Malev B737-800 HA-LOU_1

Hovorí sa, že Bratislavské letisko trpí tým, že v jeho blízkosti sa nachádza hneď niekoľko letísk, ktoré slovenskí cestujúci využívajú na svoje lety do zahraničia. Kým väčšina cestujúcich zo západného Slovenska využíva rakúsky Schwechat, tak pre cestujúcich z juhu Slovenska či z Košíc je omnoho výhodnejšie letieť z Budapešti. Čo je pre bratislavské letisko nevýhodou, je však výhodou pre spotterov, ktorí si môžu vyberať, na ktoré letisko sa vybrať. Práve na budapeštianske letisko Ferenca Liszta smerovala naša 5 členná výprava začiatkom augusta.

Budapešťské letisko pozná väčšina z nás ešte pod starým názvom Ferihegy, ktorý sa mne osobne omnoho viac pozdáva. V minulosti som toto letisko považoval za jedno z najmodernejších letísk v bývalom východoeurópskom bloku a to hlavne kvôli dvom paralelným dráham 13/31 ale aj vďaka terminálu T2, ktorý už v tej dobe mal nástupné mosty. V 90-tych rokoch došlo k značnému rastu v počte cestujúcich a tak sa letisko postupne rozšírilo o terminál T2B. Začiatkom tohto storočia došlo k rekonštrukcii a znovuotvoreniu terminálu T1, ktorý odvtedy slúži nízkonákladovým spoločnostiam. Počet cestujúcich tak postupne vzrástol až na vyše 8 miliónov cestujúcich ročne. Hlavným dopravcom v Budapešti je samozrejme maďarský národný dopravca Malev, ktorý však prežíva ťažké časy a prednedávnom musel zastaviť všetky diaľkové lety. Spomienkou na ne je odstavený Boeing 767 vo farbách Malevu, ktorý smutne stojí v blízkosti Terminálu 1. Medzi veľkých hráčov patrí samozrejme Wizzair, ktorý je nasledovaný ostatnými spoločnosťami od Lufthansy, British Airways, Air France  až po trošku raritnejšie spoločnosti ako napríklad Egypt Air Express. Z widebody lietadiel Budapešť až tak veľa neponúka - uvidíme tu Boeing 767 American Airlines a UPS, Airbus 330 Hainan Airlines a cargo lety sem prevádzkuje Cargolux a World Airways s Boeingmi 747. Cargo však prináša do Budapešti dosť veľa zaujímavých návštevníkov a dosť častým hosťom je tu napríklad Antonov 124 (napríklad hneď dva prileteli deň po našom výlete :-( ).

Malev B737-800 HA-LOK_1 Wizz Air A320 HA-LPE_1 Malev Dash 8-Q400 HA-LQA_1



Náš výlet do Budapešti bol plánovaný dlho, no pre zlé počasie sa aj dosť dlho odkladal. Až po trojtýždňovom odklade sa počasie umúdrilo a v  5-člennej výprave sme sa 5.8. vydali na cestu do Budapešti. Ešte počas cesty sme pritom zisťovali, aký je stav počasia a hlavne smer vetra, ktorý rozhoduje o tom, na ktorú dráhu sa bude lietať. Ideálny je pritom vietor od juhu - v takom prípade 99% lietadiel pristáva na dráhu 13R a všetky vzlietajú z dráhy 13L. V prípade severného vetra sa situácia trošku komplikuje - vzlety sú z dráhy 31L avšak pristátia sú aj na dráhu 31L aj na 31R. Rozhodujúcim faktorom je v takom prípade terminál, ku ktorému lietadlo smeruje - lety na T1 pristávajú na 31L a lety na T2 pristávajú na 31R. Výnimkou z tohoto pravidla môžu (ale nemusia) byť diaľkové či cargo lety s väčšími lietadlami, ktoré pristávajú a vzlietajú na dlhšej dráhe 31R - avšak ako sme sa sami presvedčili, toto pravidlo nie je vždy dodržiavané.

{mosmap zoom='14'|mapType='Satellite'|kml='http://www.planecrazy.sk/maps/BUD.kml'}

Nakoľko počas našeho výletu prevládal severný vietor, tak naše prvé kroky smerovali na fotomiesto č.1 pri prahu dráhy 13R, z kadiaľ sme fotografovali lietadlá vzlietajúce z dráhy 31L. Na tomto foto mieste sa však fotí trošku ťažšie nakoľko letisko je oplotené cca 3 metrovým plotom, cez ktorý nie je možné fotografovať, takže treba trošku vyšší rebrík. V našom prípade sme chceli odfotiť hlavne Boeing 737-900 KLM vo farbách SkyTeam a po jeho odlete sme sa okamžite presúvali k prahu dráhy 31L. Tu je situácia na fotenie výborná - dajú sa fotiť lietadlá pristávajúce na dráhu 31L pričom v ranných hodinách sa jedná hlavne o cargo lety - B767 UPS, B757 Fedex či B737 TNT, teoreticky je možné v lete stihnúť aj A300 DHL. Odporúčame odparkovať pri leteckom múzeu pred T2, kde môžete parkovať zadarmo. Z tohoto miesta sa rovnako môžete prejsť k terminálu 2 kde je možné fotiť časť prevádzky taxujúcej ku krajným stojánkam pri T2.

KLM B737-900 PH-BXO_1 UPS B767-300 N331UP_1 TNT B737-400 OO-TNO_1


Zároveň môžete navštíviť aj už spomínané letecké múzeum. Za vstupné cca 1200 HUF môžete vidieť rôzne staré lietadlá ktoré využíval Malev - napríklad TU-154, IL-18, TU-134, IL-14 či Jak 40. Väčšina z nich je prístupná aj zvnútra, pričom musím povedať, že kabíny sú naozaj v zúboženom stave ale oplatí sa nakuknúť do cockpitu - hlavne u TU-134, to je veľmi zaujímavý pohľad.

FedEx B757-200 N915FD_1 Malev Iljušin IL-14 HA-MAL_1 Malev TU-134 HA-LBE_1

Návštevu múzea odporúčame nechať na skoré poobedie a doobeda sa vybrať k dráhe 31R, kde je možné pofotiť viaceré zaujímavé prílety. Tu je výber hneď z niektorých fotomiest - doobeda je možné využiť fotomiesto 5 a poobede fotomiesto 6. K obom sa dostanete po poľnej ceste ktorá sem vedie od neďalekého kruhového objazdu. Kvalita tejto cesty je vcelku dobrá, maďarský spotteri však varujú že po daždi je nepriechodná. Poobede je možné tiež využiť kopček pre spotterov, ktorý je dokonca vybavený lavičkou. Po skúsenosti z našeho výletu však spotter hill odporúčam len počas chladnejších jesenných či zimných dní. Kopček je totiž dosť ďaleko od dráhy a v lete je vzduch až moc rozohriaty, čo má neblahý efekt na fotky. Takisto je nutný kvalitný 300mm objektív - s 210mm objektívom si tu spotter nevystačí.

Qatar Airways A320 A7-AHB_1 Egypt Air Express ERJ-170 SU-GDI_1 Malev Dash 8-Q400 HA-LQD_1

Na záver dňa sme sa presúvali opäť na juh od dráhy 31L, kde sme chceli odfotiť večerné pristátia cargo letov. Toto fotomiesto je dobre prístupné od čerpacej stanice Shell, kde môžete odparkovať auto a peši po poľnej ceste prejsť bližšie k osi dráhy 31L. V našom prípade sa s nami zahrávalo počasie a mrak vytrvalo bránil, aby nám večerné slnko svietilo na pristávajúce lietadlá. Nakoľko však pristával Boeing 737 Jet 2 v sfarbení Allegiantu, tak sme sa chtiac či nechtiac vybrali k terminálu 1, kde sa z terasy dal tento stroj odfotiť na stojánke.

Travel Service Hungary B737-800 HA-LKE_1 BAS EMB-120 HA-FAL_1

Ako som spomínal na začiatku, tak vo všeobecnosti považujem za ideálne, keď sa pristáva od severu. Pre nás to znamenalo, že sa nám nepodarilo poriadne nafotiť niektoré cargo lety Solinairu či Cityline Hungary. Rovnako nám ušli vzlety niektorých zaujímavých lietadieľ nakoľko pre poobedňajšie vzlety z 31L sa nedá nájsť žiadne vhodné fotomiesto. Ušiel nám tak vzlet Hainan airlines alebo American airlines, ktoré sme očakávali práve pri dráhe 31R. Rovnako sme sa až do našeho odchodu nedočkali nákladného Boeingu 747-400 World Airways, ktorý bol buď značne omeškaný alebo úplne zrušený. Ostáva tak dosť veľká časť prevádzky, pre ktorú sa nám do Budapešti určite oplatí znovu ísť. Bude to však závisieť aj od ostatných visitorov, ktorý budú pre daný deň plánovaný. Ako zdroj informácii môžem odporučiť portál maďarských spotterov - www.airportal.hu, kde nájdete podrobné informácie o letisku, letový poriadok pre spotterov a v diskusnom fóre aj množstvo fotiek a ďalších informácii.