B747-400BCF Cathay Pacific Cargo B-HOU_1

V prvej časti môjho trip reportu, zverejnenej na týchto stránkach pred dvoma týždňami, som začal svoje rozprávanie z cesty do Austrálie v novembri minulého roka. Venoval som sa hlavnému letisku Melbourne-Tullamarine, okrem neho sa mi však podarilo navštíviť aj menšie letisko Essendon, ktoré sa rovnako ako Tullamarine nachádza na sever od mesta, iba pár kilometrov od neho a tak tu krásne vidieť aj lietadlá na pristátie na hlavnom letisku.

 

Essendon bol kedysi hlavným letiskom mesta Melbourne až do roku 1970, kedy boli najprv medzinárodné lety a o rok neskôr aj vnútroštátne lety presmerované na novopostavený vzdušný prístav. Essendon však nie je ani dnes opustený a okrem jediného pravidelného dopravcu Sharp Airlines, ktorý so svojimi Metrami obsluhuje 3 regionálne destinácie, tu nájdete rôznych drobných prevádzkovateľov všeobecného letectva, lietadlá austrálskej polície, austrálskej pátracej a záchrannej služby a azda najväčším lákadlom je niekoľko kusov lietajúcich exemplárov DC-3. Počas mojej návštevy, ktorá sa výnimočne niesla v slnečnom duchu, sa mi podarilo zachytiť hneď 3 rôzne kusy, ktorých fotografie sme na stránke uverejnili už dávnejšie a dajú sa vyhľadať vo fotogalérii. Na letiskách tohto typu a veľkosti vo vyspelých krajinách je veľká šanca dostať sa aj na letiskovú plochu, ak skúsite šťastie a opýtate sa v niektorej z početných etablovaných firiem. V mojom prípade som uspel napríklad u jedného z prevádzkovateľov DC-3.

Metro Sharp Airlines VH-UUN_1 Do328 AMSA Rescue VH-PPJ_1 A319 Air China B-6223_1

Po skončení pracovných povinností viedla moja cesta z Melbourne späť do Európy, pričom sa mi podarilo nájsť za rovnakú cenu takú letenku, ktorá umožňovala prerušenie cesty na niekoľko hodín v Hong Kongu. Po troške nepríjemností na check-ine spoločnosti Qantas v Melbourne, kde najprv zabralo hodnú chvíľu a štyri mozgové kapacity pracovníkov Qantasu potvrdiť, že ako občan Slovenska môžem skutočne navštíviť Hong Kong bez víz, a následne neúspešnom handrkovaní o nadváhu 3 kg som zasadol do ekonomickej triedy B.747-400 a očakával som predpoveďou počasia sľubované slnečné počasie v mojej dočasnej cieľovej destinácii. Po nočnom lete MEL-HKG, ktorý ako taký prebehol na slušnej úrovni, ma však čakalo jedno sklamanie za druhým.

B737-800 Shanghai Airlines B-5369_1 B777-200 Cathay Pacific B-HNB_1 A330-300 Asiana Airlines HL7747_1

Už pri pristávaní mi bolo podozrivé, že napriek nízkej výške nevidím zem. Napriek skorej hodine a ešte prakticky tme, pravda o zamračenej oblohe a silnom opare sa odhalila veľmi rýchlo. Hong Kong je známy svojím oparom a slnečné počasie tu vôbec nie je samozrejmosťou, avšak dúfal som, že predpoveď počasia nesklame. Navyše sme pristáli na dráhu 07R, teda zo západného smeru, pričom lepšia fotopozícia je práve pri opačnom smere lietania. Po odovzdaní batožiny do úschovne a márnom hľadaní možností check-inu na pokračujúci let s British Airways do Londýna a Viedne som opustil terminál a vyšiel skontrolovať situáciu von. Na dokonanie môjho sklamania začalo ešte pršať... V takej chvíli ma už napádali rôzne myšlienky, akú smolu si ešte musím pri svojom koníčku vybrať a prečo iní si užívajú šťastie plným priehrštím, našťastie moje chmúrne myšlienky prerušila pomaly sa rozpadávajúca oblačnosť, ktorá naznačovala, že deň nemusí pokračovať rovnako zle ako začal.

A320 Cebu Pacific Air RP-C3241_1 A380 Singapore Airlines 9V-SKD_1 B737-700 China Eastern Airlines B-5231_1

Vydal som sa preto podľa vopred pripraveného postupu autobusmi s jedným prestupom na západnú stranu letiska. Nakoľko nové hongkongské letisko Chek Lap Kok leží na ostrove, veľa alternatív na fotografovanie tu nenájdete. V prípade pristátí na dráhu 25R je jedna veľmi dobrá fotopozícia neďaleko terminálu, ďalšia možnosť sledovať lietadlá je aj na vyhliadkovej terase, ktorá je však na fotografovanie príliš vzdialená od dráhy a použiteľná len v prípade pristátí na RWY 25R. Moja cesta preto viedla k hangárom spoločnosti HAECO, táto pozícia na samom západnom okraji ostrova mohla byť mojím jediným útočiskom. Pre tých, ktorí strávia v HKG dlhší čas, je tu aj možnosť fotografovania lietadiel na RWY 07R, a to z lokality Sha Lo Wan na pevnine oproti prahu tejto dráhy, dostať sa tam však vyžaduje použitie lodného trajektu alebo člnového taxi a v prípade párhodinovej návštevy sa nedá absolvovať. Navyše vďaka oparu, tak typickému pre Hong Kong, toto miesto pre mňa neprichádzalo do úvahy.

B747-400 China Airlines B-18207_1 A321 Air Macau B-MAJ_1 B777-300 Philippine Airlines RP-C7776_1

Nové letisko Chek Lap Kok, ktoré v roku 1998 nahradilo svetoznámy Kai Tak, nie je ani zďaleka tak unikátne ako jeho predchodca. Kai Tak bol známy medzi spottermi po celom svete krkolomnými priblíženiami na pristátie oproti šachovnici na protiľahlých kopcoch, lietadlo sa potom prudkým náklonom otočilo o 47 stupňov doprava, preletelo v minimálnej výške asi 300 metrov nad barákmi chudobnej štvrte Kowloon, aby dramaticky dosadlo na jedinú vzletovú a pristávaciu dráhu. Vďaka premenlivým vetrom boli pristátia na dráhu 13 naozaj spektakulárne a niekedy aj nebezpečné. Ďalej vďaka jedinej dráhe letisko trpelo nedostatkom dráhovej kapacity, čo vyústilo do skutočnosti, že na Kai Tak bol jednoznačne najväčší podiel wide-bodies na celom svete, vidieť jednu MD-80 medzi samými B.747, MD-11 alebo A.340 bola skutočná rarita. Dnešný Chek Lap Kok je štandardným letiskom s úplne normálnym priblížením, dvoma paralelnými vzletovými a pristávacími dráhami 07/25 a obrovským terminálom v tvare písmena Y. Väčšina pristátí je na severnej dráhe 07L/25R, väčšina cargo letov a výnimočne aj zopár letov s cestujúcimi pristáva na južnej dráhe 07R/25L, nakoľko je to bližšie ku cargo terminálom. Prakticky všetky vzlety sú z južnej dráhy.

B737-300 China Southern Airlines B-2909_1 B767-300 All Nippon Airways JA612A_1 B737-300SF Hong Kong Airlines Cargo B-LHN_1

Aj keď Hong Kong stratil svoju atraktivitu čo do spôsobu pristávania, určite patrí medzi najzaujímavejšie letiská sveta čo do pestrosti lietadiel. Aj keď celosvetový trend unifikácie lietadlových parkov badať aj tu, vysoký podiel nákladnej dopravy a význam Hong Kongu ako obchodného a finančného centra priťahujú na toto letisko zaujímavú zmes leteckých dopravcov. Podiel wide-bodies oproti časom Kai Taku však už poklesol, väčšinu pohybov tvoria štandardné typy lietadiel s jednou uličkou. Vďaka orientácii dráh je slnko (pokiaľ svieti) najlepšie medzi 9 a 14 hodinou. Napriek nešťastnému začiatku sa napokon obloha aj v mojom prípade roztrhala a zhruba od 10:00 som mal prevažne slnečné počasie, stále však sprevádzané silným oparom. V kombinácii s pomerne veľkou vzdialenosťou fotografovaných lietadiel tak post-processing fotografií tentokrát vyžadoval väčšiu prácu ako inokedy, ostrosť fotografií nie je dokonalá a farebné pozadie fotografií nie je také pekné ako pri modrej oblohe, napriek tomu som bol so svojou krátkou návštevou spokojný. Nemal som počas nej žiadne problémy s políciou a vďaka spoločnosti jedného nemeckého spottera som sa ani nenudil. Ten trávil v Hong Kongu niekoľko dní, zhodou okolností tiež pri návrate z Austrálie, a následne mi potvrdil, že nasledujúci deň bolo ešte krajšie slnečné počasie s minimálnym oparom a lietadlá pristávali v smere 25... Ale na to som si už pri svojom koníčku bohužiaľ zvykol...

A320 China Eastern Airlines B-2220_1 A330-300 Dragonair B-HYF_1 A340-300 Finnair OH-LQE_1

Aj keď moje hodiny strávené na letiskách Melbourne a Hong Kong boli poznamenané nie práve ideálnym počasím, priniesli do mojej zbierky zaujímavé prírastky a obohatili ma o návštevu nových nepoznaných miest.



Napísal: PeterP