Po niekoľkomesačných koaličných rokovaniach sa rakúska strana OVP a Strana zelených v závere roka dohodli na zostavení novej vlády, ktorá dnes prezentovala okrem iného svoj vládny program. Podľa očakávaní si Strana zelených presadila niektoré ekologické opatrenia, z ktorých viaceré ovplyvnia aj cestujúcich odlietajúcich z letiska Viedeň.

 

Najzávažnejšou zmenou bude zvýšenie tzv. Eko-steuer, čo sú dodatočné odletové poplatky, ktoré platili cestujúci pri odlete z ktoréhokoľvek rakúskeho letiska. Tie sa zatiaľ pohybovali na úrovni 3,5 EUR pri letoch na krátkych tratiach (väčšina letov v rámci Európy + stredomorie), 7,5 EUR pri stredne dlhých letoch a 17,50 EUR pri diaľkových linkách. Nová vláda tieto poplatky zjednotí na sumu 12 EUR, čo však znamená výrazné zvýšenie pri letoch na krátkych tratiach a zasiahne väčšinu cestujúcich.  Výrazne sa tak zvýšia ceny leteniek, čo môže spôsobiť problémy pre nízkonákladové spoločnosti Lauda, Wizz Air a Level, ktoré už teraz pre silný konkurenčný boj strácajú milióny EUR.

Nová vláda sa chce zároveň zasadiť za úpravu zdaňovania leteckého paliva na európskej úrovni. Letecké palivo je vyňaté zo zdaňovania, čo je tŕňom v oku Strany zelených, ktorá dúfa že zdanením paliva príde k úmernému zvýšeniu cien leteniek a tým pádom k zníženiu počtu cestujúcich a letov. Znížením počtu letov tak príde aj k zníženiu emisii. Táto iniciatíva však s najväčšou pravdepodobnosťou na európskej úrovni nebude úspešná. Je otázne, či v nejakej forme bude zdaňovanie leteckého paliva zavedené v Rakúsku.

Ďalšíe kroky zahŕňajú aktivity proti dumpingu - prehodnotenie incentívnej politiky viedenského letiska ako aj v oblasti pracovného práva. Práve v druhej menovanej oblasti sa strhla vlna kritiky na nízkonákladové spoločnosti Lauda a Wizz Air, ktoré rôznymi spôsobmi obchádzajú rakúske pracovné právo a z neho vyplývajúce sociálne štandardy.

Zatiaľ nie je známe od kedy budú nové sadzby odletových poplatkov platné, no treba očakávať že nová vláda v tomto smere nebude dlho otálať.  Toto zvýšenie poplatkov však samo o sebe môže viesť k výraznej redukcii letov nízkonákladových dopravcov alebo dokonca ich úplný odchod z viedenského letiska. Pre stagnujúce bratislavské letisko to môže znamenať výrazné zvýšenie šancí získať nové linky.