Nie všetky cesty spottera musia viesť na najväčšie a najrušnejšie letecké križovatky sveta, aj keď samozrejme na nich možno dosiahnuť najväčšiu „produktivitu“, teda počet záberov nových prírastkov za strávený čas. Pokiaľ moja cesta vedie do destinácie, ktorá nie je práve v hľadáčiku spotterov, snažím sa aj tak získať pár záberov lietadiel, ktoré možno inde nie je také ľahké získať.
Tak tomu bolo v júni minulého roka, keď ma povinnosti zaviedli do švédskeho Göteborgu, neviem si však predstaviť, že by nejaký spotter cielene do tejto destinácie cestoval. Toto letisko patrí medzi stredne veľké regionálne letiská a svojím ročným náletom necelých 5 miliónov cestujúcich je druhým najväčším vo Švédsku. V tomto meste sa vlastne nachádzajú hneď dve letiská, okrem navštíveného Göteborg-Landvetter aj menšie letisko City Airport (Säve). To je však doménou výhradne spoločností Ryanair a Wizzair (plus malého aeroklubového lietania a General Aviation), ktoré určite nie sú pre mňa magnetom, a tak som jeho návštevu vypustil. Hlavné letisko Landvetter sa nachádza pomerne ďaleko od mesta, čo na jednej strane znamená jeho zasadenie do typickej krásnej švédskej prírody, na druhej strane je vzhľadom na veľkosť mesta tak trochu príliš od ruky.
Zasadenie do peknej prírody plnej lesov však môže byť aj nevýhodou, nakoľko možností na fotografovanie je v okolí Landvetteru veľmi poskromne. Jediná dráha 03/21 poskytuje v smere 21, v ktorom sa počas mojej návštevy lietalo, relatívne slušnú a z terminálu pešo ľahko dostupnú fotopozíciu v ranných a predpoludňajších hodinách, problémom však bolo, že počasie sa tentokrát rozhodlo moje snaženie takmer úplne sabotovať. Na rozdiel od nasledujúceho prevažne slnečného týždňa som sa ja dočkal jediného ako-tak polojasného popoludnia, a tak som sa musel popasovať s fotografovaním na opačnej strane letiska. Peší presun okolo celého prahu dráhy 21 nie je vôbec jednoduchý, a to nielen vďaka vzdialenosti, ale najmä vďaka množstvu lesov a hájov, pahorkatín a močiarov, ktoré treba obísť alebo prekonať. Nečakané namočenie nôh až po kotníky do rozmočenej pôdy, skrytej pod machom, nebolo ojedinelé... Avšak napokon sa mi pozíciu na náprotivnej strane terminálu podarilo dosiahnuť a priniesla zopár slušných záberov, ktoré by v prípade lepšieho počasia boli ešte podarenejšie a bohatšie.
V otázke prevádzky je letisko Landvetter relatívne monotónne, najmä po krachu leteckej spoločnosti City Airline, ktorá bola pre mňa v čase mojej návštevy najväčším lákadlom. Dominujú dobre známe európske spoločnosti (SAS, Malmö Aviation, Finnair, Air France, Lufthansa, KLM, Turkish Airlines a pod.) s bežnými typmi lietadiel na krátke a stredné trate, doplnené pomerne slušnou cargo prevádzkou, ktorá však tiež neprináša veľa objavného (Emirates, Asiana, TNT). Snáď okrem miestneho dopravcu Amapola Flyg, ktorý svojimi rozmanito sfarbenými F-50 je určite oživením. V letnom období je pomerne bohatá aj ponuka charterových letov do prímorských letovísk, zabezpečovaná väčšinou domácimi leteckými spoločnosťami. Pokiaľ sa budete v Göteborgu a okolí nachádzať, navštíviť letisko Landvetter sa určite oplatí, avšak vysloveným cieľom spotterskej cesty sa asi nestane. Na záver ešte dodám, že moja cesta do Švédska viedla cez Amsterdam, kde som chcel čas prestupu využiť na zopár fotografií, bohužiaľ počasie v júni je tu prevažne nepriaznivé a v mojom prípade navyše vďaka silnému vetru často menili dráhy v používaní, takže ak aj chvíľu svietilo slnko, spravidla nič zaujímavé (alebo vôbec nič) na „moju“ Polderbaan nepristávalo a naopak...