V júni 2010 moja cesta viedla na sever Nemecka, do Berlína a Hamburgu. Nemecko ako celok je obľúbenou destináciou spotterov z našich končín, avšak Berlín a Hamburg určite nepatria medzi najvyhľadávanejšie letiská. Napriek tomu sa ich návšteva môže vyplatiť, najmä ak vám ide skôr o kvalitu ako o kvantitu, lebo stovky nových záberov si z týchto letísk neprinesiete, avšak môžete tu vidieť lietadlá, ktoré inde stretnete len ťažko.
Berlín ako hlavné mesto Nemecka by na prvý pohľad malo disponovať letiskom svetového významu. Bohužiaľ, súhrou historických okolností, najmä rozdelením Nemecka na dva štáty po druhej svetovej vojne, to tak nie je. Po zjednotení Nemecka v roku 1990 sa síce Berlín stal opäť hlavným mestom, avšak historický vývoj sa nedá zvrátiť jedným administratívnym rozhodnutím. Nakoľko vyše 40 rokov bolo toto mesto rozdelené na východnú (sovietsku) časť a západný Berlín (ktorý vznikol spojením bývalého amerického, britského a francúzskeho sektora), poznačilo to aj jeho leteckú dopravu.
Berlín bol aj v minulosti hlavným mestom Nemeckej demokratickej republiky a jeho letisko Schönefeld bolo ľahko dostupným cieľom aj pre nás, avšak okrem rozľahlej terasy neposkytovalo nič mimoriadne. Jeho západná časť bola síce súčasťou Nemeckej spolkovej republiky, avšak vzhľadom na jeho izolovanosť slúžil Bonn ako hlavné mesto krajiny a sídlo vlády a Frankfurt sa vyprofiloval ako hlavná základňa Lufthansy a prestupové letisko Nemecka. Táto izolovanosť na v plnej nahote ukázala koncom 40.rokov, keď Sovietsky zväz odrezal všetky pozemné prístupové cesty do západného Berlína a spojenci boli nútení všetky zásoby pre veľké mesto dopravovať letecky, čoho dôsledkom bol legendárny letecký most, smerujúci predovšetkým na vtedajšie hlavné letisko Tempelhof.
V roku 1960 sa začala prevádzka na novom hlavnom západoberlínskom letisku Tegel, bývalej vojenskej základni. Až do jesene 2008 pokrývali Tegel aj Tempelhof potreby západného Berlína, po zjednotení krajiny sa k nim pridal aj Schönefeld, takže mesto bolo unikátne tým, že disponovalo 3 letiskami, ale ani na jednom nebola „poriadna“ prevádzka. Po siahodlhých politických debatách a referende bolo letisko Tempelhof v októbri 2008 napokon uzavreté a jeho prevádzka sa preniesla na zvyšné dve. Až do otvorenia nového veľkoletiska Berlin Brandenburg International Airport (BBI), ktoré je plánované najnovšie na jún 2012 (opäť po odkladoch) budú Tegel a Schönefeld obe slúžiť nemeckému hlavnému mestu. Zatiaľčo Tegel bude v danom okamihu zatvorený, v prípade Schönefeldu sa prevádzka vlastne len prenesie o pár stoviek metrov južnejšie, nakoľko BBI je budované práve v tesnej blízkosti bývalého východonemeckého letiska a bude využívať jeho južnú dráhu ako budúcu severnú dráhu BBI.
Letisko Tegel sa nachádza na severozápadnom okraji mesta a je dobre dostupné autom i MHD. Aj keď v jeho okolí by sa určite dali nájsť pozície, kde možno vyfotiť lietadlá vo vzduchu pred pristátím, kroky spottera asi zamieria inam. V minulosti sa medzi domami v bývalej kolónii francúzskych vojakov na východnej strane letiska nachádzala dobrá pozícia, kde sa dali fotiť lietadlá predpoludním na rolovacej dráhe, avšak toto miesto bolo pred pár rokmi zakryté drevenou stenou. Dnes môže francúzska kolónia slúžiť ako najbližšie miesto na zaparkovanie vozidla bez poplatku, pretože za 15-20 minút ste odtiaľ pešo až v termináli, čím sa vyhnete drahému parkovaniu na letisku. Kroky spottera však zrejme povedú na krásnu, veľkú, otvorenú terasu, ktorá sa nachádza na streche terminálu. Vďaka šesťuholníkovému tvaru a jej dĺžke po celej streche terminálu sú z nej veľmi dobré možnosti fotografovať lietadlá na rôznych pozíciách, a to najmä v predpoludňajších hodinách.
Tegel disponuje dvomi paralelnými dráhami 08/26, pričom bližšia a kratšia 08R/26L sa spravidla používa na vzlety a vzdialenejšia a dlhšia 08L/26R na pristátia (paradoxne). Vzlety diaľkových liniek, ako aj všetky pohyby lietadiel, smerujúcich na vládny apron na severnej strane letiska, sú spravidla na vzdialenejšej 08L/26R, čo je pre fotografa horšie. Z terasy však možno fotiť predovšetkým lietadlá pohybujúce sa po aprone od gatov alebo ku gatom, a to v rôznych polohách z celej terasy, takže spotter sa niekedy aj dosť nachodí, terasa je skutočne veľká. Mimochodom vstup na ňu stojí 2 EUR (lístok platí počas celého dňa) a musíte prejsť bezpečnostnou kontrolou, ktorá však nie je až tak striktná ako pre cestujúcich.
Bohužiaľ prevádzka na letisku Tegel je tvorená prevažne európskymi sieťovými dopravcami, pričom najväčší podiel má samozrejme Air Berlin (ten aj s A330) a Lufthansa. Z diaľkových liniek sa tu objavujú iba Delta Air Lines a Continental Airlines, ďalej Qatar Airways a potom dve najväčšie lákadlá: Hainan Airlines a Mongolian Airlines. Práve kvôli nim sa na Tegeli oplatí zastaviť. Má to však svoj háčik: Hainan Airlines (s A330) lieta až v neskorých popoludňajších hodinách a používa stále rovnaký gate, takže prakticky nie je možnosť si ho odfotiť kvalitne so slnkom. Mongolian Airlines (s B737-800) zas uvažoval o presune letov do Frankfurtu, avšak zatiaľ sa neuskutočnil. V lete môžete mať šťastie na nejaké charterové lety, prípadne na nasadenie väčšieho typu na linke Mongolian Airlines (či už vlastný A310 alebo napr. prenajatý A330 ako v júli-septembri 2010). Ako celok je letisko Tegel príjemným letiskom na strávenie jedného dňa (najlepšie nedeľa), avšak nepočítajte tu s obrovskou prevádzkou a hlavne zabudnite na widebodies.
{mosmap zoom='14'|mapType='Satellite'|kml='http://www.planecrazy.sk/maps/SXF.kml'}
Letisko Schönefeld na juhovýchod od Berlína slúži dnes predovšetkým low-cost a niektorým charterovým letom, okrem toho odtiaľto lietajú všetky lety do Izraela a viacero východoeurópskych dopravcov. Najväčší podiel letov majú easyJet, Germanwings a Ryanair, ale častými hosťami sú aj Norwegian, Aeroflot a ďalší. Aj Schönefeld disponuje terasou, tá je však nešťastne situovaná severne od apronu, takže prakticky s výnimkou letných večerov neposkytuje spotterovi za slnečného počasia potrebné zázemie. Okolie letiska bolo počas mojej poslednej návštevy obrovským staveniskom (BBI), takže vyznať sa a trafiť na niektoré miesta je viac než náročné a takmer všetky fotopozície z minulosti padli za obeť výstavbe BBI. Na strane RWY 07 sa nachádza jedna pozícia na juh od približovacích svetiel dráhy, môžete si vybrať miesto podľa vašej chuti. Na severnej strane, v prípade zamračeného počasia alebo neskoro popoludní a večer možno fotiť z násypu pozdĺž diaľnice A96a. Na strane RWY 25 som našiel jedno jediné miesto na juh od smeru priblíženia k dráhe, na cestnom moste súbežne s diaľnicou A113 (nie na diaľnici samotnej), avšak cesta naň bola veľmi zložitá cez spleť miestnych ciest. Po dokončení letiska BBI sa mnohé v okolí zmení, ostáva dúfať, že aj spotteri tu nájdu svoje miesta.
Počas mojej návštevy som sa na jeden deň vybral aj do Hamburgu. Jeho hlavné letisko Fuhlsbüttel je bežným stredne veľkým letiskom, ktoré pre mňa nie je ničím výnimočné. Navštívil som ho 2-3x v minulosti, ale po „vybavení“ terasy hustým pletivom, kde si spotter pripadá ako vo väzení a obmedzuje to fotografické možnosti, a po zatvorení jej časti blízko prahu dráhy 23, už ho viac nenavštevujem. Samozrejme, aj tu sú v okolí letiska pozície, kde sa dajú vyfotiť pekné zábery, ale prevádzka je zložená predovšetkým z bežných európskych dopravcov a charterových letov, takže ma veľmi neláka. Ak by ste mali naozaj veľké šťastie, môžete vyfotiť niektoré z lietadiel, ktoré smerujú do/z hangárov Lufthansa Technik, ktorá tu vykonáva revízie a zástavby VIP interiérov, avšak tieto pohyby sú veľmi zriedkavé. Ja som skôr zameraný na kvalitu ako na kvantitu, preto moje kroky už asi piatykrát smerovali na letisko v okrajovej štvrti Finkenwerder, ktoré je továrenským letiskom firmy Airbus.
Hneď na úvod zdôrazňujem, že spotter, ktorý baží po stovkách záberov, by sem chodiť nemal, lebo v tom najlepšom prípade budete odchádzať s 5-7 vyfotenými lietadlami, avšak ak nebudete mať priam smolu, pôjde o zábery lietadiel, ktoré inak v Európe ťažko uvidíte. Firemné letisko disponuje jedinou dráhou 05/23, ktorá bola nedávno predĺžená pre potreby vzletov a pristátí A380, ktoré sa v Hamburgu tiež vyrábajú. Okrem nich tu máte možnosť vidieť hlavne A319 a A321, avšak častými hosťami sú aj A320, ktoré sa síce kompletujú v Toulouse, avšak mnohé z nich dostávajú vnútorné vybavenie práve v Hamburgu. Nečakajte tu A330 alebo A340, tie možno vidieť výhradne vo francúzskom závode, avšak ku každodennému koloritu patria aj 1-2 lety Belugy a zamestnanecký „shuttle“, ktorý momentálne zabezpečuje OLT s Fokkerom 100. V minulosti ho lietal napr. aj Hamburg International s B737, takže bolo veľmi zaujímavé vidieť hlavného konkurenta na firemnom letisku Airbusu.
Vzhľadom na orientáciu dráhy sa najlepšie fotky dajú robiť ráno a predpoludním, svetlo je akceptovateľné cca do 15:00 h. V prípade lietania v smere RWY 05 máte možnosť sa neskoro popoludní alebo večer (v lete) presunúť pozdĺž plota okolo prahu dráhy na opačnú stranu (nedá sa tam však nikde zaparkovať), v prípade lietania v smere RWY 23 táto možnosť nie je. Avšak najlepšou pozíciou je umelo vytvorený „vyhliadkový kopček“ západne od Delivery Center, ktorý disponuje vlastným bezplatným parkoviskom, je vyvýšený oproti terénu a má niekoľko lavičiek a drevenú ohradu. Alternatívou môže byť prírodný kopec za cestou, len niekoľko desiatok metrov juhozápadne, ktorý je od dráhy trochu ďalej a ste viac vyvýšení, avšak treba sa tam brodiť trávou. Na opačnej strane letiska, v prípade používania smeru RWY 23, som v minulosti fotografoval z kopca na konci obce Finkenwerder, na rohu cesty, ktorá obchádza výrobný závod, avšak v júni 2010 bolo toto miesto bohužiaľ obohnané plotom a neviem, či ide o dočasné alebo trvalé zneprístupnenie tohto miesta, čo by bola škoda. Údajne existuje aj pozícia ďalej smerom na severovýchod, niekde v zátoke pri prahu dráhy 23, avšak tú som doposiaľ nevyskúšal, lebo som ju nepotreboval. Ak aj uvidíte nejaké zaujímavé lietadlo stáť niekde pred Delivery Center a budete si myslieť, že ho vyfotíte z veľkého zamestnaneckého parkoviska, na to zabudnite, cez vrátnicu vás nepustia aj keď budete akokoľvek prosiť, je to súkromný pozemok Airbusu. Poznámka na záver: Do Finkenwerderu treba určite prísť počas pracovného dňa, v nedeľu sa nelieta vôbec, v sobotu údajne iba v minimálnej miere (nemám vlastnú skúsenosť).
{mosmap zoom='14'|mapType='Satellite'|kml='http://www.planecrazy.sk/maps/XWF.kml'}
Musím povedať, že aj keď v prípade tohto výletu nešlo o top atraktívne spotterské destinácie, priniesol do mojej zbierky zaujímavé fotky lietadiel, ktoré inde nemáme veľmi šancu vidieť, takže ho môžem len odporučiť. Zároveň by som sa chcel ospravedlniť za to, že priložené mapky Google nezodpovedajú v oboch prípadoch súčasnej realite, ale novšie jednoducho nie sú na Google Maps k dispozícii, tak rýchlo sa situácia na oboch miestach vyvíja (v prípade Finkenwerderu prosím ignorujte cestu naprieč závodom, tá je už dávno zrušená a vedie okolo celého podniku – to boli časy, keď ešte pozdĺž celej dráhy bol vysoký prístupný trávnatý násyp a na ceste boli závory, cez ktoré z času na čas ťahali alebo rolovali lietadlo medzi Delivery Center a dráhou alebo lakovňami – bohužiaľ, tieto časy sú už preč a pohľad na zastaralú mapku Google vyvoláva iba nostalgické spomienky). Avšak všetky zakreslené pozície sú umiestnené tam, kde sa skutočne nachádzali v júni 2010.
Napísal: PeterP