Ryanair tento týždeň šokoval investorov výsledkami za tretí kvartál finančného roka 2019 (okt-dec 2018), kedy dosiahol stratu vo výške 19,6 milióna EUR. Jedná sa o prvú kvartálnu stratu dopravcu od roku 2014. Dopravca zároveň zrevidoval svoj odhad zisku za celý finančný rok, za ktorý Ryanair naďalej očakáva výrazný zisk nad 1 mld. EUR, začínajú sa však množiť signály, že leteckú dopravu očakávajú ťažšie časy.

 

Výsledky Ryanairu totiž na jednej strane nezahŕňaju stratu spôsobenú spoločnosťou Lauda, v ktorej len nedávno navýšil svoj podiel na 100%. Lauda za rok 2018 vyprodukoval enormnú stratu vo výške 140 miliónov EUR. Len za uplynulý kvartál táto strata dosiahla 46 mil. EUR a napriek optimistickým vyhláseniam Ryanairu nemožno očakávať, že by sa v tomto roku nejako výrazne znížila. Na druhú stranu samotný Ryanair čelí všeobecnému poklesu cien leteniek a zároveň zvýšeným nákladom na palivo, personál a kompenzácie cestujúcich.

V tejto situácii nie je sám. Maďarský Wizzair v svojich výsledkoch za posledný kvartál roku 2018 rovnako oznámil výrazne horšie hospodárske výsledky. Kým v rovnakom období roku 2017 vykázal zisk na úrovni 14 mil. EUR, tento rok dosiahol zisk len vo výške 1,4 mil. EUR. e

Obe spoločnosti ako dôvody horších finančných výsledkov uviedli zvýšené náklady na palivo, personál ale hlavne zvýšený konkurenčný tlak na cenu leteniek. Priemerná cena leteniek u Ryanairu sa medziročne znížila o 6% a dostala sa pod 30 EUR za letenku. Podobne sú na tom aj ostatné spoločnosti ako Vueling so svojou sesterskou spoločnosťou Level, ešte horšie na tom je Norwegian, ktorému sa pre rýchlu expanziu a príliš silný konkurenčný boj nedarí vymaniť zo strát. Tie dosiahli v roku 2018 hodnotu 400 miliónov EUR a dopravca musel riešiť akútnu potrebu čerstvých financii v snahe zabrániť defaultu úverových zmluv. Predajom nových akcii si narýchlo zabezpečil ďalších 308 mil. EUR, no hodnota akcii sa dočasne prepadla až o 25%, vzhľadom na informácie že IAG nebude ďalej pokračovať v jednaniach o prevzatí Norwegianu.

Nad všetkými dopravcami zároveň vysí hrozba neriadeného brexitu. Ten by mohol výrazne skomplikovať situáciu hneď vo viacerých ohľadoch. Okrem očakávaného zníženia dopytu po letoch do Veľkej Británie by musel Ryanair či EasyJet riešiť aj otázku vlastníctva. Obe spoločnosti by totiť museli preukázať 51% vlastnícvo subjektmi v EU, pričom väčšinu akcii oboch dopravcov v súčasnoti vlastnia akcionári vo Veľkej Británii. V prípade neriadeného brexitu by tak obe spoločnosti museli obmedziť či dokonca zakázať predaj svojich akcii subjektom mimo EU a vyhlásiť ponuku na spätnú kúpu svojich akcii od akcionárov.

O tom že trh sa prehrieva a ponukaná kapacita výrazne prevyšuje dopyt svedčia nielen straty dopravcov. Viacerí hráči na trhu v posledných mesiacoch upravujú svoju stratégiu a letové poriadky v snahe tieto straty minimalizovať. K výraznejším krokom pristúpili aj České aerolínie, ktoré vyraďujú lietadlá typu ATR 42 a zmenou flotily z Airbusu na Boeing sa snažia využiť synergie s Travel Servisom. Rakúsky Anisec ktorý prevádzkuje lety pod značkou Level zrušil hneď viacero destinácii a oznámil že sa v roku 2019 vo zvýšenej miere bude snažiť koncentrovať na chartrové lety pre touroperátorov. Norwegian pre príliš vysokú zadlženosť zastavuje expanziu a snaží sa predať niektoré zo svojich lietadiel.

Všetky tieto signály znamenajú s najväčšou pravdepodobnosťou dve veci. Letecká doprava má vrchol ekonomického cyklu už za sebou a spoločnosti v najbližších rokoch môžu očakávať v lepšom prípade pokles zisku, v tom horšom výrazné straty. A tie zo sebou prinesú ďalšiu vlnu konsolidácie na trhu, primárne v podobe krachu menších hráčov. Tomu sa nevyhla tento týždeň nemecká Germania, ktorej sa nepodarilo získať čerstvé financie a 4. februára ukončila svoju prevádzku. Germania pritom s flotilou 28 lietadiel patrila k významným hráčom na nemeckom trhu. V zlej finančnej situácii sú aj viaceré ďalšie, poväčšinou regionálne spoločnosti.

Súčasná situácia tak s najväčšou pravdepodobnosťou v krátkodobom horizonte povedie k stagnácii rastu počtu cestujúcich a tento trend sa nevyhne ani slovenským letiskám. Dopravci, vrátane Ryanairu a Wizzairu, sa budú snažiť konsolidovať sieť svojich liniek a budú sa primárne snažiť dosiahnuť ziskovosť existujúcich liniek a dlhodobo stratové linky sa budú rušiť. Je pritom vysoko pravdepobné, že k škrtom príde aj u liniek z/na Slovensko.