Takzvaná globálna kríza spôsobená uzemnením Boeingov 737 Max si svoju obeť opäť vybrala v Košiciach. Írsky nízkonákladový dopravca totiž oznámil že počas platnosti zimného letového poriadku preruší prevádzku linky z Košíc na londýnske letisko Southend. Linka pritom bola prevádzkovaná len od Apríla 2019.
Posledný let by sa mal uskutočniť 26. októbra 2019. Na stránke Ryanairu je táto linka v súčasnosti je v predaji len do konca tohtoročného letného poriadku a na rozdiel od iných liniek zatiaľ dopravca nespustil predaj na leto 2020. Táto skutočnosť síce nemusí nič znamenať, no Ryanair bežne spúšťa predaj liniek so značným predstihom, aby bol schopný zaplniť lietadlá na vyše 90%. Bohužiaľ, je to zlé znamenie, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou znamená že linka budúce leto prevádzkovaná nebude.
Aj preto sme sa rozhodli na výsledky linky pozrieť trošku podrobnejšie. Podľa oficiálnych štatistík leteckého úradu Veľkej Británie linka dosahovala podpriemerné výsledky. V júni ju podľa oficiálnych záznamov využilo 3976 cestujúcich, čo by pri počte plánovaných letov znamenalo priemernú vyťaženosť cca 153 cestujúcich na jeden let, resp. 80,9%. Samo o sebe to nie je zlý výsledok - ak by sme ho porovnávali s bežnými leteckými spoločnosťami. Avšak Ryanair ako nízkonákladový dopravca dosahuje na linkách priemernú vyťaženosť vyše 95% a v porovnaní s tým je výsledok linky z Košíc do Southendu zlý. Je to aj kvôli tomu, že Ryanair sa snaží v prvom rade nízkymi cenami leteniak lietadlo zaplniť na viac ako 90%. Až potom sa pokúša zvyšovať priemernú cenu leteniek. Problém nastane, keď sa mu nedarí ani pri nízkych cenách leteniek lietadlá zaplniť. Takéto linky sú potom relatívne rýchlo zrušené. A myslíme si, že aj toto je prípad tejto linky.
Počty cestujúcich za prvé 3 mesiace prevádzky linky zatiaľ plánovačov v Ryanairi nenadchli:
Mesiac | Počet cestujúcich | Počet letov | Priemerná obsadenosť |
Apríl | 3721 | 26 | 75,7% |
Máj | 4125 | 26 | 83,9% |
Jún | 3976 | 26 | 80,9% |
Rovnako ako sme boli skeptický pri rušení letov Turkish Airlines z Istanbulu, sme skeptický aj pri tejto linke. Jedným z dôvodov je fakt, že ak by mal Ryanair problémy s nedostatkom lietadiel, tak by ich pociťoval omnoho viac teraz počas leta ako v zime. Každý rok totiž Ryanair odstaví v zime hneď niekoľko desiatok lietadiel - vo finančnom roku 2018 v zime "uzemnil" až 60 lietadiel. Na jednej strane kvôli údržbe, no častokrát je pre Ryanair výhodnejšie znížiť počet letov na niektorých linkách, alebo ich počas zimy neprevádzkovať vôbec. Stáva sa to primárne u liniek ktoré majú tak nízke príjmy, že nepokryjú ani priame prevádzkové náklady. Vtedy je lepšie odstaviť lietadlo na kanál ako s ním danú linku prevádzkovať.
Linka z Košíc do Londýna sa podľa všetkého slabými výsledkami počas letnej sezóny zaradila práve do tejto skupiny a bude zaujímavé sledovať, či ju dopravca bude v lete ešte prevádzkovať. V samotnom vyjadrení na stránke letiska sa totiž nedočítame nič o tom že by linka mala budúci rok znovu lietať. A pravdupovediac - boli by sme prekvapený ak by tomu tak bolo. Košický pokus proste Ryanairu nevyšiel. V porovnaní s Wizzairom ponúkol príliš zlý produkt - málo letov a na nie moc známe a atraktívne letisko Southend. V porovnaní s letmi Wizzairu tak Ryanair od začiatku ťahal za kratší koniec.
Návrat Ryanairu do Košíc nateraz považujeme za málo pravdepodobný a potvrdzuje sa to čo už dlhšie hovoríme. Košický trh je relatívne saturovaný a nateraz nie je veľký priestor pre nové linky z košického letiska. Je však smutné keď namiesto pomenovania reálnych ekonomických dôvodov sa tlačový odbor letiska už druhý krát v krátkej dobe odvoláva na uzemnenie Boeingov 737 Max.