Včera opustil výrobnú halu Boeingu v Everette posledný vyrobený Boeing 747-8, ktorý bol vyrobený pre americkú spoločnosť Atlas Air špecializujúcu sa na prepravu nákladu. Po 54 rokoch tak definitívne končí výroba tohto typu. 

O legendárnom "Jumbo jet-e" sa dá napísať mnoho zaujímavých faktov, no s istotou sa dá povedať, že žiaden iný typ nespustil takú revolúciu v letectve ako práve 747-čka. V 60-tych rokoch, kedy sa Boeing rozhodol pristúpiť k vývoju tohto typu, neexistovali žiadne skúsenosti s tak veľkými a komplexnými lietadlami. Mnohé systémy a procesy bolo nutné vyvinúť, otestovať a častokrát následne úplne prerobiť alebo nájsť kreatívne riešenia. Náklady s tým spojené pritom takmer spôsobili krach Boeingu tesne pred dokončením prototypu. Žiadna iná spoločnosť v tej dobe nemala od bánk požičanú vyššiu sumu ako Boeing.

Ani po rolloute prvého prototypu nemal Boeing vyhraté. Certifikáciu typu skomplikoval napríklad aj nácvik evakuácie tak veľkého lietadla. Americký letecký úrad vyžaduje, aby evakuácia prebehla do 90 sekúnd, no prvý test trval skoro dva krát tak dlho a viedol k zraneniu viacerých dobrovoľníkov. Pri testoch boli tiež zistené vibrácie krídiel pri určitých rýchlostiach, kvli ktorým bolo nutné urobiť konštrukčné úpravy, ktoré tento problém však vyriešili len čiastočne. Málo známym faktom je, že Boeing tento problém vyriešil na pvrých verziách 747-čky nakoniec tak, že na kritické miesta umiestnil závažia z ochudobneného uránu. 

Pre letecký priemysel bol príchod dohto typu spásou aj prekliatím. Na jednej strane priniesol vysokú prepravnú kapacitu a s ňou aj nižšie náklady, no hlavne v časoch krízy mali letecké spoločnosti veľké problémy túto kapacitu zaplniť. Boeing síce prichádzal s novšími a viacej efektívnymi verziami, no v konečnom dôsledku musel akceptovať realitu - letecké spoločnosti v súčasnosti nemajú záujem o tak veľké lietadlo, so štyrmi motormi ktorých spotreba a údržba nie je efektívna. Okrem toho, s menšími Boeingmi 787 či 777 je možné obslúžiť omnoho viac destinácii ako s príliš veľkou 747-čkou. 

O najnovší Boeing 747-8i nemali letecké spoločnosti takmer žiaden záujem. Na prepravu cestujúcich ich využíva len zopár spločností a aj u nich je len otázka času kedy ich nahradia Boeingmi 787 či Airbusmi 350. Akú takú popularitu mali u nákladných spoločností, ale aj tu ich z trhu postupne vytláčajú Boeingy 777F. Staršie Boeingy 747-400 už letecké spoločnosti vyraďujú z prevádzky a pravdepodobnosť, že sa s týmto typom pri nejakom lete stretnete sa každým dňom zmenšujú. Až príliš veľa z nich totiž končí v púšti v USA odkiaľ sa do prevádzky už nikdy nevrátia. V lepšom prípade sa môžu dožiť konverzie na nákladnú verziu a predĺžiť si život o pár rokov.

Po 1574 vyrobených kusoch tak končí celá éra v letectve. 747-čky postihol rovnaký osud ako dinosaury. Sú príliš veľké, nemotorné, vyrobené v inej dobe, ktorá je už fuč a nikdy sa nevráti. A aj keď ich ešte na oblohe budeme vidieť dlhé desaťročia, je jasné, že jedného dňa v nie moc ďalekej budúcnosti budeme písať o poslednom lete, posledného Jumbo Jetu.