Užitočné informácie
Frekvencie: | Vzletové a pristávacie dráhy | |||
ATIS 122,95 | 11/29 Dĺžka 3500m | |||
TOWER 119,4 | 16/34 Dĺžka 3600m | |||
APPROACH 128,2 | ||||
Mapa stojánok
Mapa letiska:
Úvod
Viedenské letisko je najväčšie Rakúske letisko a zároveň najväčším letiskom v stredoeurópskom regióne. Každý rok ho využije vyše 22 miliónov cestujúcich, čo je takmer dvojnásobok počtu cestujúcich napr. na letisku v Prage. Aj vzhľadom k tomuto číslu je možné očakávať počas celého dňa relatívne hustú a rozmanitú prevádzku. Letisko je základňou domácich Austrian Airlines ktorá je členom Lufthansa Group ako aj dcérskej spoločnosti Air Berlin - Niki. Tieto dve spoločnosti dokopy prepravia približne 60% všetkých cestujúcich a tvoria aj gro prevádzky na letisku vo Schwechate. Spomedzi zvyšných 40% sú najväčšími spoločnostami nemecká Lufthansa či Air Berlin, nasledované Germanwings či švajčiarskym Swiss. Napriek tomu môžeme povedať, že zvyšok prevádzky stojí stále za to a aj kvôli tomu sa letisko v Schwechate stalo pre slovenských spotterov druhým domovským letiskom.
Tomu napomáha aj to, že je vzdialené len cca 50 km od Bratislavy čo umožňuje veľmi jednoduché a aj lacné výlety. Viedenské letisko je fanúšikom letectva naklonené a snaží sa poskytnúť im relatívne dobré podmienky a umožniť im dostať sa k lietadlám čo najbližšie. Priamo na letisku môžete využiť novú terasu na streche terminálu 3 a letisko pravidelne organizuje túry po letisku zo svojho centra pre návštevníkov - Visitair. Letisko sa snaží výsť v ústrety komunitám spotterov aj ďalšími spôsobmi - vybudovalo po konzultácií so spottermi malý kopček pri dráhe 16/34 a zároveň na plote pripravili otvory cez ktoré je možné pohodlne prestrčíť aj väčší objektív. Nedochádza tak k poškodzovaniu plotu, ktoré ešte stále vidno napr. aj v Bratislave. Úzka spolupráca existuje aj medzi letiskom a združením Flughafen Freunde Wien.
Z pohľadu spottera je viedenské letisko možné teda považovať za naozaj spotter friendly. Fotopozície sa dajú považovať za naozaj dobré, no na niektoré z nich je nutná dlhšia prechádzka. Polícia spotterov toleruje a poväčšinou sa k ním správa priateľsky. Dodržiavať treba hlavne zákazy vjazdu na komunikácie okolo letiska a tiež neblokovať pri parkovaní cestu. Problematickou zónou je časť južne od dráhy 11/29 počas jej celej dĺžky. Hlavne v čase okolo obeda sa v tejto oblasti sprísni kontrola, lieta nad ňou policajný vrtuľník a stretnete časté hliadky polície. Je možné že počas tohoto obdobia Vás z tejto časti vykážu, čo treba patrične rešpektovať a nariadenie opustiť oblasť uposlúchnuť.
Hovorí sa - všetky cesty vedú do Ríma, no tu platí - všetky cesty na Schwechat začínajú vo Fischamende. Po tom, čo dorazíte do tejto malej obce v tesnej blízkosti letiska, musíte už len správne odbočiť podľa toho na ktoré foto miesto smerujete. Detaily kde a ako odbočiť nájdete pri konkrétnom foto mieste.
Predtým než sa na letisko vyberiete, odporúčame podrobne zvážiť ktoré foto miesto bude počas návštevy najvhodnejšie. Vzhľadom na veľkosť areálu je presun trošku viac komplikovaný a hlavne zdĺhavý. Letisko vo Viedni disponuje dvomi dráhami - 11/29 a 16/34. Podľa vetra sa prevádzka na týchto dráhach môže relatívne skomplikovať. V prípade severného či severozápadného vetra je situácia vcelku prehľadná a pristátia sú len na dráhu 34 a vzlety poväčšinou z dráhy 29. Pri tejto konfigurácií sa v čase špičky vzlieta aj z dráhy 34. V prípade južného či východného vetra sa premávka komplikuje a na pristátia sú využívané dráhy 11 aj 16, pričom prichádza k častým zmenám - niekedy sú využívané obe dráhy, niekedy len jedna z nich. Môže sa teda veľmi ľahko stať, že čakáte na pristátie lietadla pri prahu dráhy 11 a zrazu na pristátia začnú využívať len dráhu 16. No kým sa presuniete, je opätovne využívaná na pristátia len dráha 11. Aj preto je návšteva viedenského letiska za južného vetra skôr lotériou a spotteri preferujú dni kedy prevláda severný vietor a s ním aj väčšia istota, že lietadlo ktoré je zaujímavé pristane tam kde ho čakáme.
Na pamäti treba mať ešte limitácie spôsobené hlukovými obmedzeniami. Pokiaľ to poveternostné podmienky dovoľujú, je ráno až do cca 07:30 využívaná na vzlety aj pristátia len dráha 11/29. Rovnaké obmedzenie platí aj večer poväčšinou po 21:00.
Pri plánovaní výletu teda využite všetky dostupné pomôcky - pozrite si najnovší METAR, TAF a na Flightradare si pozrite ktorá dráha sa využíva na pristátie a ktorá na vzlet.
Fotopozície
Spot 1 - spotterský kopček
Spotterský kopček vybudovalo viedenské letisko pred pár rokmi, no už predtým toto miesto radi využívali spotteri ako aj fanúšikovia letectva pre dobrý výhľad na dráhy ako aj stojánky letiska. Prístup k nemu je relatívne jednoduchý - po tom čo vôjdete do Fischamendu pokračujte stále rovno, prejdite cez most ponad riečku Fischa a následne na najbližšej svetelnej križovatke odbočte doľava smerom na Klein-Neusiedl. Tesne pred vjazdom do Klein-Neusiedl je odbočka doprava cez železničnú trať a za ňou je širšia asfaltová plocha kde je možné odparkovať. Odtiaľto treba pokračovať peši až k plotu letiska, čo je približne 15-20 minútová prechádzka.
Od tejto pozície je možné prejsť popri plote aj južnejšie, kde sa nachádzajú otvory v plote pre pohodlnejšie fotografovanie.
Táto pozícia je vhodná na fotografovanie lietadiel doobeda cca do 11:00. Podľa smeru vetra tu budete môcť fotografovať pristátia a vzlety z dráhy 16 resp. 34. Vhodné je využívať objektív s ohniskovou vzdialenosťou 70-300mm. Rebrík nie je potrebný.
![]() |
![]() |
Spot 2 - skládka odpadu
Názov tohto miesta síce nie je moc prívetivý, no nebojte sa, nebudete stáť uprostred odpadkov. Toto miesto sa nachádza na severnom konci dráhy 16/34 a nachádza sa kúsok od skládky odpadov. Pri nej sú väčšie kopce hliny ktoré ponúkajú výborný výhľad na lietadlá pristávajúce od severu na dráhu 16, respektíve lietadlá ktoré z nej vzlietajú. Využiteľné je teda len pri južnom/východnom vetre.
Prístup k miestu je opätovne veľmi jednoduchý, je nutné prejsť takmer celý Fischamend až po kruhový objazd pri pumpe Avanti. Ten opustíte na treťom výjazde a následne pokračujete autom stále rovno až po značku zákaz vjazdu kde je nutné odparkovať. Následne peši cez most ponad železničnú trať stále rovno po poľnej ceste až ku kopčeku ktorý by ste mali mať už v dohľade.
Objektív treba rovnako ako na spote 1 - 70-300mm. Fotopozícia je využiteľná od rána až do približne 11:00, následne sa svetelné podmienky značne zhoršujú. Ani na tejto fotopozícií nie je potrebný rebrík.
![]() |
![]() |
Spot 3 - priblíženie na dráhu 34 - východná strana
V prípade že sa využíva na pristátia dráha 34 a chcete fotiť lietadlá ešte vo vzduchu alebo pri dosadnutí, je doobeda najvhodnejšie toto miesto. Lietadlá sú ešte vo vzduchu čo uľahčuje situáciu v prípade že je silnejší heat haze.
Prístup podobne ako na pozíciu 1 - t.j. vo Fischamende treba odbočiť smerom na Klein-Neusiedl avšak treba vojsť do obce a obočiť buď na Katharinenhofstraße a pokračovať až po zákaz vjazdu (odtiaľ po asfaltke peši) alebo pokračovať ďalej a odbočiť za obcou smerom na cintorín a auto odparkovať tam. Cez krovinový porast sa dá nájsť miesto cez ktoré je možné vyjsť na poľnú cestu k plotu.
Na fotenie lietadiel treba objektív 70-300mm a vhodné je mať rebrík s aspoň tromi stupienkami.
![]() |
![]() |
Spot 4 - priblíženie na dráhu 34 - západná strana
V poobedňajších hodinách je toto pozícia s najjednoduchším prístupom k dráhe 34. Treba opätovne vo Fischamende odbočiť smerom na Klein-Neusiedl a za ním pokračovať rovno na Schwadorf. Tu už uvidíme napravo približovacie svetlá dráhy 34 a následne kúsok za nimi odbočíme doľava na Industriestraße. Tu je možné na pravej strane zaparkovať. Pozor aby ste neblokovali vjazd do areálu niektorej z firiem a tiež aby ste neblokovali hydrant. Odtiaľto popri plote areálu letiska za cca 10 minút prídeme k prvému polovníckemu posedu. Z jeho blízkosti je možné fotografovať lietadlá na priblížení na dráhu 34, pričom podmienky sú tu vhodné od cca 14:00 až do západu slnka.
Na tejto pozícií nie je potrebný rebrík a najvhodnejší je objektív 70-300mm.
![]() |
![]() |
Spot 5 - touchdown 34
V prípade že chcete fotografovať lietadlá pri dosadnutí na dráhu, tak treba využiť v poobedňajších hodinách toto miesto. Prístup k nemu je rovnaký ako na pozícií 4, avšak v ceste pri plote pokračujeme ďalej až kým neprídeme na asfaltovú cestu. Peši je to 25-30 minút a je nutné si vziať so sebou rebrík s minimálne štyrmi schodíkmi.
Odmenou za dlhšiu cestu bude výborný výhľad na pristávajúce lietadlá a možnosť fotografovať aj lietadlá taxujúce na vzlet z dráhy 34. Okrem objektívu 70-300mm je teda vhodné zobrať si aj objektív v rozsahu napr. 35-105mm.
![]() |
![]() |
Spot 6 - roh dráh
V zimných mesiacoch poskytuje táto pozícia nádherné možnosti na fotografovanie. Môžete tu za naozaj krásneho svetla fotiť lietadlá ktoré rolujú na vzlet z dráhy 29 a zároveň lietadlá ktoré po pristátí na dráhu 34 rolujú ku stojánkam. Problémom je trošku zdĺhavejšia cesta - opätovne asi 30 minút peši, čo v zime pri mínusových teplotách môže byť dosť náročné.
Príjazd je najvhodnejší po trase - Fischamend -> Klein-Neusiedl -> Schwadorf, kde následne na svetelnej križovatke treba odbočiť doprava na cestu B10 smerom na Schwechat. Tou pokračujeme cca 1km za Schwadorf, kde na pravej strane je odbočka doprava. Tu treba odparkovať pred zákazom vjazdu a po asfaltovej ceste pokračovať už peši smerom k letisku. Neskôr popri plote cez pole až do rohu, odkiaľ je možné fotografovať.
Je potrebné mať so sebou rebrík s minimálne štyrmi schodíkmi a objektív v rozsahu 70-300mm. Svetelné podmienky v zime umožňujú fotografovať lietadlá na dráhe 29 skoro celý deň, lietadlá na dráhe 16/34 v poobedňajších hodinách.
![]() |
![]() |
Spot 7 a 8 - Charlie departure / priblíženie 11
Lietadlá ktoré vzlietajú z dráhy 29 tesne po vzlete točia doľava, čím sa nám naskytne možnosť fotografovať ich akoby z hora. Rovnako tu pri východnom či južnom vetre môžeme fotografovať lietadlá pristávajúce na dráhu 11. Treba tu brať do úvahy podstatne viac polohu slnka. Pristátia na dráhu 11 asi nebudeme fotiť večer keď bude slnko v ose dráhy od chvostu lietadla, ale skôr ráno či okolo obeda kedy bude lepšie nasvietené. Naopak vzlety z 29 budú lepšie nasvietené od obeda do západu slnka. Objektív je vhodné použiť v rozsahu 70-300mm a ideálne až 400mm.
Prístup v smere od Schwechatu alebo od Schwadorfu. Odbočiť treba na malej nenápadnej križovatke smerom na asfaltovú cestu pri lesíku, zaparkovať treba tesne pri zákaze vjazdu tak aby nebola obmedzená ostatná premávka. Odtiaľto pokračujeme na spot 7 alebo 8. Rebrík ani na jednej pozícií nie je potrebný.
![]() |
![]() |
Spot 9 - Parkhaus 4
Toto miesto je jednou z alternatív na fotenie lietadiel ktoré v poobedňajších hodinách pristávajú na dráhu 16, dajú sa tu dobre fotografovať aj lietadlá ktoré stoja severnej strane terminálu 3 (Skylink). Nevýhodou je, že poväčšinou zaplatíme značnú sumu za parkovanie.
Najvhodnejšie je vyjsť autom až na siedme poschodie a odtiaľto z okraju parkovacieho domu fotografovať diannie na ploche alebo lietadlá na priblížení. Vhodný je objektív do 400mm, napr. 100-400mm.
![]() |
![]() |
Spot 10 - priblíženie na dráhu 16
Toto miesto je vyníkajúce v podvečerných hodinách pokiaľ chceme fotiť lietadlá pristávajúce na dráhu 16. Najvhodnejšie je odparkovať auto na okraji parkoviska Pc a buď fotografovať priamo odtiaľto (objektív do cca 400mm) alebo po chodníku prejsť bližšie k ose dráhy 16 a fotografovať lietadlá mierne odspodu. Rebrík nie je ani na jednom mieste potrebný.
![]() |
![]() |
Zriedkavo využívané pozície
Napriek hore uvedeným možnostiam sa nájdu situácie, kedy je nutné improvizovať a nájsť alternatívnú pozíciu na fotografovanie lietadiel, ktoré pristávajú v nevhodnú dobu na nevhodnú dráhu, alebo už sú odstavené na ploche letiska. Podľa toho je nutné sa prispôsobiť a využiť jednu z týchto pozícií. Poväčšinou sa to však oplatí len pri naozaj zaujímavých visitoroch.
Ako som už spomenul na začiatku - skoro ráno do približne 7:30 je na pristátie využívaná len dráha 11/29. V letných mesiacoch je však slnko vysoko na obzore a tak v tomto čase na severnej strane dráhy 29. Preto skoré ranné prílety na túto dráhu musíme fotiť tiež zo severnej strany dráhy. Najvhodnejšie je preto od spotterského kopčeka (spot 1) prejst popri plote na severnú stranu dráhy. Tu si nájdeme miesto ktoré nám vyhovuje a až do 7:30 z neho môžeme fotiť (China Airlines B747).
Pokiaľ sú zaujímavé lietadlá už na stojánkach, tak naše možnosti odfotografovať ich sú limitované. Výnimkou je pár stojánok ktoré sú dobre viditeľné. Prioritne to môžeme povedať o stojánkach všeobecného letectva, čiže Alfa blok, ktorý je dobre viditeľný od VIP terminálu na západnom okraji letiska. Auto odparkujeme na parkovisku v jeho blízkosti a od plotu si nájdeme miesto s najlepším výhľadom. Okrem bežných bizjetov tu stoja občas aj tie väčšie - ako napr. Boeing 727.
Dobre viditeľná je aj stojánka A91 ku ktorej sa môžeme dostať z parkoviska Mazur. Stoja na nej občas zaujimavý visitori, poväčšinou vládne lietadlá. Takto sa podarilo odfotiť napr. TU154 z Kyrgyzstanu.
Musím spomenúť aj fotenie z terasy na Skylinku. Toto miesto som za posledných 5 rokov nevyužil ani raz. Dôvodom je, že počas dňa tu poväčšinou fotíte proti svetlu. Avšak po západe slnka tu je naozaj pekný výhľad na lietadlá ktoré tu stoja na stojánkach a dajú sa robiť naozaj pekné fotky. Pokiaľ teda ste priamo na letisku, môžete to využiť a urobiť pár fotografií aj odtiaľto.
![]() |
![]() |