Užitočné informácie

 

 Frekvencie:      Vzletové a pristávacie dráhy  
 ATIS 128,65  LiveATC feed    04/22   Dĺžka 2900m  CAT I
 TOWER 118,3  LiveATC feed    13/31   Dĺžka 3190m (including starter strip)  CAT IIIA
 APPROACH 120,7  LiveATC feed      
         

 

Mapa stojánok


 

 


 

Mapa letiska:

 


Úvod


Bratislavské letisko je našim najväčším letiskom - nielen plochou, počtom vybavených cestujúcich ale aj čo sa týka počtov pohybov lietadiel. Ten síce kontinuálne od roku 2008 klesá, no pri vyše 21 000 pohyboch za rok sa nájde viac ako dosť zaujímavých lietadiel, ktoré pútajú pozornosť cestujúcich, návštevníkov a hlavne fanúšikov letectva. Tie najzaujímavejšie častokrát nie sú zobrazené na stránke letiska, avšak našou snahou je zverejňovať ich na týchto stránkach aby komunita spotterov neprišla o to najzaujímavejšie čo naše letisko môže ponúknuť.

 

Po dostavbe nového terminálu je však z verejne dostupnej časti letiska takmer nemožné lietadlá pozorovať, nakoľko v novom termináli A sa nemyslelo na vybudovanie terasy. Pokiaľ teda ste na letisku samotnom, tak vašou jedinou šancou sú stojánky 31-35, kde sú pri troške šťastia odstavené lietadlá všeobecného letectva alebo menšie nákladné lietadlá ako Dornier 228 Arcus Airu alebo Antonov 26 RAF-Avie. Tieto sú poväčšinou na stojánkach odstavené a tak nezažijete vzrušenie z ich príletu alebo odletu. Pokiaľ chcete naozaj vidieť lietadlá pristávať alebo odlietať, je nutné nahodiť športovú obuv a pripraviť sa na dlhšiu prechádzku alebo na jazdu autom po nespevnených cestách. Tie vás privedú na niektorú z fotopozícií pri dráhach letiska ktoré sú popísané nižšie v tomto článku. 

 

  Volga Dnepr IL-76 RA-76511 

 

Podľa vkusu si medzi nimi môžete nájsť vhodnú pozíciu na pozorovanie lietadiel. Pred návštevou letiska odporúčame vypočuť si ATIS kde sa dozviete ktorá dráha je využívaná pre pristátie a ktorá pre vzlety. Prostredníctvom aplikácie LiveATC môžete s Vašim smartfónom počúvať aj komunikáciu veže s pristávajúcimi alebo vzlietajúcimi lietadlami a podľa toho prejsť na vhodnejšiu pozíciu pri plote. 

 

Predtým než si ich detailne popíšeme, žiadame návštevníkov aby sa pri plote letiska správali slušne a dodržiavali najmä dole uvedené pravidlá:

 

- V žiadnom prípade nepoškodzujte oplotenie areálu letiska. Ak chcete fotiť, treba si priniesť menší rebrík

- Rešpektujte zákaz vjazdu medzi osou dráhy 31 a mohylou M.R. Štefánika. Na tomto úseku je vjazd zakázaný

- Dodržujte čistotu a poriadok. Bolo by vhodné aby po Vašej návšteve letiska neostali rôzne odpadky

 

Problémy s ochranou letiska sú veľmi zriedkavé a fotografovanie lietadiel ako také nie je zakázané. Jediné známe limitácie platia v priestoroch kde sa vykonáva bezpečnostná kontrola. Pri týchto je patrične vyznačené že je fotografovanie zakázané. V prípade že Vás bezpečnostné zložky upozornia, prosíme o rešpektovanie ich nariadení. 

 


 Fotopozície


Spot 1 - "Objazdovka" dráhy 31 - západná strana

 

Asi najvhodnejšou pozíciou na pozorovanie/fotografovanie lietadiel je objazdová komunikácia areálu letiska pri dráhe 31. K nej sa dostanete najjednoduchšie z mestskej časti Vrakuňa, najprv po Leknovej ulici a potom stále rovno popri Malom Dunaji po poľnej ceste. Tá je v súčasnosti v relatívne dobrom stave, takže by nemalo byť problematické prejsť po nej autom. Dovedie Vás až k odbočke doľava na objazdovú komunikáciu, kde si môžete vybrať pre Vás najvhodnejšie miesto. Mojim najoblúbenejším miestom je pozícia až tesne pred začiatkom malého lesíka, odtiaľto môžem fotiť lietadlá priamo pri dosadnutí na dráhu . Pre fotenie ja táto pozícia vhodná v poobedňajších hodinách a je vhodné použiť malý rebrík s 3-4 stupienkami. Opätovne upozorňujem - nepoškodzujte plot!

 

Z hľadiska premávky je dráha 31 najčastejšie využívaná na pristátia pri severnom/západnom vetre a na vzlety pri južnom vetre. V posledných rokoch býva zvykom, že keď v zime  nasneží, tak sa využíva len dráha 13-31 a dráha 04-22 sa neudržiava a je uzavretá. To zvyšuje šancu, že uvidíte lietadlá nielen pri vzlete a pristátí, ale že pôjdu naozaj blízko okolo Vás po rolovačke F.

 

Na pristátia a vzlety budete potrebovať objektív 70-200mm, ideálne 70-300mm. Pre lietadlá ktoré budú rolovať po taxovačke F je ideálny objektív od 28-70mm.

 

Saudia B747-400 TF-AMQ Silk Way IL-76 4K-AZ70_1 Transaero TU-214 RA-64518_1 Russian Air Force TU-154B2 RA-85605_1

 


Spot 2 - Priblíženie na dráhu 31

 

Pokiaľ chcete fotografovať lietadlá ešte vo vzduchu, držte sa v blízkosti spotu 2. Tu si popri plote môžete vybrať miesto kde chcete fotiť - môžete ísť až do osi dráhy 31 a lietadlá budú pristávať priamo ponad vás. Je to naozaj fantastický zážitok, hlavne ak budete mať šťastie a pristávať bude nejaké väčšie nákladné lietadlo. Pokiaľ máte radi fotky lietadiel radšej viac z boku, tak predsa len ostaňte v blízkosti indikovaného spotu na mape.

 

Toto miesto je vhodné využiť rovnako ako spot 1 v poobedňajších hodinách. Hlavne v letných mesiacoch, keď sa vzduch moc vlní je vhodnejšie využiť toto miesto ako spot 1. Lietadlá sú tu ešte niekoľko desiatok metrov nad zemou a tak sa aspoň čiastočne elminimuje heat haze. Najvhodnejší je objektív v rozsahu 70-300mm.

 

 

Transaero A321 EI-VKO Cello Aviation Bae-146 G-RAJJ Europe Airpost B737-700 F-GZTD USAF C-17A 06-6164_1

 


Spot 3 - Dráha 04-22 medzi Alfou a Deltou

 

V prípade že sa využíva dráha 04-22, je poväčšinou toto miesto najvhodnejšie. Dajú sa tu fotiť lietadlá, ktoré dráhu 22 po pristátí opúšťajú po taxovačke A a zároveň aj lietadlá ktoré z dráhy 04 vzlietajú. Je na Vás, ktoré miesto medzi prahom dráhy 04 (twy D) a taxovačkou A si vyberiete. Veľmi pekné fotografie sa dajú robiť pri prahu dráhy 04 keď lietadlá taxujú na vzlet. Z tejto pozície je možné fotografovať aj lietadlá ktoré sú ťahané z paintshopu AirLivery na stojánku. Fotografovať sa dá dobre od rána do približne 15:00, kedy sa slnko prehupne za os dráhy, v zimných mesiacoch to znamená že sa tu dá fotografovať takmer celý deň.  

 

Prístup na túto pozíciu je trošku komplikovanejší - autom od spotu 1 a odtiaľ treba pokračovať po objazdovke a následne popri plote po poľnej ceste, po tej odporúčame ísť už peši. Pozor! Pri lesíku na objazdovke je silne poškodená cesta a treba ísť naozaj pomaly. Druhou možnosťou je dostať sa sem od nákupnej zóny Pharos, kde treba odstaviť auto a obísť popri plote areál letiska. Treťou možnosťou je prejsť krížom cez pole od čističky odpadových vôd vo Vrakuni. 

 

Na fotografovanie je ideálny objektív s ohniskovou vzdialenosťou od 70-300mm.  

 

DHL B767-300 G-DHLF_1 The Cargo Airlines B747-200 4L-MRK_1 WOW Air A321 TF-MOM AirExplore B737-800 OM-FEX

 

 


 

Spoty 4,5 a 6 - východná strana dráhy 31

 

 Tieto fotopozície sú na východnej strane dráhy 31 a prioritne sa dajú využiť v letných mesiacoch v ranných hodinách. Najneskôr o 11:00 to však na týchto miestach môžete zabaliť. 

 

Spot 4 je ekvivalent spotu 2, len na východnej strane. Fotografovať tu môžeme lietadlá ktoré rolujú z Foxtrotu na vzlet z dráhy 31 alebo lietadlá pristávajúce na dráhu 31. Odporúčame na tento spot prísť od Vrakune, upozorňujem že auto treba odstaviť pred zákazom vjazdu v osi dráhy 31!

 

Spot 5 je našou lokálnou špecialitou - je to spotterský kopček, ktorý bol vybudovaný za predchádzajúceho vedenia letiska a asi aj jediná vec čo kedy letisko pre komunitu spotterov urobilo. Úmysel síce naozaj dobrý, bohužiaľ, výsledok je po väčšinu roka nepoužiteľný. Dôvodom je, že väčšinu času fotíte proti svetlu - v zime je teda kopček takmer nepoužiteľný a v lete len pár hodín. Pokiaľ Vám ale nevadí že fotíte či pozeráte na lietadlá proti svetlu, tak je to asi najlepšie miesto s naozaj nerušeným výhľadom na pristávajúce lietadlá. Dobre je tu vidieť aj lietadlá vzlietajúce z dráhy 13 smerom na Most pri Bratislave. Vzdialenosť k ose dráhy je len tesne nad 200 metrov, takže najvhodnejší bude objektív v rozsahu 70-200mm. 

 

Spot 6 sa nachádza len kúsok severnejšie a podmienky na fotografovanie sú tu viacmenej rovnaké, akurát lietadlo je tu už dávno na zemi. Toto miesto navštevujem osobne veľmi zriedkavo - len keď nestíham, alebo sa mi nechce ísť pešo na spotterský kopček.

 

K spotom 5 a 6 sa najjednoduchšie dostaneme od Ivánky pri Bratislave. Auto je nutné odstaviť na parkovisku pri mohyle M.R. Štefánka, odtiaľ treba po betónovej ceste pokračovať peši.

 

Algerian Air Force IL76 7T-WIG_1 Nordwind Airlines A321 VQ-BOE_1 Nesma Airlines A320 SU-NMB_1 Antonov Design Bureau AN-124 UR-82007_1

 


 

Spot 7 a 8

 

Tieto miesta sa nachádzajú na juhovýchodnej strane dráhy 22 a prioritne sa dajú využiť pre pristátia na dráhu 22 a vzlety z dráhy 04 a to hlavne v dobe, kedy je heat haze (vlnenie vzduchu) príliš silný na to, aby sme mohli fotografovať lietadlá na zemi.  

 

Spot 7 je využiteľný len pre vzlety z dráhy 04 a dostaneme sa k nemu od parkoviska pri mohyle M.R. Štefánika.  Spot 8 je využiteľný pre pristátia na dráhu 22 a je rovnako dostupný od Ivánky pri Dunaji. Parkovať môžeme priamo na mieste na starej asfaltovej ceste ktorá vedie až k plotu letiska. 

 

Obe foto miesta sú využiteľné približne do 15:00, potom už je slnko za osou dráhy. 

 

Air Cargo Global B747-400F OM-ACA_1 Air China B747-400 B-2447_1 B707-300 Israel Air Force 272_1 B747-200F Aerospace One SX-ASC_1

 

 


 

Spot 9 - severná strana dráhy 22

 

Tento spot je asi najťažšie dostupný, avšak je jedninou možnosťou fotografovať pristátia na dráhu 22 po 15:00. Prístup je od zahradníctva na začiatku starej Seneckej cesty, hneď za zjazdom z obchvatu smerom na Ivánku pri Dunaji. Odtiaľto síce existuje poľná, napoly rozbitá cesta až k dráhe 22, avšak vstup na ňu autom nie je možný, nakoľko je tu závora, ktorá je poväčšinou uzavretá. Neodporúčame vjazd autom ani v prípade, že je závora otvorená! Mohlo by sa stať, že než odfotíte lietadlo, niekto ju zavrie a nebudete sa môcť s autom dostať von. Preto treba auto odstaviť pri závore a zvyšok cesty prejsť pešo, čo trvá približne 30 minút.

 

Odfotiť sa tu dajú poväčšinou len prílety, odlety z dráhy 22 nie sú bežné, no v čase, kedy je dráha 13-31 uzavretá pre údržbu sa tu dajú robiť nádherné fotky. Väčšie lietadlá odlietajúce z dráhy 04 sú tu ešte relatívne nízko, takže je možné ich dobre odfotiť. Malé lietadlá sú tu už príliš vysoko.

 

Objektív stačí v rozsahu 70-200mm a fotiť sa tu dá od 15:00 až do západu slnka.

 

Dubai Air Wing B747-400 A6-MMM TransAvia Export B747-200 EW-445TQ AN12 Cavok Air UR-CKL_1 Ryanair B737-800 EI-EFZ_1

 


Spot 10 - Prah dráhy 04 od "plničov"

 

Toto miesto je takým núdzovým riešením v prípade, že odlieta nejaké naozaj zaujímavé lietadlo z dráhy 04 v neskorých večerných hodinách, keď už je slnko nízko nad Karpatmi. Tu je možné odfotiť lietadlá ktoré po Delte taxujú na vzlet z dráhy 04 a tiež lietadlé ktoré vychádzajú z apronu Charlie. To zahŕňa aj lietadlá vychádzajúce z paintshopu AirLivery. V pamäti spotterov je navždy zapísané po odlete jedinej MD-11 ktorá kedy navštívila bratislavské letisko.

 

Prístup k tejto pozícií sa podstatne zjednodušil po otvorení nákupnej zóny Pharos. Autom sa sem dostaneme buď od Decathlonu alebo od budovy DHL, možnosť odparkovať je na krajnici cesty pri jednej z nevyužitých parcel.  Následne treba peši prejsť cez železničné kolaje a k plotu.

 

World Airways MD-11 N272WA_1 MD11 World Airways N272WA_1 C130 Royal Saudi Air Force 472_1 Veteran Avia B747-200 EK74799_1

 


 

Spot 11 - Letisko 

 

Ako som už spomínal v úvode, na letisku samotnom je jediná možnosť vidieť lietadlá na stojánkach 31-35 a za určitých podmienok aj na stojánkach 1, 2 a 21. Častokrát sú tu najzaujímavejší visitori v nočných hodinách, takže je vhodné vybrať sa sem aj so statívom. Na parkovisku odporúčame zaparkovať čo najbližšie k veži a odtiaľ peši prejsť k plotu pri stojánkach. Odtiaľto je vhodné fotiť cez oká plotu, fotenie s rebríkom je nepraktické kvôli žiletkovému drôtu na plote.

 

Saudia B747-400 TF-AMQ Grozny Avia Jak-42 RA-42418_1 ATR72 Quick Duck Airlines OM-AQD_1 Saratov Airlines ERJ-190 VQ-BRY

 

 

 

 



Viac článokov zo sekcie Slovakia