Croatia Airlines A319 9A-CTH_1

O Chorvátsku už bolo popísané nezpočetné množstvo článkov opisujúcich krásu tejto krajiny.  Možno aj vďaka ním sa do tejto krajiny vydávajú každé leto desiatky či stovky tisíc dovolenkárov nielen zo Slovenska ale aj značný počet bratov paštikárov z Českej republiky, či cestných pirátov z Poľska. Tento rok som po piatich rokoch opätovne takzvané „slovenské more“ za účelom letnej dovolenky navštívil aj ja, pričom „celkom nezištne“ voľba ubytovania padla na komplex vzdialený neďaleko letiska Split – Kaštela.

Kým však o Chorvátsku nájdeme detailné informácie na internete, tak o fotení na letisku v Splite až tak veľa informácii nenájdeme. Aj databáza fotografií na airliners.net či jetphotos.net je relatívne malá. Vyzerá to, ako keby si spotteri v Chorvátsku užívali more a slnko a na návštevu letiska nemali čas. Kaštela pritom spotterom ponúka niektoré naozaj efektné foto pozície a zaujímavú prevádzku.

 

Moja prvá návšteva letiska v Splite sa uskutočnila niekedy v apríli 2002, kedy som spolu s kolegom bol dohadovať otvorenie letov SkyEurope z Bratislavy do Splitu a Zadaru. V tej dobe cez letisko prešlo ročne približne 600 000 cestujúcich, takže jeho vedenie bolo novým linkám a dopravcom patrične naklonené. O pár mesiacov neskôr už novú linku SkyEurope z Bratislavy do Splitu využili prví cestujúci.  SkyEurope tak bol prvý low-cost dopravca ktorý otvoril linku do tejto destinácie. Dnes už sú tu bežnými hosťami spoločnosti ako EasyJet, Germanwings, Norwegian či Transavia. Počet cestujúcich sa tak za posledných 10 rokov zdvojnásobil a letisko patrične investuje do výstavby v očakávaní rastu aj počas najbližšej dekády.

Lufthansa CityLine ERJ-190 D-AECH_1 Germanwings A319 D-AGWJ_1 Windrose A321 UR-WRH_1

Letisko samotné sa nachádza len kúsok od brehu Jadrana, pričom je zo západu ohraničené Trogirom, zo Severu obcou Plano a z východu obcou Kaštel. Disponuje jednou VPD 05/23 o celkovej dĺžke 2550m, ktorá je vzhľadom na chýbajúcu taxovaciu dráhu na oboch koncoch rozšírená. Vzhľadom na blízkosť hôr a mora treba rátať s častými zmenami vetra a tým pádom aj zmenami smeru pristávania a vzletov. Počas môjho pobytu bola v skorých ranných a neskorých večerných hodinách na pristátie a vzlet využívaná dráha 05, počas väčšiny dňa však bola využívaná dráha 23.

{mosmap zoom='14'|mapType='Satellite'|kml='http://www.planecrazy.sk/maps/SPU.kml'}

Z hľadiska fotopozícií sa nekladú medze kreativite – prístup k areálu samotnému je možný z takmer všetkých strán, pričom vzdialenosti od plotu k dráhe sú naozaj malé. Pre fotenie z týchto miest stačia kľudne objektívy do 200mm, na niektorých miestach si vystačíte aj s objektívmi pod 100mm. Pre fotenie cca do 14:00 je vhodné využiť miesta na južnej strane dráhy, po 14:00 je už vhodné presunúť sa na severnú stranu dráhy. Práve popri severnej strane vedie poľná cesta, kde si môžete nájsť miesto, ktoré bude vyhovovať vášmu vkusu.

Windrose A321 UR-WRH_1 Donbassaero A320 UR-DAJ_1 Tatarstan Airlines A319 VQ-BNF_1

Okrem slnka však bude hlavným problémom pri fotení heat haze – čiže zvlnený vzduch v blízkosti zeme. Vzhľadom na vysoké teploty počas letných mesiacov a blízkosti mora je heat haze počas dňa značný a na môj vkus až neakceptovateľne zhoršuje kvalitu fotografií. Osobne som preto preferoval fotografovanie z miest, z ktorých bolo možné fotiť lietadlá po vzlete alebo pri priblížení na dráhu. Po chvíľke hľadania som si našiel pozície na ceste vo výstavbe severne od letiska, ktorá umožňovala efektné fotky lietadiel v okruhu na dráhu 23. Veľmi efektná bola aj foto pozícia na kopci nad Trogirom, z ktorého sú možné fotky lietadiel pristávajúcich na dráhu 05 neskoro večer.

EasyJet A319 G-EZDW _1 Jet2 B737-800 G-GDFJ_1 Volotea B717 EI-EXB_1

Z hľadiska premávky Split ponúka relatívne zaujímavý mix letov – od klasických dopravcov ako Lufthansa, SAS, Finnair či Austrian Airlines či domácich Croatia Airlines, cez low cost dopravcov (Easyjet, Germanwings, Wizzair, Volotea, Norwegian, Transavia) až po rôzne chartrové spoločnosti (XLF, Travel Service, Condor atď). Pre mňa najzaujímavejšie boli lety ruských a ukrajinských spoločností, ktoré sú tu zastúpené v hojnom počte – Windrose, Donbassaero, AZAL, Tatarstan, Kuban, Transaero, Rossija, Aeroflot či South Airlines. Priebežne sa tu ukážu aj zaujímavé bizjety, počas mojej návštevy aj vo forme zaujímavého BBJ.  Najzaujímavejšia prevádzka je vždy v sobotu, kedy v Splite pristane najväčší počet letov, no aj počas ostatných dní je čo fotiť, treba však presnejšie sledovať letový poriadok letiska.

XL Airways France B737-800 F-HAXL_1 Air Mediteranée B737-500 SX-BHR_1 Private B737-700BBJ N111VM_1

Pokiaľ sa teda chystáte k „slovenskému moru“, tak si nezabudnite pribaliť aj spotterskú výbavu. Návšteva letiska určite stojí za to.