Počas minulého týždňa sme sa s PetromP vybrali po dlhšej dobe opäť do Mekky všetkých spotterov - na londýnske letisko Heathrow. Počas 4 dní sme si tak užívali spoločnosť stoviek lietadiel, ktoré prelietali tesne pred nami a nakoľko počas celej doby bolo slnečno alebo aspoň tlmené slnko, nebola ani núdza o patričné úlovky.
Nakoľko náš trip report s detailmi fotopozícií sme už zverejnili dávnejšie, tentokrát to bude len fotoreport s výberom toho najzaujímavejšieho čo sa za 4 dni na Heathrow ukázalo.
Začneme pri domácich dopravcoch. Prím samozrejme hrá British Airways, ktorý pre nás však bol zaujímavý len jediným typom - Boeingom 777-300, ktorý od našej poslednej návštevy do flotily British Airways pribudol. Dnes už ich lieta hneď niekoľko kusov, takže nebola núdza o príležitosti toto lietadlo odfotiť. Zaujímavé boli aj lietadlá Virgin Atlantic, nakoľko pár z nich už lieta v nových farbách s veľkým nápisom na trupe. Šťastie sa na nás usmialo aj v posledný deň, kedy sa objavil aj Boeing 747 v alternatívnom sfarbení. Od BMI nás potešila návšteva B757, ktorá lieta len pár dlhších liniek ako napríklad do sýrskeho Damašku.
Spomedzi dopravcov z Ameriky (či už Severnej alebo Južnej) nás až tak veľa prekvapení nečakalo. Potešil nás TAM, ktorý pravidelne prilietal s B777-300, avšak ukázala sa aj A330 v špeciálnom sfarbení. U ostatných dopravcov nás prenasledovala smola - American Airlines prišiel s B777 v sfarbení Oneworld príliš skoro ráno, kedy ešte svetlo nebolo ideálne a jediná B777 s ružovou stuhou pristála zrovna na druhej dráhe. Novinkou - aj keď len menšou - boli lietadlá v sfarbení Continentalu, avšak už s nápisom United. Potešila snáď už len Delta vo farbách SkyTeamu, aj keď sa opakovala celé tri dni za sebou, zatiaľčo túžobne želaná B767-400 v ružových farbách na podporu boja proti rakovine nás opäť veľkým oblúkom obišla.
Spomedzi afrických dopravcov sme toho príliš neočakávali, takže ani veľké prekvapenia sa nekonali. Ja som sa konečne dočkal B777 Kenya Airways, B767 a A321 Royal Air Maroc a potešila aj B777 Egypt Air v nových farbách ako aj A330 vo farbách Star Alliance. Aj keď A340 South African Airways je na Heathrow bežným hosťom, tak pristátia aj vzlety sú za veľmi zlých svetelných podmienok, takže ich fotky sú len dokumentačné, rovnako ako aj A340 Air Mauritius či B767 Air Seychelles.
U ázijských dopravcov to bolo podstatne zaujímavejšie. JAL predviedol B777-300 v štandardných farbách, v sfarbení Oneworld ako aj v špeciálnych zelených "Eco" farbách. Mňa za nádherného svetla potešil B747 Cathay Pacific ako aj Cathay Pacific Cargo. Pakistan International sa ukázal v dvoch verziách sfarbenia s B777-300, ďalej s B777-200 a dvakrát dorazil aj s Airbusom A310. Biman Bangladesh nedávno vrátil prenajaté B777, ich DC-10 do Európy nesmú a tak priletela len staručká A310. Škálu dopravcov dopĺňali dopravcovia z Indie (Air India s B777, Jet Airways s B777 a Kingfisher s A330) či Air China s A330.
Potešila ma aj návšteva A330 a A340 SriLankan Airlines za naozaj pekného svetla. Smolu som mal s Qantasom. Prílet A380 bol bohužiaľ vždy príliš skoro na to, aby sa dal normálne odfotiť a tak počas dňa prilietali len s B747. V pondelok sa však ranná linka omeškala a prílet o 9:20 už bol za celkom dobrých svetelných podmienok - nanešťastie však opätovne pristával na druhej dráhe. Od Qantasu sme zaznamenali aspoň B747 v sfarbení Oneworld, ktorá nás celkom potešila. Air New Zealand na svojich linkách do Londýna už nasadzuje len Boeingy 777, ktoré nám síce v archíve chýbali, no radšej by sme uvítali aspoň jeden let s B747.
Najpestrejšia bola návšteva lietadiel z Blízkeho východu. V štandardných farbách ma potešila B777 Saudia a El Al s B777 a B747. Kuwait Airways sa ukázal s B777, A300-600 a A340. Airbus 340-600 Etihad sa predviedol aj vo farbách F1 ako aj štandardných farbách (rovnako ako verzia -500). Mňa potešil aj A300 Iran Air a tiež A380 Emirates.
Okľukou sa vraciame späť do Európy. Turkish Airlines poslal len A330 a A340 v štandardných (starých) farbách, čo nás dosť sklamalo. Aegean Airlines je po odchode Olympic Airlines z Heathrow jediným dopravcom z Grécka a pre nás bol zaujímavý hlavne s A320, na ktorých má rôzne nálepky. Bulgaria Air sa ukázala s A320 v nových farbách, čo nás potešilo rovnako ako návšteva B767 Transaero, ktorý mi chýbal do zbierky. V sobotu sa predviedli aj ďalší zástupcovia z krajín bývalého ZSSR - B757 Air Astana a Turkmenistan.
U európskych dopravcov nás zaujímali hlavne retrojety a špeciálne sfarbenia, pričom sme hlavne dúfali, že sa nám podarí odfotiť retrojet Aer Lingus. Bohužiaľ tento pre technickú poruchu skončil v Lisabone, kde stál takmer týždeň a do letovej prevádzky sa vrátil až v nedeľu. V pondelok sa síce v Londýne ukázal, no príliš skoro ráno a tak fotku máme za veľmi zlého svetla. Potešil nás retrojet B737 KLM ako aj KLM B737-900 SkyTeam, SAS MD-80 vo farbách Star Alliance. LOT prevádzkoval značnú časť letov s B737 vo farbách LOT Charters, Contact Air F100 ako aj TAP s A320 sa ukázali viackrát vo farbách Star Alliance a Iberia s A320 Oneworld.
Na záver poďme k najzaujímavejším visitorom, ktorí nás prekvapili. V prom rade nás potešil Boeing 737-200 Aviogenex. Síce sfarbenie tohoto lietadla sa nedá nazvať inak ako biela smrť, no vidieť "dvojstovku" v Európe dnes nie je tak jednoduché. Druhým prekvapením bol VIP B747-400 United Arab Emirates, ktorý prišiel podvečer v piatok už za troškku horšieho svetla. Na záver dve najväčšie lahôdky - VIP B727 Bahrainu a B747SP Qataru. Hlavne B747SP nás potešil a považujeme ho za highlight nášho tripu.
Na záver ešte sumár našej cesty - 4 dni na Heathrow s ubytovaním a letenkou nás vyšiel vďaka vynikajúcej akcii na letenky u BMI/Austrian na cca 180 EUR na osobu. Počas 4 dní som vyfotil neuveriteľných 1600 záberov čo predstavuje cca 30 GB dát. Pokiaľ vás teda tento fotoreport inšpiroval, tak si môžete prečítať náš detailný report s fotopozíciami a môžete sa pustiť do plánovania cesty - Heathrow vždy za návštevu stojí.