Strach zo šírenia koronavírusu začína reálne ovplyvňovať dopyt po cestovaní a letecké spoločnosti začínajú rátať straty. Medzinárodné združenie leteckých dopravcov IATA minulý týždeň vydalo vyhlásenie, podľa ktorého sa vďaka koronavíru znížia tržby leteckých spoločností tento rok o 30 miliárd dolárov.
Kým počas uplynulých mesiacov sa kríza dotkla primárne ázijských dopravcov, ktorí rušili spojenia s Čínou, dnes už môžeme hovoriť že pokles dopytu je globálny. Pocítili ho pritom aj európske letecké spoločnosti. Wizzair ako jeden z prvých dopravcov výrazne zredukoval svoje lety do Talianska, dnes ho nasledoval aj Ryanair s dcérskou spoločnosťou Lauda. Obaja dopravcovia zrušili či výrazne zredukovali svoje lety do Talianska a avizujú že pre pokles dopytu sú možné redukcie aj na iných linkách.
K rušeniu letov v rámci Európy sa pridávajú aj sieťový dopravcovia, ktorí už pre koronavírus museli zrušiť lety do Číny či Iránu. Nemecká Lufthansa očakáva že pre znížený dopyt bude nútená zrušiť 25% letov na krátkych a stredných tratiach, vrátane vnútroštátnych spojov v Nemecku. Ďalšie redukcie očakáva aj na diaľkových linkách. Podobné redukcie chystá aj Austrian, Swiss či Brussels Airlines. British Airways dnes oznámili že okrem liniek do Talianska plánujú redukovať aj lety do Nemecka, Francúzska a redukcie sa dotknú aj letov do USA.
Vzhľadom na znížený dopyt sa snažia letecké spoločnosti zároveň redukovať náklady. Austrian Airlines zrušil už prebiehajúce školenie pre nový palubný personál a ďalšie plánované sa pre zmenu neuskutoční vôbec. Dopravca podľa vlastných vyjadrení nový personál nepotrebuje a úplne zastavil nábor akéhokoľvek personálu. So súčasnými zamestnancami bude hľadať možnosti skrátenéj práce alebo neplatenej dovolenky. Podobné kroky zvažuje väčšina dopravcov.
Kríza spôsobená koronavírom môže mať napriek tomu likvidačné následky pre viacero dopravcov. Už dlhšie s finančnými problémami bojuje napríklad Norwegian a súčasný pokles dopytu a straty s tým spôsobené môžu byť posledným klincom do rakvy tohto dopravcu.
IATA medzičasom vyzvala regulátorov aby pozastavili platnosť pravidiel na udelovanie a stratu letištných slotov. Letecké spoločnosti totiž o sloty (časy kedy môžu na regulovaných letiskách pristáť a odletieť) prídu, pokiaľ nevyužijú aspoň 80% slovot ktoré im boli pridelené. Hodnota týchto slotov na veľkých letiskách pritom môže dosahovať desiatky miliónov dolárov.
S obrovským poklesom dopytu bojujú aj nákladné letecké spoločnosti. Už minulý rok pritom dopyt po nákladnej leteckej preprave výrazne klesal primárne v Ázii, ktorý sa vďaka zastaveniu výroby v čínskych továřňach ešte viac prepadol. V posledných dňoch sa pritom šíria správy o tom že do likvidácie smeruje britská spoločnosť Cargologic, prevádzkujúca flotilu nákladných Boeingov 747. Zle je na tom aj ruská Volga Dnepr, ktorá má problémy vyplácať platy svojim zamestnancom. Prevádzku zastavili aj slovenské aerolínie Air Cargo Global.
Na znížený dopyt po svojich službách sa musia pripraviť aj slovenský špecialisti na ACMI prenájom lietadiel - Go2Sky a AirExplore. Druhá menovaná len pred pár dňami oslávila svoje desiate výročie a plánovala výrazne rozšíriť svoju flotilu, no tá sa vzhľadom na výrazné redukcie dopytu nemusí vôbec uskutočniť. Práve naopak, nakoľko v súčanosti je viac ako dostupná kapacita lietadiel na trhu, budú musieť obe spoločnosti nútené pristúpiť k šetreniu.
V druhej vlne sa na finančný dopad musia pripraviť aj letiská a dodávatelia služieb. Rozsah strát pritom bude záležať od toho, do akej miery sa podarí zastaviť šírenie vírusu v jednotlivých krajinách a ako rýchlo sa obnoví dopyt po cestovaní. V súčasnosti však viacero faktorov naznačuje, že s obnovením dopytu po cestovaní nemožno rátať skôr ako v závere roka.