Bratislavské letisko tento rok výrazne spomalilo svoj rast a za prvé 4 mesiace jeho služby využilo len 418 493 cestujúcich, čo je približne o 300 cestujúcich menej ako v rovnakom období minulého roku. A to aj napriek tomu, že letisko sa môže pochváliť rekodnými číslami počas troch zo štyroch mesiacov v tomto roku. Nárast počtu cestujúcich v januári, marci a apríli bol totiž len minimálny a nedokázal vykompenzovať februárový pokles o 5%. Po zaokrúhlení tak na konte letiska za prvé 4 mesiace svieti veľká nula a o jeho výslekoch tak rozhodne letná chartrová sezóna a úspech či neúspech nových liniek Wizzairu.
O tom aké dôležité je rásť aj počas zimných mesiacov sa bratislavské letisko presvedčilo aj minulý rok - za prvé 4 mesiace totiž rástlo o úctyhodných 33%, čo výrazne pomohlo vykompenzovať katastrofálnú letnú chartrovú sezónu. Tá tohtoročná by síce mohla byť o poznanie lepšia a k dobrým výsledkom by letisku mohli dopomôcť aj nové linky Wizzairu do Sofie či Varšavy, ako aj navýšenie počtu letov na linkách do Kyjeva či Skopje. Tie by mohli priniesť letisku približne 100 000 nových cestujúcich, avšak len v prípade, že budú podobne úspešné ako boli linky do Kyjeva či Skopje. Najväčším rizikom tak môže byť linka do Varšavy, ktorá by mala byť prevádzkovaná 4x týždenne a mala by mať výrazný podiel na náraste počtu cestujúcich. Historicky však túto linku nevedel udržať žiadny dopravca, ktorý sa o jej prevádzku pokúsil. Či sa to podarí Wizzairu je teda viac ako otázne a len čas ukáže, či z tejto linky neodíde so stiahnutým chvostom tak ako predtým LOT či SkyEurope.
Apropó stiahnutý chvost - s tým v súčasnosti lieta z Bratislavy írsky Ryanair. Za uplynulý rok totiž neprišiel z žiadnym výrazným navýšením svojich kapacít a ani z žiadnou významnou novou destináciou. Azda posledným väčším počinom Ryanairu bolo otvorenie linky do Berlína (od 27.10.2015), aj tú však medzičasom zredukoval zo 7 na 4 lety týždenne. Od jesene síce ohlásil nové lety do Bologne a gréckych Thassaloník, no u každej sú to len 2 lety týždenne, čo v absolútnych číslach neznamená takmer žiaden nárast.
U počtov cestujúcich na chartrových letov sa neočakávajú žiadne výrazné zmeny a pokiaľ príde k rastu, tak ten sa bude s najväčšou pravdepodobnosťou pohybovať na úrovni približne 5%, čo by predstavovalo len o cca 20 000 cestujúcich viac ako v minulom roku. Aj optimistický výhľad rastu o 10% by znamenal nárast len o približne 40 000 cestujúcich. Cestovné kancelárie síce tento rok nakontrahovali väčšíe kapacity ako v minulom roku, avšak je bežné že čím bližšie bude hlavná dovolenková sezóna, tým viac budú tieto kapacity upravovať podľa reálneho dopytu cestujúcich.
Veľkou neznámou zatiaľ ostáva zimný letový poriadok a plány leteckých spoločností počas jeho platnosti. Bývalé vedenie letiska síce avizovalo že jedná o nových linkách s viacerými dopravcami, no tieto zatiaľ ostávajú len v teoretickej rovine. Jednou z potencionálnych liniek malo byť spojenie do Kodane, prevádzkované Scandinavian Airlines. Tie podľa zákulisných informácii zvažovali presun tejto linky z Viedne do Bratislavy, no podľa najnovších informácií už dopravca od týchto plánov upustil a svoje lety ponechá vo Viedni aj počas zimného letového poriadku. Či k tomuto rozhodnutiu napomohla aj nedávna neočakávaná zmena vedenia na letisku v Bratislave je otázne.
Práve nedávna zmena vedenia letiska môže negatívne ovplyvniť rozbehnuté jednania s dopravcami. Jednania s nimi totiž takmer exkluzívne viedol bývalý riaditeľ letiska Ivan Trhlík a je otázne, či letisko je v súčasnosti schopné nájsť obchodníka, ktorý by ho na tejto pozícii nahradil. Možná je zároveň aj zmena obchodnej stratégie, ktorú so sebou s najväčšou pravdepodobnosťou prinesie dočasné vedenie.
Z týchto dôvodov je málo pravdepodobné že sa bratislavské letisko výraznejšie priblíži k magickej hranici 2 miliónov cestujúcich. Kým počas uplynulých 2 rokov rástlo letisko o 200 000 cestujúcich ročne, tento rok je reálnejší rast na úrovni 90-120 000 cestujúcich. Podľa súčasných výsledkov môže Letisko M. R. Štefánika očakávať tento rok spomalenie rastu na úroveň 5-7%. Prekročenie dvojmiliónovej hranice tak možno očakávať najskôr v roku 2018, aj to len za predpokladu, že sa novému vedeniu letiska podarí nájsť spoločnú reč so súčasnými ako aj novými dopravcami a naďalej rozširovať ponuku destinácii z Bratislavy.
Prevádzkové výkony Apríl 2017
Počet cestujúcich: 120 323 +1%
Cargo: 1687 t
Pohyby: 1831
JAN-APR počet cestujúcich: 418 493 -0%
Medzimesačný prehľad počtu cestujúcich
{AimyChartsMonth} view:test3 {/AimyChartsMonth}