V nedeľu 28.októbra 2012 vstupuje, spolu so zmenou času z letného na stredoeurópsky, do platnosti nový zimný letový poriadok. Oproti letnej sezóne, kedy letisko Bratislava ožilo veľkým počtom a pestrosťou charterových letov, prinesie zimné obdobie bohužiaľ ďalší pokles letov, ktorý má u jednotlivých dopravcov rôzne príčiny. |
Nosným dopravcom zostáva samozrejme írsky Ryanair, ktorý však prichádza s ďalšou redukciou destinácií aj počtu frekvencií oproti minulej zime. Hoci letisko Ryanairu vytvára maximálne priaznivé podmienky, ekonomika (najmä nízky dopyt a vysoké ceny paliva) nepustí a ak niektoré trate dopravcovi neprinášajú očakávaný profit, vo svete low-cost dopravcov nie je problém ich zo dňa na deň zatvoriť. Tak sa v Bratislave, minimálne na túto zimnú sezónu, budeme musieť rozlúčiť s letmi do Paríža-Beauvais, Bristolu, Edinburghu a Malagy, lietať sa samozrejme nebudú ani ďalšie výsostne letné destinácie. Na tých, ktoré ostali, dôjde v niektorých prípadoch k redukcii počtu frekvencií. Zaujímavosťou je, že Ryanair po prvýkrát zaviedol akýsi prechodný letový poriadok, platný prvých 10 dní zimného obdobia, kedy bude lietať hybridnú kombináciu letných a zimných frekvencií. Po jeho skončení, od 7.novembra 2012 nastupuje štandardný zimný letový poriadok s nasledovnými frekvenciami:
· Birmingham : 2x týždenne (počas sviatkov 3x týždenne)
· Londýn-Luton : 3x týždenne (počas sviatkov 5x týždenne)
· Londýn-Stansted : 11x týždenne (počas sviatkov 13x týždenne)
· Brusel-Charleroi : 4x týždenne (počas sviatkov 6x týždenne)
· Liverpool : 2x týždenne (počas sviatkov 3x týždenne)
· Dublin : 4x týždenne (počas sviatkov 7x týždenne)
· Miláno-Bergamo : 5x týždenne (počas sviatkov 6x týždenne)
· Rím-Ciampino : 2x týždenne
K miernemu zvýšeniu počtu letov dôjde až v marci 2013, kedy budú pred koncom zimy doplnené ďalšie frekvencie na linkách do Liverpoolu a Dublinu a obnovené lety do Barcelony-Gerony. Všetky lety sú lietané samozrejme typom B.737-800.
Jediný slovenský dopravca s pravidelnou prevádzkou, Danube Wings, obmedzuje dočasne (ako sme už informovali) v období 12.november až 21.december lety do Košíc na jeden let denne v pondelok až piatok a to z dôvodu otvorenia pravidelných letov Ostrava-Viedeň. Po vianočnej prestávke a uvoľnení ďalšieho lietadla do pravidelnej dopravy by sa od 7.januára mali lety vrátiť na frekvenciu 9x týždenne, avšak v opačnom smerovaní, s lietadlom ATR-72 bázovaným v Košiciach.
Nováčik tohto roka Norwegian Air Shuttle ponechá v zime v prevádzke iba linku Oslo-Bratislava a aj na nej nebude lietať v tradične najslabšom období od polovice januára do konca februára. Lietať bude dvakrát týždenne mixom B.737-300 a B.737-800. Trať do Kodane sa tak profiluje ako sezónne letné spojenie, v pláne je jeho obnovenie opäť od začiatku letného letového poriadku 2013.
Ruská spoločnosť UTair bohužiaľ taktiež obmedzuje počet letov do Moskvy na 4 lety týždenne (streda, piatok, sobota, nedeľa), denne bude lietať iba v období od Vianoc do polovice januára, kedy Rusi tradične veľa cestujú do zahraničia. Letisko sa snaží ešte o pridanie letov v dátumoch okolo zápasov hokejovej KHL, ktoré by mohli pritiahnuť záujem fanúšikov, najmä ak by sa Slovanu v súťaži darilo. Hlavným problémom UTair-u je však prakticky nulová propagácia spojenia, ktorá najmä na Slovensku výrazne chýba a linka by mohla mať ešte oveľa väčší potenciál, nakoľko UTair ponúka výhodné ceny i množstvo prípojov v Rusku. Nasadeným typom by mal byť štandardne CRJ-200, avšak spoločnosť UTair operatívne mení typy podľa svojich prevádzkových a obchodných potrieb.
Dnes už tradičná linka spoločnosti El Al / Sun d´Or International Airlines do Tel Avivu je plánovaná aj počas zimy, avšak už v novembri sú niektoré lety zrušené a v prípade nedostatočného záujmu, ktorý napĺňajú najmä cestovné kancelárie, možno očakávať ďalšie rušenia jednotlivých termínov v slabšej sezóne. Nasadeným typom by mal byť B.737-800.
V oblasti pravidelnej nákladnej dopravy dochádza neustále k potešiteľnému nárastu prepravovaných objemov, a to najmä vďaka letom spoločnosti DHL. Až do 7.decembra je plánované nasadenie veľkokapacitného Airbusu A.300 na linke Lipsko-Bratislava a späť trikrát týždenne, avšak aj po tomto termíne možno pred Vianocami očakávať navýšenie kapacity, nakoľko ide tradične o najsilnejšie obdobie na prepravu zásielok. V počte frekvencií zostáva všetko po starom: Lipsko-Bratislava-Sofia a späť od pondelka do piatku a Brusel-Bratislava a späť od utorka do piatku.
V oblasti charterovej dopravy je cítiť krízu v eurozóne a slabší dopyt po dovolenkách. Hoci neoficiálne informácie hovoria o možnej týždňovej frekvencii letov do Hurghady so zatiaľ nešpecifikovaným dopravcom, oficiálne sa začiatkom novembra dolietajú posledné chartery do Egypta (Travel Service) a Turecka (Onur Air) a ďalšie lety neboli oznámené.