíciu v malých krokoch (0.3 EV). Pokiaľ teda fotíte za krásneho slnečného počasia v lete, určite si nastavte Exposure variation na –0,3, pri veľmi silnom svetle až na –0,7.  Naopak, skoro ráno alebo neskoro večer  kedy fotíme pri slabšom svetle je rozumné si nastaviť EV +0,3.



Element ktorý netreba podceňovať hlavne v letných mesiacoch je vlnenie vzduchu, tzv. heat haze. Tento optický efekt môže spôsobiť že naše fotky stratia na kvalite resp. budú úplne nepoužiteľné. Tento efekt sa zväčšuje čím ďalej sme od fotografovaného objektu a čím nižšie nad zemou tento objekt fotíme. Eliminovať ho bohužiaľ nedokážeme žiadnym spôsobom len zmenou foto miesta. Treba sa snažiť dostať bližšie k fotenému objektu, pokiaľ to nejde tak treba zvoliť pozíciu na priblížení alebo pri vzlete kedy je lietadlo vyššie nad zemou a heat haze sa tak neprejavuje až tak silno. Aj vďaka vlneniu vzduchu si myslím že pre potreby spottera je objektív nad 300mm použiteľný len vo veľmi málo prípadoch.

 

Pokiaľ fotíme lietadlá v noci, tak sa nezaobídeme bez statívu. Aj v takomto prípade je vhodné myslieť na svetlo z reflektorov. Fotiť proti ich žiare nám nechá relatívne nekvalitnú a tmavú fotku. Okrem svetla reflektorov treba dbať na clonu ktorá by pri fotení v noci mala byť minimálne F8. Zabránime tým nežiadúcim reflexiam v objektíve.

 

AN12 Shovkoviy Shlyah Airlines UR-CGX_1

Vľavo - relatívne dobrá nočná fotka - no cvičenému oku neújde "flare" nad krídlom kvôli použitiu príliš nízkej clony.


Pri fotení treba dbať na niektoré základné pravidlá. Lietadlo by ste mali mať v zábere celé, nieje dobré ak sa vám doň napríklad nezmestia výškovky, smerovka resp. useknete nos alebo inú zaujímavú časť. Menej je niekedy viac a radšej si v zábere nechajte viac miesta, v postprocessingu môžete záber orezať a zvýrazniť detail ktorý chcete. Zároveň sa tým vyhnete situácii kedy máte nakrivo horizont a neostane vám priestor na patričné pootočenie záberu.

 

SkyExpress B737-500 VP-BFJ_1

Vľavo - záber má šikmý horizont a nie je miesto na jeho vyrovnanie- ak ho vyrovnáme, usekneme časť lietadla. V strede - neúmyselný crop - takúto fotku môžeme zahodiť. Fotka vpravo je crop väčšej fotky kde bolo dosť miesta na vyrovnanie horizontu a orezanie do finálnej podoby.



Čo sa týka konkrétnych motívov, tak tu sa žiadne medze nekladú, každý z nás má iný vkus. Vo všeobecnosti sa u spotterov cení záber z boku lietadla aby bolo vidieť celé sfarbenie vrátane registrácie lietadla (side on shot). Ja osobne mám rád zábery z cca 45 stupňového úhla odpredu, kedy je vidieť dobre aj vstup do motorov, no v poslednej dobe sa mi páčia aj zábery odzadu pri dosadnutí.  Z hľadiska kompozície záberu tak môžete ísť viacerými cestami – najpriechodnejšou cestou typického spottera alebo cestou kedy sa budete snažiť zachytiť záber ktorý je niečím zaujímavý, avšak hardcore spottera by asi nenadchol. V každom prípade odporúčam sledovať vždy lietadlo foťákom kým sa dá, často tak získate neočakávaný záber.

 

Nesma Airlines A320 SU-NMB_1 Austrian Airlines B767-300 OE-LAY_1 Travel Service A320 YL-LCC_1

Vľavo záber ktorý poteší oko hardcore spottera - priamo z boku, kolečko za kolečkom. Zábery vpravo sú omnoho akčnejšie a práve tým vedia zaujať.
 

V poslednej časti ktorá bude asi najobšírnejšia sa pozrieme na postprocesing fotografie vo Photoshope.

 

 

  • Zatiaľ žiadne komentáre. Buďte prvý
Ak chcete komentovať, musíte sa prihlásiť