Stačí spomenúť Heathrow a hádam každý človek na svete vie, že ide o jedno z londýnskych letísk. Heathrow je najväčšie európske letisko čo sa týka počtu cestujúcich (Paríž CDG je najväčšie z hľadiska počtu pohybov) a je najväčšie na svete, pokiaľ by sme brali do úvahy len cestujúcich na medzinárodných linkách. Práve pre jeho dôležitosť v medzinárodnej preprave je to Mekka pre všetkých spotterov.
Londýn po stáročia hral dôležitú úlohu v dejinách ľudstva. V 19. storočí to bolo najväčšie mesto na svete a v súčasnosti je to stále druhé najväčšie mesto v Európe, centrum obchodu a kultúry, v ktorom žije cca 7,5 milióna obyvateľov (v metropolitnej oblasti až cca 13 mil.). Mesto týchto rozmerov generuje obrovský dopyt po letoch do celého sveta a Londýn sa zároveň vďaka svojej geografickej polohe stal aj ideálnym prestupným bodom. Letecké spoločnosti majú na výber celkovo 5 medzinárodných letísk v rámci metropolitnej oblasti – Heahtrow, Gatwick, City, Stansted a Luton, pričom celkový počet cestujúcich spolu presahuje 130 miliónov ročne. Najväčším z vyššie spomenutých letísk je Heathrow, ktorým prejde ročne cca 66 miliónov cestujúcich. Heathrow je domovským letiskom British Airways, ktoré sú najväčším dopravcom na tomto letisku, avšak takmer každý významný dopravca na svete lieta na Heathrow (s výnimkou ČSA). Londýn je výnimočný aj tým, že niektorí dopravcovia sem aj na stredných alebo krátkych tratiach nasadzujú veľkokapacitné lietadlá. To je spôsobené aj tým, že Heathrow pracuje na svojich kapacitných limitoch a získať zmysluplné sloty je takmer nemožné. Dopravcovia preto nemôžu dopyt pokryť navýšením frekvencii a tak musia nasadzovať lietadlá s väčšou kapacitou. Aj preto je návšteva tohto letiska vždy zážitkom pre každého spottera.Ako som už spomenul, tak British Airways je najväčším dopravcom, avšak silne zastúpené sú tu ďalšie dve britské spoločnosti - Virgin Atlantic a BMI. Virgin Atlantic prevádzkuje výlučne diaľkové lety s Boeingami 747-400 a Airbusmi 340-600. Mal som česť s nimi pár letov absolvovať a musím povedať, že servis majú fantastický. BMI prevádzkuje z Heathrow hlavne Airbusy a občas sa ukáže s menšími Embraermi 145. Častým hosťom je aj írsky Aer Lingus.
Nakoľko Británia mala v minulosti značné množstvo kolónií v zámorí, tak sú častými hosťami práve aj spoločnosti z nich. Hlavné husle tu asi hrá India, odkiaľ sem lieta okrem Air India aj Kingfisher a Jet Airways. Samozrejme nemôže chýbať ani austrálsky Qantas či Air New Zealand.
Spoločnosti z USA a Kanady tu vidieť priebežne počas celého dňa, aj keď hlavná vlna prilieta v skorých ranných hodinách. United, Continental, Delta, American, US Airways, Air Canada prevádzkujú lety s Boeingami 757, 767 a 777, resp. s Airbusmi A330.
Vďaka relatívne laxnej imigračnej politike sa v UK vytvorila značne silná skupina menšín z rôznych afrických krajín či z krajín Blízkeho východu. Aj vďaka tomu je v Londýne možné vidieť takmer všetky letecké spoločnosti z tejto oblasti - Kuwait Airways, Emirates (samozrejme aj s A380), Qatar Airways, Etihad, Saudia, Iran Air, Ethiopian, South African, Kenya Airways, El Al. Dalo by sa pokračovať ešte na pol strany. Rovnako pestré je zastúpenie spoločností z Ďalekého východu.
Londýn ako taký je v dnešnej dobe veľmi dobre dostupný letecky aj z Bratislavy. Ryanair lieta z Bratislavy viackrát denne, avšak jeho lety pristávajú na letiskách Luton a Stansted. Pokiaľ však vašim cieľom je spotting výhradne iba na Heathrowe, tak tieto lety neodporúčam. Presun zaberie enormne veľa času a takisto stojí nemalú čiastku, takže v konečnom dôsledku sa neoplatí. Okrem toho je lepšie ušetrený čas stráviť niekde pri dráhe fotením ako cestovaním vo vlaku či autobuse. Z Viedne je denne viacero letov priamo na Heathrow, pričom pri troške plánovania je možné kúpiť spiatočné letenky už za cca 120 EUR, pričom nie je nutné si priplácať za web check-in, batožinu či občerstvenie na palube. Ako bonus si pri pristátí hneď overíme, ktorá dráha je využívaná na pristátie. Na druhej strane, pokiaľ trávite v Londýne viac dní a fotografovať chcete aj na iných londýnskych letiskách (lebo aj také letisko ako Heathrow začne po pár dňoch nudiť), môžete lacnejšiu dopravu z Bratislavy na Stansted alebo Luton spojiť s jedným dňom aj na týchto letiskách. A aj tie majú čo ponúknuť, najmä ak vašim cieľom nie je len kvantita, ale aj niektorý špeciálny návštevník, ktorého na LHR nestretnete. K ďalším londýnskym letiskám však až niekedy nabudúce, vráťme sa späť k Heathrowu.
Heathrow má 2 vzletové a pristávacie dráhy, smerujúce presne z východu na západ – ich označenie je teda 09L/27R a 09R/27L. Z tohto dôvodu je výhodnejšia návšteva skôr v jarných alebo jesenných mesiacoch, kedy je slnko nižšie, v najvyššom lete sú spodné časti lietadiel mnohokrát tmavé, avšak na druhej strane sú zase dni dlhšie, takže výber záleží na vašich prioritách. Systém použitia dráh závisí od smeru lietania, ktorý je samozrejme závislý predovšetkým od smeru a sily vetra. Pokiaľ je vietor západných smerov, majú na LHR zavedený systém, v ktorom sa štandardne vždy jedna dráha využíva na pristátia a druhá na vzlety, pričom o 15:00 sa dráhy vymenia – ak sa dovtedy pristávalo na 27L, tak po 15:00 sa bude pristávať na 27R alebo naopak (občas sa však stane, že pristátie lietadlu, smerujúcemu k terminálom na južnej strane, povolia na 27L aj napriek tomu, že štandardnou dráhou na pristátie je v tom čase 27R). Pre spotterov je tento systém priam ideálny, nakoľko je možné veľmi dobre si naplánovať, ktoré fotomiesto bude počas dňa ideálne. Problémom sú len prílety okolo 15:00 h, nakoľko sa dá veľmi ťažko odhadnúť, či lietadlo pristane ešte na „starú“ dráhu alebo už na „novú“.
Fotomiest v okolí dráh je viacero, predtým než sa k nim dostaneme, treba sa zmieniť o výbere hotela. V okolí letiska je neúrekom hotelov, ktoré sa nachádzajú priamo na okružnej ceste okolo letiska, pričom mnohé sú za prijateľné ceny. Hádam najznámejší z nich je Renaissance Hotel, z ktorého je fantastický pohľad na dianie na ploche a pristátia či vzlety na dráhe 27R. Hotel dokonca ponúka špeciálny balíček pre spotterov, ktorým prideľuje izby na horných poschodiach s výhľadom na dráhu. Bohužiaľ hotel sa nachádza na sever od dráhy, takže celý deň sa fotí proti svetlu, čo vôbec nie je ideálne, pokiaľ svieti slnko. No a fotiť cez okno tiež nieje ideálne. Toto je rovnaké aj v okolitých hoteloch (napr. Holiday Inn), avšak ich výhodou je, že sú hneď pri zastávke autobusu, ktorý chodí po okružnej ceste a takisto aj v blízkosti McDonald´s, takže hladom neumriete napriek cenám stravy v hoteloch. Treba podotknúť, že autobusy londýnskej mestskej dopravy sú v rámci presne vymedzeného areálu letiska bezplatné. Alternatívou je hotel Jurys Inn, ktorý sa nachádza len kúsok od stanice metra Hatton Cross. Tento hotel je zároveň len pár minút chôdze od fotomiest na priblížení pre dráhy 27L a 27R, ktoré sú najčastejšie využívané na pristátia. Pokiaľ hľadáte lacnejšie ubytovanie, odporúčame hotely v mestečku Feltham, ktoré je ľahko dostupné niekoľkými linkami autobusov z Hatton Cross, ktorými sa dostanete priamo aj na všetky fotomiesta. Cesta trvá len niekoľko minút a v mnohých prípadoch musíte autobus tak či tak použiť, navyše lístok na autobus (či už jednorazový alebo predplatený na isté obdobie) je pomerne lacný, v porovnaní s úsporou na bývaní. Zaujímavosťou je, že v týchto hotelíkoch mnohokrát pracujú aj Slovenky alebo Češky.
{mosmap zoom='18'|mapType='Satellite'|kml='http://www.planecrazy.sk/maps/LHR.kml'}
Fotopozície pri dráhach 27L a 27R
Kúsok od stanice metra Hatton Cross sa nachádza hádam najznámejšíe fotomiesto pre spotterov – Myrtle Avenue, presnejšie povedané trávnatá plocha na jej konci. Dostaneme sa k nemu po krátkej ceste po Great S W Road, z ktorej odbočíme doľava priamo na lúku. Lietadlá tu lietajú naozaj blízko a naozaj nízko. Tomu treba prispôsobiť aj objektív – netreba tu žiadne veľké zoomy, skôr objektívy v rozsahu 70-210mm. Pri veľkých lietadlách typu B747 či A380 vám aj 70mm objektív bude príliš veľký a skôr by ste využili objektív 28-135mm alebo podobný. Parčík na Myrtle Avenue má aj pár nevýhod – vo výhľade zavadzajú stromy a budovy, takže lietadlá vídíte pomerne neskoro a máte krátky časový rozsah na zaostrenie a odfotenie lietadla. Práve pre tieto nevýhody ja osobne nemám toto fotomiesto rád.
Osobne preferujem miesto, ktoré sa nachádza kúsok ďalej od Myrtle Avenue. Z Hatton Road odbočíme doľava asi 50 metrov za Myrtle Avenue, kde sa nachádza lokálny futbalový klub, pričom z jeho plochy je ideálny pohľad na lietadlá na priblížení na dráhu 27L. Okrem toho, že vidieť 3-4 lietadlá na priblížení počas takmer celej doby, tak hlavne vo finálnych momentoch priblíženia vo fotení nebránia žiadne prekážky. Priestor klubu je súkromný pozemok, takže ste odkázaní na zhovievavosť vlastníkov klubu, avšak ja som sa nikdy s problémami nestretol. Na oboch týchto miestach je svetlo lepšie poobede, avšak aj skoro ráno sa dajú robiť nádherné zábery pristávajúcich lietadiel a pri troške šťastia sa dá fotiť veľmi efektná kondenzácia na krídlach lietadiel. Z opačnej strany Great S W Road sa dá prípadne urobiť niekoľko akčných záberov vzlietajúcich widebodies (hlavne A380, A340 a B747) v prípade vzletov z dráhy 09R, menšie lietadlá sú už príliš vysoko.
Pokiaľ sa na pristátia využíva dráha 27R, tak je to s fotením trochu problematickejšie. Fotky sa dajú robiť z okružnej cesty od plotu, kde sa ráno dajú fotiť aj lietadlá čakajúce na vzlet z dráhy 27R. Toto miesto však je trochu problematické, nakoľko vás môže z tohto miesta vykázať polícia. Alternatívne sa dá využiť parčík na Waye Avenue, kde však treba rátať s tým, že je potrebný trochu lepší objektív, ideálne okolo 300mm a lietadlá sú trochu vyššie. Vybrať si môžete aj ktorékoľvek miesto pozdĺž Eastern Perimeter Road, záleží len na vašom vkuse, niekedy je však treba dávať pozor na lampy, ktoré sa nachádzajú v pravidelných vzdialenostiach a musíte si zvyknúť fotiť medzi nimi.
Fotopozícia pri dráhe 09L
Pokiaľ fúka vietor prevažne východných smerov, používa sa smer 09, vtedy však neplatí pravidlo o striedaní dráh, o 15:00 teda nič nemusíte meniť. 95% všetkých pristátí je v takom prípade na severnú dráhu 09L, len niektoré lietadlá (napr. Qantas, United/Continental alebo Delta) pristávajú, pokiaľ to intenzita vzletov dovoľuje, na južnú dráhu 09R, z ktorej sú taktiež realizované všetky vzlety. V takom prípade nám významne pomohla výstavba diaľničného privádzača k novému Terminálu 5, pretože z jej svahu možno veľmi pohodlne fotiť lietadlá pred pristátím na dráhu 09L. K Terminálu 5 sa dostanete napríklad niektorým z mestských autobusov (napr. 490) a odtiaľ pokračujete pešo severným smerom popri plote, mierne doľava hore na kruhový objazd a cez neho priamo pár metrov ponad Starwell Moor Road mostom až na trávnatý svah vedúci z diaľničného privádzača dole na lúku. Nakoľko svah je pomerne vysoký, máte lietadlá v primeranej výške „ako na dlani“. Na tejto pozícii musíte rátať s tým, že vám niektoré vyššie menované lietadlá utečú na južnú dráhu, alebo sa cielene presuniete v čase očakávaného príletu do oblasti priblíženia k RWY 09R, tu však nemáme odskúšané žiadne pozície. Na rozdiel od pozícií v smere 27, tu je svetlo lepšie predpoludním a na obed, čím neskôr popoludní a večer, tým viac svieti slnko odzadu.
Jediným negatívnym faktorom je, že premávka je relatívne monotónna, neprekvapí vás tu nejaký neplánovaný cargo let, či charter. Sloty pre takéto lety takmer nie sú dostupné a tak sa viacmenej dookola striedajú rovnaké lietadlá rovnakých leteckých spoločností deň čo deň. Napriek tomu je Heathrow fantastické letisko a určite stojí za pár dní vášho fotografovania. Ak sa k tomu ešte šťastnou náhodou pridá aj pekné počasie, určite budete spokojní.
Maroš Marko a Peter Pšenica